Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBogusz, Renata
dc.contributor.authorŁadno, Monika
dc.date.accessioned2017-08-23T12:35:15Z
dc.date.available2017-08-23T12:35:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22456
dc.description.abstractThese days the topics of health and beauty care have become particularly interesting for people. Consequently, health and beauty treatments are becoming increasingly more popular. The aim of this paper is to analyse aspects which make visitors of spa and wellness centres choose a particular offer of physiotherapeutic treatments. The research was conducted in 2015 among 115 respondents who attended wellness and spa resorts in Eastern Poland. The result were obtained using the diagnostic poll method as well as the author’s tool. Statistical analysis was based on the chi2 test. The level of statistical significance was set at p0.05. The main reason why the respondents received physiotherapeutic treatments in wellness and spa resorts was to rest (51,3%), increase their fitness (50,4%) or improve their image (35,6%). Although in most cases they were satisfied with their appearance, they still aimed to improve it (63,5%) by taking massage (60,8%), sauna (52,1%) and hydrotherapy (37,4%) (these were the most frequently chosen treatments), which were considered as effective. The respondents claim that the number of wellness and spa resorts is currently insufficient (57,4%) and that the demand for them will increase along with the growing health and beauty care among the society (68,7%). Since the current offer of physiotherapeutic treatments available in wellness and spa resorts is chosen by people who care about their appearance and fitness or aim to improve them.en_GB
dc.description.abstractW czasach współczesnych problematyka skoncentrowana na zdrowiu i urodzie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, a co za tym idzie, coraz więcej osób korzysta z różnego rodzaju usług prozdrowotnych i upiększających. Celem pracy jest analiza uwarunkowań, które w sytuacji osób korzystających z ośrodków spa i wellness, decydowały o wyborze dostępnych tam usług fizjoterapeutycznych.Badania przeprowadzono w 2015 roku, wśród 115 osób korzystających z ośrodków spa i wellness we wschodniej Polsce. W pracy zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz autorskie narzędzie badawcze. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej z wykorzystaniem testu chi2. Respondenci korzystali z zabiegów fizjoterapeutycznych w ośrodkach spa i wellness przede wszystkim aby wypocząć (51,3%), poprawiać kondycję zdrowotną (50,4%) lub zadbać o wizerunek (35,6%). W większości byli zadowoleni ze swojego wyglądu, dążyli jednak do jego zmiany (63,5%) korzystając najczęściej z masaży (60,8%), sauny (52,1%) i hydroterapii (37,4%). Efektywność zabiegów oceniali wysoko (50%). Zdaniem badanych dostępność ośrodków spa i wellness, świadczących usługi fizjoterapeutyczne jest obecnie niewystarczająca (57,4%) a rosnąca w społeczeństwie troska o zdrowie i urodę zwiększy zapotrzebowanie na nie w przyszłości (68,7%).Współczesna oferta usług fizjoterapeutycznych w ośrodkach spa i wellness adresowana jest do osób, które dbają o kondycję zdrowotną i swój wizerunek lub dążą do jego zmiany.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;58
dc.subjecthealthen_GB
dc.subjectbeautyen_GB
dc.subjectphysiotherapyen_GB
dc.subjectzdrowiepl_PL
dc.subjecturodapl_PL
dc.subjectusługi fizjoterapeutycznepl_PL
dc.titleKorzystanie z oferty usług fizjoterapeutycznych w ośrodkach spa i wellness jako sposób dbania o zdrowie i urodępl_PL
dc.title.alternativeUse of physiotherapeutic treatments in spa and wellness centres as a method of health and beauty careen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[135]-143
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Medyczny w Lublinie, Wydział Nauk o Zdrowiu, Samodzielna Pracownia Socjologii Medycyny
dc.contributor.authorAffiliationNZOZ Centrum Rehabilitacji Kinesion
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBanaszak E., Mosiejczuk H., Cichocki P. (2010), Fizjoterapia i odnowa biologiczna – czy dla wszystkich?, „Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie”, nr 3, s. 113–114.pl_PL
dc.referencesBarański J. (2005), Ciało i zdrowie w ujęciu socjoestetycznym, [w:] W. Piątkowski, W. Brodniak (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, WSSP w Tyczynie, Tyczyn, s. 323–336.pl_PL
dc.referencesCBOS (2009), Polak zadbany – troska o sylwetkę i własne ciało. Komunikat z badań, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzapiński J., Panek J. (red.) (2015), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEider J. (2001), Aerobik wodny jako najnowsza forma współczesnej gimnastyki zdrowotnej, [w:] I. Murawow (red.), Zdrowie: istota, diagnostyka i strategie zdrowotne, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom, s. 365–371.pl_PL
dc.referencesGałuszka M. (2015), Komercjalizacja ciała ludzkiego w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Sociologica, nr 55, s. 37–56.pl_PL
dc.referencesKaleta A. (2012), Hotelarstwo Spa i Wellness jako rozwojowy produkt przemysłu czasu wolnego – wybrane aspekty, „Zarządzanie i Finanse. Zeszyty Naukowe”, nr 1/2, s. 361–371.pl_PL
dc.referencesKasprzak W., Mańkowska A. (2010), Fizjoterapia w kosmetologii i medycynie estetycznej, PZWL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKotarski D. (2013), Specyfika popytu restytucyjnego na usługi sanatoryjne, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki”, nr 3, s. 33–42.pl_PL
dc.referencesMaj A. (2010), Co to znaczy „dbać o siebie” w Polsce, [w:] E. Banaszak, P. Czajkowski (red.), Corpus delicti − rozkoszne ciało. Szkice nie tylko z socjologii ciała, Difin SA, Warszawa, s. 82–104.pl_PL
dc.referencesNowak P. (2012), Motywy zdrowotne w hierarchii wartości kobiet ćwiczących w klubach fitness, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, nr 4, s. 387–392.pl_PL
dc.referencesPasławska B. (2005), Ciało, jako wytwór społeczny. Wybrane perspektywy badawcze, [w:] W. Piątkowski, W. Brodniak (red.), Zdrowie i choroba. Perspektywa socjologiczna, WSSP w Tyczynie, Tyczyn, s. 337–346.pl_PL
dc.referencesPujsza A., Tomczak H. (2012), Position of physiotherapy profession in Poland: perception of physiotherapy student, „Acta Balneologica”, nr 4, s. 267–273.pl_PL
dc.referencesRuciński J. (2015), Ciało „produktem” kultury, czyli o poszukiwaniu własnej cielesności, „Kwartalnik Naukowy”, nr 2, s. 174–181.pl_PL
dc.referencesSallmann N. (2010), Megatrend Wellness Spa dla rynku usług wolnego czasu i hotelarstwa w XXI wieku, Wydawnictwo PAG, Kraków.pl_PL
dc.referencesSokołowska M., Kosiński S. (red.), (1978), Socjologia zawodów medycznych: wybór problematyki, IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTucki A., Hadzik A. (2013), Raport końcowy z badania dziedzinowego „Analiza możliwości rozwoju turystyki zdrowotnej w województwie lubelskim w kontekście zidentyfikowanej inteligentnej specjalizacji regionu w dziedzinie usług medycznych i prozdrowotnych”, Perfekta Info, Lublin.pl_PL
dc.referencesUstawa z dn.25 września 2015 r o zawodzie fizjoterapeuty, Dz.U., 30.09.2015, poz. 1994.pl_PL
dc.referencesWeber-Nowakowska K., Gębska M., Wiatrak A., Skorb K., Dąbrowski K., Żyżniewska-Banaszak E. (2013), Fizjoterapeuta – zawód znany czy nieznany? Wiedza mieszkańców województwa zachodniopomorskiego na temat fizjoterapii. Doniesienia wstępne, „Annales Academiae Medicae Stetinensis. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie”, nr 2, s. 138–142.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrenata.bogusz@umlub.pl
dc.contributor.authorEmailmonika_ladno@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.58.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord