Kultura organizacyjna małych przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku
Streszczenie
Artykuł zawiera prezentację wyników badań mających na celu zidentyfikowanie kultury organizacyjnej małych przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku. Diagnoza kultury organizacyjnej została oparta na wartościach kulturowych. Do analizy i opisu kultury organizacyjnej badanych przedsiębiorstw zastosowano badania ankietowe oparte na kwestionariuszu. W badaniach uczestniczyło 8 polskich przedsiębiorstw i 71 pracowników. Wyniki badań wskazują, że kultura organizacyjna małych przedsiębiorstw działających na międzynarodowym rynku charakteryzuje się nastawieniem na zadania, kolektywizmem, orientacją na otoczenie, niskim kontekstem komunikacyjnym, wysoką tolerancją niepewności, statusem opartym na nadaniu, małym dystansem władzy oraz proaktywnością. Wartości kulturowe manifestowane są z niskim natężeniem, co może świadczyć o słabej kulturze organizacyjnej. The paper presents research results aiming to identify organisational culture of businesses operating internationally. The diagnosis of the organizational culture was based upon cultural values. In order to analyse and describe the organizational culture of the studied businesses a survey questionnaire was applied. The study encompassed 8 Polish companies and 71 employees. Research results indicate that the organizational culture of businesses operating internationally is characterized by focus on tasks, collectivism, focus on the surrounding environment, high tolerance of insecurity, status based on bestowal, small distance of authority, and activity. Cultural values are generally manifested with low intensity, which may constitute a proof of weak organizational culture.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: