dc.contributor.author | Mojsak, Kajetan | |
dc.date.accessioned | 2017-07-10T12:05:51Z | |
dc.date.available | 2017-07-10T12:05:51Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22137 | |
dc.description.abstract | The article analyzes the censorship board’s reception of Kazimierz Truchanowski’s novel cycle The Mills of the God, published between 1961 and 1967. The analysis gives an insight into the interesting process of the growing tolerance – and indifference – of censorship board towards this kind of hermetic, non-epic prose: far from the official cultural course, but at the same time not coming into open conflict with it. Review of censors’ reception of the subsequent parts of Truchanowski’s novel can be seen as a contribution to the history of the so-called “socparnasizm” as well as to the history of the growing pragmatism of the censorship board (and its de-ideologization). | en_GB |
dc.language.iso | en | en_GB |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | en_GB |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;7 | |
dc.subject | Truchanowski Kazimierz | en_GB |
dc.subject | The Mills of the God | en_GB |
dc.subject | censorship | en_GB |
dc.subject | censorship towards literature | en_GB |
dc.title | Politics, Poetics and “the Tragedy of Existence”. The Reception of Młyny Boże [the Mills of God] Novel Series by Kazimierz Truchanowski by the Censorship Bureau | en_GB |
dc.type | Article | en_GB |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | en_GB |
dc.page.number | [85]-94 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Polish Academy of Sciences, Institute of Literary Research | |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | AAN, GUKPPiW, ref. no. 643 (68/57). | en_GB |
dc.references | AAN, GUKPPiW, ref. no. 772 (132/11). | en_GB |
dc.references | AAN, GUKPPiW, ref. no. 779 (132/22). | en_GB |
dc.references | Chodźko Ryszard, Pejzaże świadomości. Powieściopisarstwo Kazimierza Truchanowskiego, Sekcja Wydawnicza Filii UW, Białystok 1980. | en_GB |
dc.references | Ficowski Jerzy, Własnowidz i cudotwórca czyli “Ulica Krokodyli” i “Ulica Wszystkich Świętych”, “Sanatorium pod Klepsydrą” i “Apteka pod Słońcem”, “Kresy” 1996, No. 2, pp. 61–73. | en_GB |
dc.references | Gryszkiewicz Bogusław, Adam i panienki. Treści fantazmatyczne w Zatrutych studniach Kazimierza Truchanowskiego, in: Przymierzanie masek. W 100. rocznicę urodzin Kazimierza Truchanowskiego, Z. Chlewiński (ed.), Samizdat Zofii Łoś, Płock 2004, pp. 148–159. | en_GB |
dc.references | Koprowski Jan, Arcydzieło czy mistyfikacja, “Twórczość” 1962, No. 21, pp. 141–143. | en_GB |
dc.references | Lichański Zdzisław, Kazimierz Truchanowski. Człowiek, pisarz, myśliciel, in: Przymierzanie masek. W 100. rocznicę urodzin Kazimierza Truchanowskiego, Z. Chlewiński (ed.), Samizdat Zofii Łoś, Płock 2004, pp. 70–87. | en_GB |
dc.references | Mojsak Kajetan, Groteska i antropologia w twórczości Kazimierza Truchanowskiego, “Ruch Literacki” 2010, No. 3 (300), pp. 241–254. | en_GB |
dc.references | Nycz Ryszard, Literatura polska w cieniu cenzury (wykład), “Teksty Drugie” 1998, No. 3, pp. 5–27. | en_GB |
dc.references | Truchanowski Kazimierz, Słowo wstępne, in: Niepokój, Państwowy Instytut wydawniczy, Warsaw 1961, pp. 5–6. | en_GB |
dc.contributor.authorEmail | kajkeron@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.37.07 | |
dc.relation.volume | 37 | en_GB |