Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzezicki, Łukasz
dc.date.accessioned2017-04-05T12:01:38Z
dc.date.available2017-04-05T12:01:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21213
dc.description.abstractThe aim of this article is to evaluate the efficiency of teaching activities and qualification of ranking of efficiency of higher vocational education schools in the year 2012. The analysis comprises 25 higher vocational education schools reporting to the supervision of the Ministry of Science and Higher Education. This study was used non-parametric method DEA to the calculation of efficiency. The outputs of model include number of graduates and coefficient of employers’ preferences while inputs depending on the specific model are measured by the stationary dotation, total costs or the revenue of the didactic activity and the number of academic staff. There were 8 for model 1 and 2, meanwhile for 3 model 9 effective higher schools. Average ineffectiveness carries out between 83% and 84%.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest pomiar efektywności działalności dydaktycznej oraz określenie rankingu efektywności wyższych szkół zawodowych w 2012 roku. Analiza obejmuje 25 wyższych szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Do obliczenia efektywności wykorzystano nieparametryczną metodę DEA. Za rezultaty przyjęto liczbę absolwentów oraz wskaźnik oceny preferencji pracodawców, w przypadku nakładów w zależności od wybranego modelu ujęto dotację stacjonarną, koszty lub przychody działalności dydaktycznej oraz liczbę nauczycieli. Dla modelu 1 i 2 było 8, zaś dla 3 modelu 9 efektywnych szkół wyższych. Średnia nieefektywność wynosi między 83% a 84%.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;323
dc.subjectefficiencyen_GB
dc.subjecthigher vocational education schoolsen_GB
dc.subjectDEAen_GB
dc.subjectnon-parametric methodsen_GB
dc.subjectefektywnośćpl_PL
dc.subjectwyższe szkoły zawodowepl_PL
dc.subjectDEApl_PL
dc.subjectmetoda nieparametrycznapl_PL
dc.titleEfektywność procesu kształcenia w wyższych szkołach zawodowych w 2012 rokupl_PL
dc.title.alternativeEfficiency of Education Process in Higher Vocational Schools in 2012en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[53]-66
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Gdansk, Faculty of Economics
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAndersen P., Petersen N. (1993), A procedure for ranking efficient units in Data Envelopment Analysis, ,,Management Science”, vol. 39 (10), s. 1261–1264.pl_PL
dc.referencesCooper W.W., Seiford L.M., Tone K. (2007), Data Envelopment Analysis: a comprehensive text with models, applications, references and DEA-Solver software, Springer, New York.pl_PL
dc.referencesĆwiąkała-Małys A., Nowak W. (2009), Wybrane metody pomiaru efektywności podmiotu gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesFeruś A. (2006), Zastosowanie metody DEA do określania poziomu ryzyka kredytowego przedsiębiorstw, „Bank i Kredyt”, nr 7, s. 45–46.pl_PL
dc.referencesGuzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesKozuń-Cieślak G. (2011), Wykorzystanie metody DEA do oceny efektywności w usługach sektora publicznego, „Wiadomości Statystyczne”, nr 3(598), s. 16.pl_PL
dc.referencesMNiSW (2012), Szkoły wyższe – dane podstawowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMNiSW (2013), Szkolnictwo wyższe w Polsce 2013, Warszawa, s. 13.pl_PL
dc.referencesObwieszczenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wykazu jednostek, którym w 2012 r. przyznano dotacje podmiotowe w ustawowo określonym zakresie z części 38: „Szkolnictwo wyższe” oraz kwot tych dotacji (Dz. U. MNiSW 2013 poz. 26).pl_PL
dc.referencesPasewicz W., Słabońska T., Świtłyk M. (2009), Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolniczych w latach 2001–2005, „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej”, nr 1(318), s. 57–72.pl_PL
dc.referencesPasewicz W., Wilczyński A., Świtłyk M. (2012), Efektywność państwowych wyższych szkół zawodowych w latach 2004–2010, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 245, s. 367–376.pl_PL
dc.referencesPawłowska M. (2003), Wpływ fuzji i przejęć na efektywność w sektorze banków komercyjnych w Polsce w latach 1997–2001, „Bank i Kredyt”, nr 2, s. 20–34.pl_PL
dc.referencesPerspektywy 2012, Metodologia niepublicznych uczelni licencjackich i PWSZ, http://www.perspekty­wy.pl/index.php?option=com_contenttask=viewid=5069Itemid=906 (dostęp: 23.12.2014).pl_PL
dc.referencesSzuwarzyński A. (2006), Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej, [w:] Ditel J., Sapijaszko Z. (red.), Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź, s. 213–224.pl_PL
dc.referencesSzuwarzyński A. (2005), Pomiar efektywności procesu kształcenia w uczelni wyższej, [w:] Zarządzanie wiedzą w organizacjach niekomercyjnych, Leja K., Szuwarzyński A. (red.), Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, s. 9–27.pl_PL
dc.referencesŚwitłyk M., Pasewicz W. (2009), Efektywność techniczna kształcenia w państwowych wyższych szkołach zawodowych w latach 2004–2006, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis”, seria „Oeconomica” 273(56), s. 187–196.pl_PL
dc.referencesUstaw z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2014 poz. 1198).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy i o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2011 nr 84 poz. 455 ze zm.).pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2005 nr 164 poz. 1365 z późn. zm.).pl_PL
dc.referencesWolszczak-Derlacz J. (2013), Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.pl_PL
dc.contributor.authorEmaillukasz.brzezicki@wp.eu
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.323.04
dc.relation.volume4pl_PL
dc.subject.jelI21
dc.subject.jelI22
dc.subject.jelC14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord