Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWładyka-Łuczak, Zofia
dc.date.accessioned2017-04-27T12:11:15Z
dc.date.available2017-04-27T12:11:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21392
dc.description.abstractThe aim of the paper is to compare the formal organization of a visual message with the rhetorical devices used in a verbal message. This analysis is carried out based on the example of the sculpture Dual by Zbigniew Władyka. The creativity found in the rhetorical devices used in the sculpture Dual to trigger and amplify feelings proves that they can be employed even in this form of artistic expression. Creativity in the analysed sculpture is represented by German reunification, reflected in the form of the transformation of two characters into one. The sculpture is meant to inspire, to be an object (res) directing the viewer toward personal reflection, and invoking projections of fear and doubt, but also of confidence and courage. Confidence and courage are represented by a strong figure with a head, firmly standing on its feet. Fear and doubt are represented by a weak figure, carried by the first one. The centripetal composition used in the sculpture suggests merger rather than destruction. The sensory perception of the viewer is controlled by directional tensions, which lead the viewer’s sight along designated linear directions. As described earlier by Witkiewicz, directional tensions and motionless substance correspond to a rhetorical enlarging and diminishing. By interacting with the sculpture, you can experience these devices. Not only visualization is at work here, as in verbal communication, but also physical experience. The presented analysis shows that a sculptural work of art can be analysed in a similar way to verbal communication. Of course, not all verbal devices have their counterparts in visual communication, but the basic content and emotions can be expressed regardless of the code.en_GB
dc.description.sponsorshipZadanie „Stworzenie anglojęzycznych wersji wydawanych publikacji” finansowane w ramach umowy nr 948/P-DUN/2016 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;5
dc.subjectvisual communicationen_GB
dc.subjectcompositionen_GB
dc.subjectformal image structureen_GB
dc.subjectformal narrationen_GB
dc.subjecttheory of vision and rhetoricen_GB
dc.subjectverbal communicationen_GB
dc.subjectvisualen_GB
dc.titleSculpture as a Code – Rhetorical Devices Used by the Sculptoren_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016en_GB
dc.page.number[239]-252
dc.contributor.authorAffiliationThe University of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Public Communication
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAwdiejew A., „Struktura dyskursu, relewancja i interpretacja” [in print].en_GB
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., „Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów”, Wydawnictwo Primum Verbum, Lodz 2010.en_GB
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., „Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Lask 2004.en_GB
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., „Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Lask 2006.en_GB
dc.referencesBonsiepe G., „Retoryka wizualno-werbalna”, transl. M.B. Fedewicz, Pamiętnik Literacki 1985, No. 3, pp. 303–309.en_GB
dc.referencesHabrajska G., „Kompetencja komunikacyjna a interpretacja obrazu”, in: „Badanie i projektowanie komunikacji 2”, ed. A. Siemes, M. Grech, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2013, pp. 59–78.en_GB
dc.referencesHabrajska G., „Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu”, Wydawnictwo Primum Verbum, Lodz 2012.en_GB
dc.referencesJakobson R., „Poetyka w świetle językoznawstwa”, in: „W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism”, Vol. 2, wybór, ed. nauk. i wstęp M.R. Mayenowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1989, pp. 77–124.en_GB
dc.referencesKorolko M., „Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny”, Wiedza Powszechna, Warsaw 1982.en_GB
dc.referencesLewiński P., „Retoryka reklamy”, 2nd ed., en., rev. ed., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2008.en_GB
dc.referencesPanofsky E., „Studia z historii sztuki”, wybór, oprac. i posł. J. Białostocki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1971.en_GB
dc.referencesPaul-Cavalier F.J., „Wizualizacja. Od obrazu do działania”, transl. A. Suchańska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 1994.en_GB
dc.referencesRusinek M., „Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur”, Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria, Gdansk 2012.en_GB
dc.referencesWitkiewicz S.I., „Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 2002.en_GB
dc.contributor.authorEmailzet-zet@zet-zet.com.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.35.18
dc.relation.volume35en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord