dc.contributor.author | Komorowska, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2017-12-12T11:37:01Z | |
dc.date.available | 2017-12-12T11:37:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/23543 | |
dc.description.abstract | Thanks to relatively good economic situation in the past years, Poland has become an attractive place for international investments. Companies with foreign capital also bring expatriates who often start learning Polish language. The profile of these students is significantly different from those who learn the language in academic or school context. Businessmen want to combine every day language learning with work related elements, thus their needs, motivations and problems are different than other language learners. Often, specific profile of those students is not taken into account by their teachers or textbook authors. Due to the nature of teaching / learning process in business context, it is necessary to redefine the relation between teacher and learner and to indicate new roles for both of them. | en_GB |
dc.description.abstract | Ze względu na stosunkowo dobrą sytuację ekonomiczną w ostatnich latach, Polska stała się atrakcyjnym miejscem międzynarodowych inwestycji. Zagraniczne firmy razem z kapitałem przywożą do naszego kraju także pracowników, którzy często rozpoczynają w naszym kraju naukę języka polskiego. Profil tych studentów różni się znacznie od profilu innych uczących się, np. szkolnych lub akademickich. Biznesmeni chcą łączyć naukę języka ogólnego z elementami zawodowymi, dlatego mają odmienne motywacje, potrzeby czy problemy niż uczący się języka ogólnego. Często odmienny profil tych osób nie jest uwzględniany ani przez prowadzących kursy języka polskiego jako obcego (jpjo), ani autorów podręczników. Ze względu na specyfikę procesu nauczania/uczenia się języka w kontekście biznesowym konieczne jest zredefiniowanie relacji nauczyciel/uczący się, a także wskazanie nowych ról, w które wchodzą. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;24 | |
dc.subject | teaching in business | en_GB |
dc.subject | LSP | en_GB |
dc.subject | learner | en_GB |
dc.subject | learners needs | en_GB |
dc.subject | teaching adults | en_GB |
dc.subject | Polish as a foreign language | en_GB |
dc.subject | nauczanie w biznesie | pl_PL |
dc.subject | uczący się | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języków specjalistycznych | pl_PL |
dc.subject | potrzeby uczących się | pl_PL |
dc.subject | nauczanie dorosłych | pl_PL |
dc.title | Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów biznesowych. Motywacje, problemy, potrzeby | pl_PL |
dc.title.alternative | The Learner of Polish as a Foreign Language in a Business Context Motivations, Problems and Needs | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | [167]-181 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki; Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras | |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Chłopek Z., 2011, Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Czetwertyńska G., 2008., Autonomia nauczania – uczeń dorosły, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 84–88. | pl_PL |
dc.references | Frendo E., 2005, How to teach business English, Edinburgh Gate: Pearson Education Limited. | pl_PL |
dc.references | Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Gębal P., 2008, O kształceniu lektorów/nauczycieli języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Gębal P., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech: w stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Seretny A., 2011, Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: S. Piotrowski (red.), O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego PWN [online], http://sjp.pwn.pl/szukaj/ekspat.html, [20.05.2017]. | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., 2008, Autonomia a rozwijanie osobistej kompetencji komunikacyjnej, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 5–15. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ewaoldz@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.24.12 | |