Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSwoboda-Rydz, Urszula
dc.date.accessioned2017-12-12T11:37:04Z
dc.date.available2017-12-12T11:37:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23548
dc.description.abstractReading is a complex skill which is indispensable in order to be successful in pursuing a scientific career. While reading specialist texts, it is necessary to go through the literal, inferential and creative-evaluative levels of comprehension. For an inexperienced reader, who is already familiar with the basic terminology in a relevant field, specialist texts may pose difficulty since they need critical approach. It means using experience and knowledge beyond the text, and also the ability to ask adequate questions. Moving beyond the text gives the reader an opportunity to have an insight into the problem. Two examples used in the workshop show how teachers may prepare students to read specialist texts.en_GB
dc.description.abstractCzytanie jest złożonym procesem, który jest nieodzowny w skutecznym rozwoju kariery naukowej. Podczas czytania tekstów specjalistycznych zachodzi konieczność przejścia przez poziom dosłowny, domyślny oraz twórczo-oceniający. Dla niedoświadczonego czytelnika, który już zapoznał się z podstawową terminologią z danej dziedziny, specjalistyczne teksty mogą stanowić trudność, ponieważ potrzebne jest mu również krytyczne podejście. To oznacza wykorzystanie doświadczenia i wiedzy, które są poza tekstem, oraz umiejętność zadania odpowiednich pytań. Wyjście poza tekst daje czytelnikowi szansę lepszego zrozumienia zagadnienia. Dwa przykłady wykorzystane podczas warsztatów dają przykład, jak nauczyciele mogą przygotować studentów do czytania tekstów specjalistycznych.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;24
dc.subjectreadingen_GB
dc.subjectcomprehensionen_GB
dc.subjectcriticalen_GB
dc.subjectknowledgeen_GB
dc.subjectexperienceen_GB
dc.subjectczytaniepl_PL
dc.subjectrozumienie krytycznepl_PL
dc.subjectwiedzapl_PL
dc.subjectdoświadczeniepl_PL
dc.titleMove Beyond the Texten_GB
dc.title.alternative(Trzeba) wyjść poza tekstpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[229]-241
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum”; Warszawski Uniwersytet Medyczny, Studium Języków Obcych
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAkin F., Koray Ö., Tavukçu K., 2014, How Effective Is Critical Reading in the Understanding of Scientific Texts? Procedia − Social and Behavioral Sciences”, 174 (2015), pp. 2444–2451.pl_PL
dc.referencesAndrychowicz-Trojanowska A., 2010, Język specjalistyczny – Terminologia – Tekst, In: Roman Hajczuk (ed.), Linguodidactica XIV, Białystok, pp. 7−26.pl_PL
dc.referencesAşılıoğlu B., 2008, Importance and Means of Improving Critical Reading for Cognitive Learning, “Journal of D.U. Ziya Gökalp”, Faculty of Education, 10, pp. 1−11.pl_PL
dc.referencesCummins J. 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, In: Brian. Street Nancy H, Hornberger (red.), Encyclopedia of and Education, 2nd Edition, Vol. 2 Literacy, Springer Science +Business Media LLC, New York, pp. 71−83.pl_PL
dc.referencesDaunis S., Iams M. C., 2007, Text Savvy. Using a Shared Reading Framework to Build Comprehension, Portsmouth.pl_PL
dc.referencesFisher D., and Frey N., 2012, Close Reading in Elementary Schools, “The Reading Teacher”, 66 (3), pp. 179–188.pl_PL
dc.referencesGumowskaya G., 2010, Lingual systems o communication: LSP vs. LGP, In: Sambor Grucza, Adam Marchwiński, Monika Płużyczka (ed.), Studi@ Naukowe 7, Translatoryka. Koncepcja−Modele−Analizy, pp. 68–73.pl_PL
dc.referencesKolić-Vehovec S., Bajšanski I., Rončević Zubković B., Reading Strategies, Text Comprehension and GPA, “Review of Psychology”, 2011, Vol. 18, No. 2, pp. 81−89.pl_PL
dc.referencesGriffin L., 2005, Strategic Questioning for Sound Literacy Instruction, In: Scott Alan Hutchens (ed.), Special Edition Devoted to Reading Issue, Cleveland, MS, pp. 15−23.pl_PL
dc.referencesLapp D., Grant M., Moss B., Johnson K., 2013, Close Reading of Science Texts. What’s Now? What’s Next? “The Reading Teacher”, Vol. 67, Issue 2, pp. 109–119.pl_PL
dc.referencesNation K., 2008, Children’s Reading Comprehension Difficulties, In: Margaret J. Snowling and Charles Hulme (eds.), The Science of Reading: A Handbook, Oxford, pp. 248−265.pl_PL
dc.referencesNorozi S. A., 2007, Reading beyond the lines, Dawn. [online] http://ecommons.aku.edu/pakistan_ied_pdck/56 (18.08.2016).pl_PL
dc.referencesPerfetti C. A., 2001, Reading Skills, In: N. J. Smelser and P. B. Baltes (eds.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, Oxford, (pp. 12800−12805).pl_PL
dc.referencesPerfetti C. A., 2007, Reading Ability: Lexical Quality to Comprehension, “Scientific Studies of Reading”, 11 (4), pp. 357−383.pl_PL
dc.referencesPlenkiewicz M. L., 1994, Z zagadnień krytycznego czytania w klasach początkowych. Próba diagnozy umiejętności krytycznego czytania uczniów klas trzecich szkół wiejskich, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, z. 29, s. 71−83.pl_PL
dc.referencesQueensland Curriculum and Assessment Authority (QCAA), 2015, Beyond NAPLAN. How to Read Challenging Texts. [online] https://www.qcaa.qld.edu.au/downloads/p_10/naplan_read_challenging_texts.pdf (20.08.2016).pl_PL
dc.referencesRichards, I. A., 1929, Practical Criticism, London,England.pl_PL
dc.referencesSawicka A., 2009, Short Characteristic of Languages for Special Purposes, In: Stanisław Szadyko (ed.) Komunikacja specjalistyczna, t. II Specyfika języków specjalistycznych, Warszawa, pp. 188−198.pl_PL
dc.referencesScott A. H., 2005, Reading comprehension: a cognitive perspective, In: Alan Hutchens Scott (ed.), Delta Education Journal. Special Edition Devoted to Reading Issues, Delta state University, Cleveland MS, pp. 37−50.pl_PL
dc.referencesScull J., 2010, Embedding comprehension within reading acquisition processes, „Australian Journal of Language and Literacy”, Vol. 33, No. 2, 2010, pp. 87–107.pl_PL
dc.referencesSnow C., 2002, Toward an RD program in reading comprehension, RAND; [online] www.rand.org (17.08.2016).pl_PL
dc.contributor.authorEmailurydz22@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.24.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord