Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZarzycka, Grażyna
dc.date.accessioned2017-12-12T11:36:59Z
dc.date.available2017-12-12T11:36:59Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23541
dc.description.abstractThis work reflects on the problems of teaching foreign languages for academic purposes, including teaching Polish as a foreign language. In the first part of the article, the terminology presented in English and Polish glottodidactic literature was discussed and compared. Also, the chosen teaching practices regarding courses addressed to foreign students who are planning to study at the Polish universities, were described. The author proposes a thesis that foreign candidates for university studies in Poland should possess a certain amount of knowledge, and to develop certain competences and skills that will be useful in their future academic life, regardless of their study profile. Those „common contents” became the basis of Polish for Academic Purposes course programme presented in the second part of this article.en_GB
dc.description.abstractW niniejszym artykule zostały podjęte refleksje na temat problemów nauczania języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego (jpjo), w odmianie akademickiej. W części wstępnej porównano terminologię obecną w naukowej anglojęzycznej i polskiej literaturze glottodydaktycznej, jak też omówiono wybrane praktyki w zakresie przygotowywania językowego studentów zagranicznych do podjęcia studiów w Polsce. Autorka stawia tezę, że kandydaci na studia w Polsce, niezależnie od wybranego kierunku, powinni posiąść określoną wiedzę socjokulturową, rozwinąć kompetencje i umiejętności przydatne w studiowaniu i komunikowaniu się z przedstawicielami środowiska uczelnianego. Owe uniwersalne „wspólne treści” stanowią podstawę, przedstawionego w części drugiej pracy, programu kursu przygotowującego cudzoziemców do studiów w Polsce.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;24
dc.subjectPolish as a foreign languageen_GB
dc.subjectteaching language for academic purposesen_GB
dc.subjectcourse programen_GB
dc.subjectforeign studentsen_GB
dc.subjectstudies in Polanden_GB
dc.subjectnauczanie języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.subjectodmiana akademickapl_PL
dc.subjectprogram kursupl_PL
dc.subjectstudenci zagranicznipl_PL
dc.subjectstudia wyższe w Polscepl_PL
dc.titleJęzyk polski w odmianie akademickiej. Propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polscepl_PL
dc.title.alternativePolish for Academic Purposes. A Proposition of a Course Programme Addressed to the Foreigners who are Planning to Study at Polish Universitiesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[135]-148
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBajor E., Madej E., 2006, Wśród ludzi i ich spraw. Podręcznik dla języka polskiego dla poziomu średniego B2 i zaawansowanego C2, Łódź.pl_PL
dc.referencesBrookes A., Grundy P., 1990, Writing for Study Purposes. A teacher’s guide to developing individual writing skills, Cambridge.pl_PL
dc.referencesESOKJ: Council of Europe: Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. Waldemar Martyniuk, Warszawa.pl_PL
dc.referencesETIC, 1975, English for Academic Study: problems and perspectives. ETIC Occasional Paper. London: The British Council.pl_PL
dc.referencesFlowerdew J. (red.), 1994, Academic Listening. Research perspectives, Cambridge.pl_PL
dc.referencesGajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.pl_PL
dc.referencesGajewska E., 2015, Badania nad dyskursami specjalistycznymi a praktyka pedagogiczna, w: M. Sowa, M. Mocarz-Kleindiest, U. Czyżewska (red.), Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, Lublin, s. 39–52.pl_PL
dc.referencesGajewska E., Sowa E., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.pl_PL
dc.referencesGajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesHutchinson T., Waters A., 1987 (2005), English for Specific Purposes: A learning-centred approach, Cambridge Language Teaching Library, Cambridge.pl_PL
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., (red.) 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków.pl_PL
dc.referencesJordan R. R., 1997, English for Academic Purposes. A guide and resource book for teachers, Cambridge.pl_PL
dc.referencesKomorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLigara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.pl_PL
dc.referencesMilewska-Stawiany M., Rogowska-Cybulska E., 2010, Polskie języki. O językach zawodowych i środowiskowych, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesNocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.pl_PL
dc.referencesUrbańczyk S. (red.), Encyklopedia języka polskiego, 1992, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesZarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, scojokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym 2008, s. 143–160.pl_PL
dc.referenceshttp://www.plschool.uj.edu.pl/kursy-jezykowe/wakacyjny-kurs-przygotowawczy [9.05.2016].pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrazyna.zarzycka@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.24.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord