dc.contributor.author | Leś, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2017-03-16T12:24:18Z | |
dc.date.available | 2017-03-16T12:24:18Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20899 | |
dc.description.abstract | The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close
relations between pedagogy and ethics. These relations can be both
accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely
more significant in terms of implications for the pedagogy as a
discipline. This is because pedagogy can be considered as (practical)
ethics. The thesis will be supported by reference to both practical and
strictly philosophical arguments. The final part of the paper will show
the consequences of this specific identification of the aforementioned
relations for pedagogy as a discipline. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;36 | |
dc.subject | etyka | pl_PL |
dc.subject | pedagogika | pl_PL |
dc.subject | normatywność | pl_PL |
dc.subject | filozofia edukacji | pl_PL |
dc.subject | ethics | pl_PL |
dc.subject | educational theory | pl_PL |
dc.subject | normativity | pl_PL |
dc.subject | philosophy of education | pl_PL |
dc.title | O ścisłych związkach pedagogiki z etyką | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2017 | pl_PL |
dc.page.number | 24-40 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
dc.references | Ablewicz, Krystyna, 2003, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków: Wyd. UJ. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Brighouse, Harry, 2009, Moral and Political Aims of Education, [w:] Harvey Siegel (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Bronk, Andrzej, 2003, Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, [w:] Marian Nowak, Tomasz Ożóg. Alina Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin: Wyd. KUL. | pl_PL |
dc.references | Cichoń, Władysław, 1996, Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków: UJ. | pl_PL |
dc.references | Davidson, Donald, 1980, Causal Relations, w: tegoż, Essays on Actions and Events, Oxford: Clarendon Press. | pl_PL |
dc.references | Dembiński, Bogdan, 1997, Teoria idei. Ewolucja myśli platońskiej, Katowice: Wyd. UŚ. | pl_PL |
dc.references | Dziamski, Seweryn, 2001, Metody konstruowania systemów etycznych, [w:] Zdzisław Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce, Wrocław: Wyd. UWr. | pl_PL |
dc.references | Gałkowski, Stanisław, 2007, Ancilla pedagoigae. Czy antropologia filozoficzna może rozstrzygać spory pedagogów?, [w:] Sławomir Sztobryn i Małgorzata Miksza (red.), Tradycja i współczesność filozofii wychowania, Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Gewirth, Alan, 1975, Metaetyka a etyka normatywna, [w:] Ija LazariPawłowska (red.), Metaetyka, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Hartman, Jan, Woleński, Jan, Wiedza o etyce, 2008, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska, Teresa, 2008, Pedagogika ogólna, Warszawa: WAiP. | pl_PL |
dc.references | Hirst, Paul H., 2001, Educational Theory, [w:] Paul H. Hirst, Patricia White (red.), Philosophy of Education. Major Themes in the Analytic Tradition, vol. 1, London-New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Homplewicz, Janusz, 1996, Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wyd. WSP. | pl_PL |
dc.references | Hospers, John, 2001, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Warszawa: Fundacja Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Hume, David, 1963, Traktat o naturze ludzkiej, przeł. Czesław Znamierowski, t. II, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Jaśtal, Jacek, 2009, Natura cnoty, Kraków: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Kaniowski, Andrzej M., 2010, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego, [w:] Joanna M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź: Wyd. UŁ. | pl_PL |
dc.references | Kant, Immanuel, 1999, O pedagogice, Łódź: Dajas. | pl_PL |
dc.references | Legutko, Ryszard, 2013, Sokrates, Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Leś, Tomasz, 2011, Filozofia a pedagogika. Czy jest możliwa pedagogika bez norm?, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, 2 (54). | pl_PL |
dc.references | Morszczyńska, Urszula, 2009, Normy w pedagogice, Kraków: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Okoń, Wincenty, 1995, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak. | pl_PL |
dc.references | Ostrowska, Urszula, 2006, Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Bogusław Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Ossowska, Maria, 1994, Główne modele systemów etycznych, w: Magdalena Środa (red.), O wartościach , normach i problemach moralnych, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Peters, Richard S., 1970, Ethics and Education, Allen & Unwin. | pl_PL |
dc.references | Philips, Denis C., Siegel, Harvey, 2015, Philosophy of Education, w: Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/education-philosophy/, [dostęp: 20.12.2015]. | pl_PL |
dc.references | Ricken, Friedo, 2001, Etyka ogólna, przeł. P. Domański, Kęty: Antyk. | pl_PL |
dc.references | Siegel, Harvey, 2009, Introduction: Philosophy of Education and Philosophy, w: tenże (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski, Bogusław, 2006, Wprowadzenie do pedagogiki, [w:] tenże (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Sośnicki, Kazimierz, 1998, Jak rozumieć pedagogikę filozoficzną?, [w:] Stefan Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom 3, ks. 2, Kielce: Wyd. Strzelec. | pl_PL |
dc.references | Suchoń, Wojciech, 2001, Wykłady o dziejach logiki dawniejszej, Kraków: Wyd. UJ. | pl_PL |
dc.references | de Tchorzewski, Andrzej, 1995, Pedagogika ogólna czy metapedagogika, [w:] Teresa Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźniejszość-nowe wyzwania, Bydgoszcz: WSP. | pl_PL |
dc.references | Warnick, Bryan R., 2007, Ethics and Education Fourthy Years Later, „Educational Theory”, 57 (1). | pl_PL |
dc.relation.volume | 1 | pl_PL |