Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMojsak, Kajetan
dc.date.accessioned2017-07-10T12:05:51Z
dc.date.available2017-07-10T12:05:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22137
dc.description.abstractThe article analyzes the censorship board’s reception of Kazimierz Truchanowski’s novel cycle The Mills of the God, published between 1961 and 1967. The analysis gives an insight into the interesting process of the growing tolerance – and indifference – of censorship board towards this kind of hermetic, non-epic prose: far from the official cultural course, but at the same time not coming into open conflict with it. Review of censors’ reception of the subsequent parts of Truchanowski’s novel can be seen as a contribution to the history of the so-called “socparnasizm” as well as to the history of the growing pragmatism of the censorship board (and its de-ideologization).en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;7
dc.subjectTruchanowski Kazimierzen_GB
dc.subjectThe Mills of the Goden_GB
dc.subjectcensorshipen_GB
dc.subjectcensorship towards literatureen_GB
dc.titlePolitics, Poetics and “the Tragedy of Existence”. The Reception of Młyny Boże [the Mills of God] Novel Series by Kazimierz Truchanowski by the Censorship Bureauen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016en_GB
dc.page.number[85]-94
dc.contributor.authorAffiliationPolish Academy of Sciences, Institute of Literary Research
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAAN, GUKPPiW, ref. no. 643 (68/57).en_GB
dc.referencesAAN, GUKPPiW, ref. no. 772 (132/11).en_GB
dc.referencesAAN, GUKPPiW, ref. no. 779 (132/22).en_GB
dc.referencesChodźko Ryszard, Pejzaże świadomości. Powieściopisarstwo Kazimierza Truchanowskiego, Sekcja Wydawnicza Filii UW, Białystok 1980.en_GB
dc.referencesFicowski Jerzy, Własnowidz i cudotwórca czyli “Ulica Krokodyli” i “Ulica Wszystkich Świętych”, “Sanatorium pod Klepsydrą” i “Apteka pod Słońcem”, “Kresy” 1996, No. 2, pp. 61–73.en_GB
dc.referencesGryszkiewicz Bogusław, Adam i panienki. Treści fantazmatyczne w Zatrutych studniach Kazimierza Truchanowskiego, in: Przymierzanie masek. W 100. rocznicę urodzin Kazimierza Truchanowskiego, Z. Chlewiński (ed.), Samizdat Zofii Łoś, Płock 2004, pp. 148–159.en_GB
dc.referencesKoprowski Jan, Arcydzieło czy mistyfikacja, “Twórczość” 1962, No. 21, pp. 141–143.en_GB
dc.referencesLichański Zdzisław, Kazimierz Truchanowski. Człowiek, pisarz, myśliciel, in: Przymierzanie masek. W 100. rocznicę urodzin Kazimierza Truchanowskiego, Z. Chlewiński (ed.), Samizdat Zofii Łoś, Płock 2004, pp. 70–87.en_GB
dc.referencesMojsak Kajetan, Groteska i antropologia w twórczości Kazimierza Truchanowskiego, “Ruch Literacki” 2010, No. 3 (300), pp. 241–254.en_GB
dc.referencesNycz Ryszard, Literatura polska w cieniu cenzury (wykład), “Teksty Drugie” 1998, No. 3, pp. 5–27.en_GB
dc.referencesTruchanowski Kazimierz, Słowo wstępne, in: Niepokój, Państwowy Instytut wydawniczy, Warsaw 1961, pp. 5–6.en_GB
dc.contributor.authorEmailkajkeron@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.37.07
dc.relation.volume37en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord