Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSuwalska, Arleta
dc.contributor.editorGromysz, Jowita
dc.contributor.editorWłodarczyk, Rafał
dc.date.accessioned2017-11-22T12:26:37Z
dc.date.available2017-11-22T12:26:37Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationArleta Suwalska, Obrazy edukacji w dystopii „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, [w:] Utopia a edukacja. O wyobrażeniach świata możliwego, T.1., red. Jowita Gromysz, Rafał Włodarczyk, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2016, s. 95-105, isbn 978-83-62618-23-1.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-62618-23-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23323
dc.descriptionRozdział pochodzi z książki: Utopia a edukacja. O wyobrażeniach świata możliwego, T.1, red. Jowita Gromysz, Rafał Włodarczyk, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2016, ISBN 978-83-62618-23-1.pl_PL
dc.description.abstractPowszechna szczęśliwość w Republice Świata powiązana była z zakazem poznawania historii, sztuki, religii oraz, w pewnym stopniu, nauki. Wprowadzony podstępem system społeczny polegał na monstrualnej manipulacji świadomością jednostki w wyniku klonowania obywateli, respektowania stworzonego przez państwo niewolnictwa i warunkowaniem najprostszych życiowych przyjemności. W Nowym wspaniałym świecie wychowaniem dzieci zajmowało się państwo, które od najmłodszych lat wpajało im przynależność do określonej klasy społecznej i nieuchronność losu. Przedmiotem analizy w tym artykule są futurystyczne obrazy edukacji w społeczeństwie, w którym panujące normy zostały znieprawione, treści kształcenia przekazywane w ramach hipnopedii, zaś cele kształcenia i oczekiwania wobec edukacji podporządkowane ideologii, która służy jedynie podtrzymywaniu władzy.pl_PL
dc.description.abstractUniversal happiness in the Republic of the World was related to the prohibition of learning about history, art, religion and, to some extent, science. The social system, which was introduced with the usage of tricks, consisted of a monstrous manipulation of human consciousness, cloning and conditioning of their citizens. There was introduced the slavery system which was created by the state. In the New Brave World the state dealt with the education of children. Moreover, the state explains citizens their inevitability of fate. The work presents the futuristic images of education in a society where the prevailing standards are not related to the law of contemporary world. What is more, learning content was introduced by sleep-teaching. The learning objectives and expectations for education were subordinated by ideology, which helped only to sustain power.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiegopl_PL
dc.relation.ispartofUtopia a edukacja. O wyobrażeniach świata możliwego;1
dc.subjectwieczna szczęśliwośćpl_PL
dc.subjecthipnopediapl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.subjectdystopiapl_PL
dc.subjectutopiapl_PL
dc.subjectAldous Huxleypl_PL
dc.subjectuniversal happinesspl_PL
dc.subjectsleep-teachingpl_PL
dc.subjectideologypl_PL
dc.subjectdystopiapl_PL
dc.subjectutopiapl_PL
dc.titleObrazy edukacji w dystopii „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleyapl_PL
dc.title.alternativeImages of Education in a Dystopian "Brave New World" by Aldous Huxleypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wrocław 2016pl_PL
dc.page.number95-105pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBereś S., Rozmowy ze Stanisławem Lemem, Wydaw. Literackie, Kraków 1987.pl_PL
dc.referencesGłażewski M., Dystopia, Pedagogiczne konteksty teorii systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.pl_PL
dc.referencesGrodecka A., Lektury stulecia: słynni pisarze, wielkie dzieła – „Kanon XX wieku”, Agencja Wydawnicza Polonia Press, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesGutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przekł. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003.pl_PL
dc.referencesHuxley A., Nowy wspaniały świat, przekł. B. Bogdan, Warszawskie Wydaw. Literackie Muza, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesKonieczna E., Filmowe obrazy szkoły. Pomiędzy ideologią, edukacją a wychowaniem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesSzacki J., Spotkania z utopią, Państwowe Wydaw. „Iskry”, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesWheen F., Introduction, [w:] H. G. Wells, A Modern Utopia, Penguin Classics, London 2005.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord