Show simple item record

dc.contributor.authorStempień, Jakub Ryszard
dc.date.accessioned2017-12-01T09:55:31Z
dc.date.available2017-12-01T09:55:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23470
dc.description.abstractThe paper presents results of a research focused on Polish running clubs (NGOs for runners and running volunteers). The research method was desk research on-line and the study refers to all 99 identified running clubs in Poland, including their activity in 2014 and 2015. Collected data includes location, number of members and activities undertaken by running clubs (in the perspective of collaboration with local authorities, other NGOs and business). Results of the study may be useful when analyzing the running boom in the perspective of the theory of social capital by Robert D. Putnam.en_GB
dc.description.abstractW artykule zostały przedstawione wyniki badania własnego dotyczącego działalności stowarzyszeń biegaczy-amatorów (tzw. klubów biegacza) w Polsce. Badanie zostało wykonane z wykorzystaniem analizy danych zastanych on-line (ang. desk research), obejmując 99 zidentyfikowanych organizacji tego typu. Pomiar uwzględniał aktywność badanych podmiotów w 2014 i 2015 roku. Zebrane dane dotyczą lokalizacji (województwo, wielkość miejscowości), liczby członków oraz rodzajów działań podejmowanych przez kluby biegacza, w układzie ich współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, innymi organizacjami pozarządowymi oraz firmami komercyjnymi. Uzyskane wyniki mogą być interpretowane w perspektywie teorii kapitału społecznego, w ujęciu proponowanym przez Roberta D. Putnama.pl_PL
dc.description.sponsorshipPraca finansowana przez Uniwersytet Medyczny w Łodzi z zadania badawczego nr 502-03/6-074-02/502-64-080.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;61
dc.subjectrunning boomen_GB
dc.subjectrunning clubs and running communitiesen_GB
dc.subjectNGOsen_GB
dc.subjectsocial capitalen_GB
dc.subjectmoda na bieganiepl_PL
dc.subjectkluby biegaczapl_PL
dc.subjectorganizacje pozarządowepl_PL
dc.subjectkapitał społecznypl_PL
dc.titleAktywność stowarzyszeń biegaczy–amatorów w Polsce. Kilka uwag o generowaniu zasobów kapitału społecznegopl_PL
dc.title.alternativeRunning clubs in Poland. Some comments on creating social capitalen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[113]-127
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Medyczny w Łodzi, Katedra Nauk Humanistycznych, Zakład Socjologii
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAdamiak P., Charycka B., Gumkowska M. (2016), Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBabbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzerner A. (2013), Samotność długodystansowca? Społeczny i kulturowy wymiar sportowego stylu życia, niepubl. praca doktorska, Instytut Socjologii, Uniwersytet Śląski.pl_PL
dc.referencesFrykowski M., Starosta P. (2008), Kapitał społeczny i jego użytkownicy, „Przegląd Socjologiczny”, nr 57, s. 31–62.pl_PL
dc.referencesOmyła-Rudzka M. (2013), Aktywność fizyczna Polaków, komunikat CBOS nr 4887.pl_PL
dc.referencesPutnam R. D. (1995), Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak i Fundacja im. S. Batorego, Kraków–Warszawa.pl_PL
dc.referencesPutnam R. D. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSahaj T. (2017), Między terapią a wolnością. Bieganie we współczesnej prozie polskiej, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesScheerder J., Breedveld K., Borgers J. (2015), Who Is Doing a Run with the Running Boom? The Growth and Governance of One of Europe’s Most Popular Sport Activities, [w:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds.), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire.pl_PL
dc.referencesSierocińska K. (2011), Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiar i typy, „Studia Ekonomiczne”, nr 1.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (2014), Dziecięce i młodzieżowe zawody biegowe w Polsce w perspektywie socjologii kultury fizycznej, [w:] B. Wiśniewska-Paź (red.), Rynek szkół, uczelni i zajęć sportowych oraz jego aktorzy w rzeczywistości wielkomiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (2015a), “Must be healthy, must be sporty” – experiences of Poland and selected European countries. The case of popularity of running, [w:] B. Sawicki (ed.), Promotion of healthy lifestyle in European countries, Katedra Turystyki i Rekreacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (2015b), Polska moda na bieganie w świetle analizy kohort. Perspektywa socjologiczna, [w:] M. Zowisło, J. Kosiewicz (red.), Sport i turystyka w zwierciadle wartości społecznych, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (2016a), Ku źródłom polskiej mody na bieganie ‒ perspektywa nietzscheańska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 58, s. 49–71.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (2016b), Wartość poznawcza kulturowej kliszy „samotnego długodystansowca”, [w:] B. Wiśniewska-Paź, P. Wróblewski (red.), Społeczeństwo – sport – edukacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (2017a), Bieganie jako praktyka dystynktywna. Analiza z wykorzystaniem teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] J. R Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (2017b), Maraton uliczny jako teatrum. Socjologiczne impresje w duchu Ervinga Goffmana, [w:] M. Hasiuk, E. Kołdrzak (red.), Kręgi płomienne. Szkice o teatrze i socjologii, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesStempień J. R. (w druku), Ideologia healthismu jako fons et origo mody na bieganie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.pl_PL
dc.referencesWaśkowski Z. (2014), Profil polskiego biegacza. Raport z badań, opracowanie dostępne na stro­nie internetowej: www.konferencjabiegowa.pl [dostęp 29.12.2016].pl_PL
dc.referencesWieczorkowska M. (2017), Jak modnie biegać? Moda na bieganie i jej komercjalizacja, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referenceswww.bazy.ngo.pl.pl_PL
dc.contributor.authorEmailj.r.stempien@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.61.07


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record