dc.contributor.author | Suwalska, Arleta | |
dc.contributor.editor | Gromysz, Jowita | |
dc.contributor.editor | Włodarczyk, Rafał | |
dc.date.accessioned | 2017-11-22T12:26:37Z | |
dc.date.available | 2017-11-22T12:26:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Arleta Suwalska, Obrazy edukacji w dystopii „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, [w:] Utopia a edukacja. O wyobrażeniach świata możliwego, T.1., red. Jowita Gromysz, Rafał Włodarczyk, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2016, s. 95-105, isbn 978-83-62618-23-1. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-62618-23-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/23323 | |
dc.description | Rozdział pochodzi z książki: Utopia a edukacja. O wyobrażeniach świata możliwego, T.1, red. Jowita Gromysz, Rafał Włodarczyk, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2016, ISBN 978-83-62618-23-1. | pl_PL |
dc.description.abstract | Powszechna szczęśliwość w Republice Świata powiązana była z zakazem
poznawania historii, sztuki, religii oraz, w pewnym stopniu, nauki. Wprowadzony
podstępem system społeczny polegał na monstrualnej manipulacji świadomością
jednostki w wyniku klonowania obywateli, respektowania stworzonego przez
państwo niewolnictwa i warunkowaniem najprostszych życiowych przyjemności.
W Nowym wspaniałym świecie wychowaniem dzieci zajmowało się państwo, które
od najmłodszych lat wpajało im przynależność do określonej klasy społecznej
i nieuchronność losu. Przedmiotem analizy w tym artykule są futurystyczne obrazy
edukacji w społeczeństwie, w którym panujące normy zostały znieprawione, treści
kształcenia przekazywane w ramach hipnopedii, zaś cele kształcenia i oczekiwania
wobec edukacji podporządkowane ideologii, która służy jedynie podtrzymywaniu
władzy. | pl_PL |
dc.description.abstract | Universal happiness in the Republic of the World was related to the
prohibition of learning about history, art, religion and, to some extent, science. The
social system, which was introduced with the usage of tricks, consisted of a monstrous
manipulation of human consciousness, cloning and conditioning of their citizens.
There was introduced the slavery system which was created by the state. In the New
Brave World the state dealt with the education of children. Moreover, the state explains
citizens their inevitability of fate. The work presents the futuristic images of education
in a society where the prevailing standards are not related to the law of contemporary
world. What is more, learning content was introduced by sleep-teaching. The learning
objectives and expectations for education were subordinated by ideology, which
helped only to sustain power. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Utopia a edukacja. O wyobrażeniach świata możliwego;1 | |
dc.subject | wieczna szczęśliwość | pl_PL |
dc.subject | hipnopedia | pl_PL |
dc.subject | ideologia | pl_PL |
dc.subject | dystopia | pl_PL |
dc.subject | utopia | pl_PL |
dc.subject | Aldous Huxley | pl_PL |
dc.subject | universal happiness | pl_PL |
dc.subject | sleep-teaching | pl_PL |
dc.subject | ideology | pl_PL |
dc.subject | dystopia | pl_PL |
dc.subject | utopia | pl_PL |
dc.title | Obrazy edukacji w dystopii „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya | pl_PL |
dc.title.alternative | Images of Education in a Dystopian "Brave New World" by Aldous Huxley | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wrocław 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 95-105 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Bereś S., Rozmowy ze Stanisławem Lemem, Wydaw. Literackie, Kraków 1987. | pl_PL |
dc.references | Głażewski M., Dystopia, Pedagogiczne konteksty teorii systemów autopojetycznych Niklasa Luhmanna, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010. | pl_PL |
dc.references | Grodecka A., Lektury stulecia: słynni pisarze, wielkie dzieła – „Kanon XX wieku”, Agencja Wydawnicza Polonia Press, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przekł. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003. | pl_PL |
dc.references | Huxley A., Nowy wspaniały świat, przekł. B. Bogdan, Warszawskie Wydaw. Literackie Muza, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Konieczna E., Filmowe obrazy szkoły. Pomiędzy ideologią, edukacją a wychowaniem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011. | pl_PL |
dc.references | Szacki J., Spotkania z utopią, Państwowe Wydaw. „Iskry”, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Wheen F., Introduction, [w:] H. G. Wells, A Modern Utopia, Penguin Classics, London 2005. | pl_PL |