Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBarańska-Szmitko, Anna
dc.date.accessioned2017-04-27T12:11:21Z
dc.date.available2017-04-27T12:11:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21400
dc.description.abstractThe aim of this paper is to verify the capacities and limitations of the newspaper column (understood as a genre) as a tool for creating the image of its author. In the paper, the distinguishing features of a column are first presented, and then a hypothesis is proposed for predicting which attributes of its author may be generated by the column’s features. This hypothesis is juxtaposed with the results of empirical research. The main task of this research was to read the texts of one of two Polish columnists – Krzysztof Varga and Szymon Hołownia – and subsequently answer questions indicating the authors’ attributes. This procedure made it possible to recreate the image of the text’s author. The results demonstrated the influence of the column’s distinguishing features on the image of its author inferred by readers.en_GB
dc.description.sponsorshipZadanie „Stworzenie anglojęzycznych wersji wydawanych publikacji” finansowane w ramach umowy nr 948/P-DUN/2016 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;5
dc.subjectcolumnen_GB
dc.subjectimageen_GB
dc.subjectimage researchesen_GB
dc.titleThe Capacities and Limitations of the Newspaper Column as a Tool for Creating the Image of Its Authoren_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016en_GB
dc.page.number[115]-129
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Communication
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBarańska-Szmitko A., „Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu”, in: „Badanie i projektowanie komunikacji 2”, ed. M. Grech, A. Siemes, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2013, pp. 155–177.en_GB
dc.referencesBarańska-Szmitko A., „Wizerunek Szymona Hołowni komunikowany w jego felietonach”, in: „Badanie i projektowanie komunikacji 3”, ed. M. Wszołek, Wydawnictwo Libron, Wroclaw 2014, pp. 173-196.en_GB
dc.referencesBudzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki”, Wydawnictwo Poltext, Warsaw 2008.en_GB
dc.referencesChudziński E., „Felieton. Geneza i ewolucja gatunku”, in: „Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja”, ed. Z. Bauer, E. Chudziński, ed. 4, rev., exp., up. ed., Universitas, Cracow 2008, pp. 345–360.en_GB
dc.referencesFleischer M., Ogólna teoria komunikacji”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 2007.en_GB
dc.referencesFleischer M., „Typologia komunikacji”, Wydawnictwo Primum Verbum, Lodz 2012.en_GB
dc.referencesFras J., Dziennikarski warsztat językowy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 1999.en_GB
dc.referencesGrech M., „Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań”, in: „Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże”, ed. M. Grech, Wydawnictwo Primum Verbum, Lodz 2012, pp. 11–26.en_GB
dc.referencesJedliński R., „Gatunki publicystyczne w szkole średniej”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warsaw 1984.en_GB
dc.referencesKlein, „Felieton – niektóre historyczne i teoretyczne aspekty gatunku”, Polonistyka 1983, No. 4, pp. 97–104.en_GB
dc.referencesMaziarski J., „Felieton”, in: „Encyklopedia wiedzy o prasie”, ed. J. Maślanka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw 1976.en_GB
dc.referencesNiczyperowicz A., „Przepis na felieton”, in: „Abecadło dziennikarza”, ed. A. Niczyperowicz, Kontekst, Poznan 1996, pp. 45–57.en_GB
dc.referencesNiczyperowicz A., „Felieton. Piękny pasożyt”, in: „Dziennikarstwo od kuchni”, ed. A. Niczyperowicz, TS, Poznan 2001, pp. 81–94.en_GB
dc.referencesNorwid C.K., „O felietonie felieton”, in: C.K. Norwid, „Pisma wybrane”, Vol. 4: „Proza”, ed. J.W. Gomulicki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warsaw 1968en_GB
dc.referencesSiemes A., „Jak badać komunikację”, Communication Design Magazine 2011, Vol. 1 [online], http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [access: 6.01.2014].en_GB
dc.referencesSławkowa E., „Style współczesnego felietonu (Z zagadnień stylistyki gatunku)”, in: „Gatunki mowy i ich ewolucja”, Vol. 1: „Mowy piękno wielorakie”, ed. D. Ostaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Katowice 2000, pp. 305–315.en_GB
dc.referencesStasiński P., „Poetyka i pragmatyka felietonu”, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wroclaw 1982, pp. 5–17.en_GB
dc.referencesSteciąg M., „Informacja, wywiad, felieton. Sposób istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym”, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Gora 2006.en_GB
dc.referencesWojcik K., „Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków”, Wydawnictwo Placet, Warsaw 2009.en_GB
dc.referencesWojtak M., „Analiza gatunków prasowych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008.en_GB
dc.referencesWojtak M., „Gatunki prasowe”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.en_GB
dc.referencesWojtak M., „Rola stylizacji w modyfikowaniu poetyki felietonu”, „Prace Filologiczne” 2007, Vol. 53, pp. 735–744.en_GB
dc.referencesWolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., „Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2006.en_GB
dc.contributor.authorEmailankabaranska@poczta.fm
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.35.09
dc.relation.volume35en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord