Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStachyra, Grażyna
dc.date.accessioned2017-07-10T12:08:19Z
dc.date.available2017-07-10T12:08:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22179
dc.description.abstractDespite the already widespread constatations on the subject of the blurring of genres in the new media [or “new new media”, as Paul Levinson has it], despite attempts to find a nomenclature able to cope with the transformations in media products [megagenre, hypergenre, hybrid genre, subgenre, minigenre], despite abandoning genre identification in favour of typological criteria or using ad hoc and temporary categories, such as folksonomy, it seems reasonable to suggest that the systematic genre identification of radio is still a fresh issue. Several causes can be enumerated. Firstly, the topic of radio genres is not a popular one among media experts, secondly, those attempts at classification that have appeared have not, unfortunately, been verified by broader academic discourse, and thirdly, contemporary radio is “dematerialising”; in the common understanding, the aural impressions reaching us in the form of waves processed by the aural apparatus ceases to be associated with a radio receiver and more with an app on an iPod, a webpage, a fragment heard on YouTube or a podcast. Naturally, a broader approach to genre becomes popular, in which not only the analysis of the contents of messages is significant but also the habits and experience of the actual users of media. Radio genres seen in the context of new media lose their traditional labels in favour of new ones, most usually typical of online ones. It is important, though, that the concept of the genre as a collection of genre-making forms is capacious enough to take into account the intermedia specifics of the creation of genres. This article describes the main problems of radio genre research taking into account the convergence and evolution of broadcaster-recipient relations.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectradio convergenceen_GB
dc.subjectradio genresen_GB
dc.subjectgenre-making formsen_GB
dc.subjectconglomeratesen_GB
dc.titlePerspektywy badania współczesnej genologii radiowejpl_PL
dc.title.alternativeResearch perspectives for contemporary radio genre studiesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[49]-71
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Politologii, Zakład Komunikacji Społecznej
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBachura J., Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.pl_PL
dc.referencesBauer Z., Gatunki dziennikarskie w Sieci. Co się zmieniło i jak bardzo?, [w:] E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015, s. 81–102.pl_PL
dc.referencesBeliczyński J., Radio jako obiekt zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBeliczyński J., Słownik pojęć z zakresu radia i reklamy radiowej, Antykwa, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBuckingham D., Children Talking Television: The Making of Television Literacy, Falmer Press, London 1993.pl_PL
dc.referencesChignell H., Radio Studies, Sage, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington DC 2009.pl_PL
dc.referencesCrisell A., Understanding Radio, Routledge, London–New York 1995.pl_PL
dc.referencesDoliwa U., Szydłowska M. i in., Sformatowany dżingiel czy formatowanie dżinglami. Analiza sygnałów dźwiękowych stacji radiowych, [w:] Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015, s. 225–246.pl_PL
dc.referencesFeuer J., Genre study and television, [w:] Channels of Discourse, Reassembled: Television and Contemporary Criticism, red. R.C. Allen, Routledge, London 1992, s. 138–161.pl_PL
dc.referencesFras J., Podstawy identyfikacji i typologii wypowiedzi w mediach masowych, [w:] Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, t. 3, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Biblioteka Komunikacji Społecznej, Poznań 2012, s. 13–29.pl_PL
dc.referencesGutowski M., Trójka z dżemem: palce lizać!, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesHodge R., Kress G., Social Semiotics, Polity, Cambridge 1988.pl_PL
dc.referencesJabłonowski M., Gackowski T., Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 2 (49), s. 15–24.pl_PL
dc.referencesJędrzejewski S., Radio w komunikacji społecznej, Profi-Press, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesKeith M.C., The Radio Station. Sixth edition, Amsterdam–Boston–Heidelberg–London–New York–Oxford–Paris–San Diego–San Francisco–Singapore–Sydney–Tokyo 2004.pl_PL
dc.referencesKita M., Kultura słowa w kulturze mediów, [w:] Człowiek i kultura w komunikacji medialnej, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, s. 55–74.pl_PL
dc.referencesLacey K., Radio in the Great Depression Promotional Culture, Public Service, and Propaganda, [w:] Radio Reader. Essays in the Cultural History of Radio, red. M. Hilmes, J. Loviglio, New York–London 2002, s. 21–41.pl_PL
dc.referencesLazarsfeld P.F., Radio and the Printed Page: an Introduction to the Study of Radio and its Role in the Communication of Ideas, New York 1940.pl_PL
dc.referencesLevinson P., Nowe nowe media, przekł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M., Pytanie o genologię mediów w kulturze partycypacji. Próba rekonesansu metodologicznego, [w:] Gatunki i formaty we współczesnych mediach, red. W. Godzic, A. Kozieł, J. Szylko-Kwas, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015, s. 13–34.pl_PL
dc.referencesMedia. Leksykon PWN, red. E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesOllivier B., Nauki o komunikacji, przekł. I. Piechnik, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesPanasiuk J., Neurobiologiczne mechanizmy przetwarzania informacji medialnej, [w:] M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, Człowiek i kultura w komunikacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, s. 17–39.pl_PL
dc.referencesPiekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas , Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Słuchowiska Polskiego Radia w okresie piętnastolecia 1925–1939, t. 1: Fakty, wnioski, przypuszczenia; t. 2: Rejestr słuchowisk piętnastolecia 1925–1939, Biblioteka, Łódź 2000.pl_PL
dc.referencesStachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesStachyra G., Od estetyki ku estetyzacji. Refleksje o współczesnym radiu, [w:] Literatura – media – polityka. Prace ofiarowane Panu Profesorowi Krzysztofowi Stępnikowi, red. M. Piechota, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014, s. 179–195.pl_PL
dc.referencesStachyra G., Polityczność radia w kontekście jego historii, technologii i estetyki, [w:] G. Pietruszewska-Kobiela, A. Regiewicz, G. Stachyra, A. Żywiołek, Polityczność mediów, seria: Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności, t. 4, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 73–150.pl_PL
dc.referencesStachyra G., The communicational aspects of radio convergence process – remarks upon “the radio on vision” and web-radio, [w:] Convergence: Media in Future, red. A. Baczyński, M. Drożdż i in., Institute of Journalism and Social Communication The Pontifical University of John Paul II, Kraków 2012, s. 179–197.pl_PL
dc.referencesStachyra G., Współczesne gatunki radiowe jako konglomeraty i kolekcje, [w:] E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2015, s. 25–49.pl_PL
dc.referencesStarkey G., Crisell A., Radio Journalism, Sage, London 2009.pl_PL
dc.referencesTacchi J., The need for radio theory in the digital age, “International Journal for Cultural Studies” 2000, nr 3 (2), Sage, London, s. 289–298.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Osobliwe byty gatunkowe i tekstowe w ich uwikłaniach komunikacyjnych, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 4: Gatunek a komunikacja społeczna, red. D. Ostaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011, s. 44–55.pl_PL
dc.referencesPatterson E., This American Franchise: This American Life, public radio franchising and the cultural work of legitimating economic hybridity, “Media CultureSociety” 2016, http://mcs.sagepub.com/content/early/2016/02/16/0163443716631287?papetoc [dostęp: 16.02.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://media2.pl/internet/112809-Jak-Polscy-sluchaja-radia-internetowego-raport.html [dostęp: 16.02.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/plenerowe-widowisko-multimedialne.html [dostęp: 21.12.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://www.medianews.com.pl/radio/12-radio/1259-czworka-radio-z-wizj-poprawia-wyniki-suchalnoci [dostęp: 18.05.2011].pl_PL
dc.referenceshttp://www.thisamericanlife.org/about/about-our-radio-show [dostęp: 13.10.2015].pl_PL
dc.referenceswww.bbc.co.uk/programmes/genres [dostęp: 04.05.2016].pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrazyna.stachyra@poczta.umcs.lublin.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.39.07
dc.relation.volume39pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord