Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzempka-Wewióra, Maria
dc.date.accessioned2017-12-12T11:37:09Z
dc.date.available2017-12-12T11:37:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23556
dc.description.abstractForeigners who decide to study in Poland often do not speak Polish at all or speak it very poorly. They need one year to learn the language enabling them to succeed in the following year in studies at their chosen university in Poland. During this preparatory course, it is not enough sufficient to only use one of popular textbooks for teaching the Polish language, since mastering the academic and official styles is a very important prerequisite. These styles are reflected in all language skills and should be practiced while teaching all of them. Students should master certain genres, language functions and selected structures both in speech and in writing.en_GB
dc.description.abstractNa podjęcie studiów w Polsce decydują się często obcokrajowcy, którzy nie znają języka polskiego zupełnie lub poznali go w niewielkim stopniu. Zmuszeni są więc w ciągu dwóch semestrów opanować nowy język na tyle, by w następnym roku akademickim podjąć studia na wybranym przez siebie uniwersytecie w Polsce. Podczas opracowywania programu kursu dla wymienionej grupy odbiorców i jego realizowania nie można ograniczać się do wykorzystania popularnych podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego. Niezwykle istotnym elementem w przygotowaniu obcokrajowców do studiowania i uczestniczenia w życiu społeczności akademickiej jest opanowanie stylów naukowego i urzędowo-kancelaryjnego. Wyznaczniki owych stylów powinny być ćwiczone w sposób zintegrowany w ramach wszystkich sprawności językowych. W tym celu przyszli studenci winni analizować i opanowywać określone gatunki, wyrażać towarzyszące im funkcje językowe, umieć rozpoznawać, rozumieć i stosować wybrane struktury gramatyczne zarówno w rozumieniu ze słuchu i tekstów pisanych, jak i wypowiedzi ustnej oraz pisemnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;24
dc.subjectglottodidactics of the Polish languageen_GB
dc.subjectacademic styleen_GB
dc.subjectofficial styleen_GB
dc.subjectglottodydaktyka języka polskiegopl_PL
dc.subjectstyl naukowypl_PL
dc.subjectstyl urzędowo-kancelaryjnypl_PL
dc.titleRola stylu naukowego i urzędowo-kancelaryjnego na kursie przygotowującym kandydatów do podjęcia studiów w Polscepl_PL
dc.title.alternativeScientific and Official Styles in Preparatory Courses of Polish as a Foreign Language for Persons Planning to Study in the Polish Languageen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[27]-43
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Szkoła Języka i Kultury Polskiej
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAchtelik A., Niesporek-Szamburska B., 2012, Dialog kultur, czyli o podręczniku dla dzieci do nauczania języka polskiego jako drugiego, w: „Postscriptum Polonistyczne”, Katowice, s. 199–218.pl_PL
dc.referencesCieszyńska M., 2006, Kocham uczyć czytać, Kraków.pl_PL
dc.referencesDakowska M., 2005, Teaching English as a Foreign Language, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDębski R., 1996, Komputer w nauczaniu języka polskiego. Przetwarzanie języka w programach dydaktycznych, Kraków.pl_PL
dc.referencesGajda S., 1999, Język nauk humanistycznych, w: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków, s. 12–31.pl_PL
dc.referencesGajda S., Styl naukowy, 2001, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 183–199.pl_PL
dc.referencesKomorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLipińska E., 2010, Nie ma róży bez kolców, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁuczyński E., Maćkiewicz J., 2000, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMalinowska E., 2013, Styl – dyskurs – komunikacja urzędową, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 474–479.pl_PL
dc.referencesOkoń W., 1992, Słownik pedagogiczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkudrzyk A., Warchala J., 2013, Język potoczny – dyskurs potoczny, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków, s. 35–48.pl_PL
dc.referencesSteil L., Miller W.D., 1982, Effective listening, Minnesota.pl_PL
dc.referencesSłownik terminów literackich, 2008, (red.) M. Głowiński, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski, krok po kroku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesWojtak M., 2001, Styl urzędowy, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 155–171.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmczempka@poczta.onet.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.24.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord