Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLachman, Magdalena
dc.date.accessioned2018-02-08T15:01:29Z
dc.date.available2018-02-08T15:01:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24057
dc.description.abstractThe change in the context of the functioning of literature since 1989 and the transformations contemporary literary life has been subject to due to various reasons have resulted in the need to add a literary science reflection on the latest or not yet fully used up thematic areas. One of the notions worth raising, which increasingly seizes the attention of researchers as well as literary critics, is the issue of the book cover considered as a significant element of the work and its non-neutral identifier. The article defines what kind of a source of knowledge on the work and its author the book cover has become; how writers themselves define themselves through it; how they use it to characterize or present themselves or clarify the strategies they choose; how literature functions and copes while being subjected to the influence of mass culture and various marketing actions or the influence of celebrity-based and (self)promotionally focussed pop culture.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica; 6
dc.subjectcoveren_GB
dc.subjectthe latest literatureen_GB
dc.subjectliterary life since 1989en_GB
dc.titleBook cover inventory (in the latest literature)en_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[145]-162
dc.contributor.authorAffiliationChair of Polish Literature of the 20th and 21st Century, University of Lodz
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBaranowska Małgorzata, Siła papieru, „Nowe Książki” 2011, issue 4, pp. 56–57.en_GB
dc.referencesBiały Agnieszka, Formy opraw książkowych – dotyk skórzanej okładki czy wirtualna prezentacja, [in:] Dokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik. Materiały z II Ogólnopolskiej KonferencjiNaukowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główna Uniwersytetu Szczecińskiego, Międzyzdroje20–22 września 2007 r., ed. Radosław Gaziński, Książnica Pomorska im. St. Staszica, Szczecin 2008, pp. 188–196.en_GB
dc.referencesBrown Stephen, Magia Harry’ ego Pottera. Kreowanie globalnej marki, trans. Hanna Bem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.en_GB
dc.referencesConsuming Books. The marketing and Consumption of Literature, ed. Stephen Brown, Routledge, London–New York 2006.en_GB
dc.referencesDanek Danuta, Dzieło literackie jako książka. O tytułach i spisach rzeczy w powieści, PWN, Warszawa 1980.en_GB
dc.referencesDarska Bernadetta, Reklamować czy polecać? O towarze jakim jest literatura, [in:] Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989–2009, vol. 1, part 2: Życie literackie po roku 1989, ed. Dariusz Nowacki,Krzysztof Uniłowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011, pp. 13–26.en_GB
dc.referencesDokąd zmierzamy? Książka i jej czytelnik. Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główna Uniwersytetu Szczecińskiego, Międzyzdroje 20–22 września 2007 r., ed. Radosław Gaziński, Książnica Pomorska im. St. Staszica, Szczecin 2008.en_GB
dc.referencesDomańska Ewa, Autofikcja Joanny Bator, „Teksty Drugie” 2003, issue 2/3, pp. 336–345.en_GB
dc.referencesDrew Ned, Sternberger Paul, By Its Cover. Modern American Book Cover Design, Princeton Architectual Press, New York 2005.en_GB
dc.referencesDunin Janusz, Okładka i obwoluta, [in:] Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX– XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1982, pp. 120–137.en_GB
dc.referencesDunin Janusz, Okładka i obwoluta jako komunikat. Wprowadzenie do problematyki, [in:] Sztuka książki. Historia – teoria – praktyka, ed. Małgorzata Komza, Wydawnictwo UniwersytetuWrocławskiego, Wrocław 2003 [„Acta Universitatis Wratislaviensis. Bibliotekoznawstwo”XXIV (2003)], pp. 81–90.en_GB
dc.referencesDunin Janusz, Okładka i obwoluta w procesie komunikacji literackiej, „Nowe Książki” 1993, issue 1, pp. 70–71.en_GB
dc.referencesDunin Janusz, Okładki, obwoluty i wystawy książek w komunikacji literackiej, [w:] Pismo zmienia świat. Czytanie. Lektura. Czytelnictwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź 1998,pp. 98–105.en_GB
dc.referencesDunin Janusz, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974.en_GB
dc.referencesDwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009, part I–II: Życie literackie po 1989 roku, ed. Dariusz Nowacki, Krzysztof Uniłowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011.en_GB
dc.referencesEco Umberto, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, trans. Adam Szymanowski, PIW, Warszawa 1996.en_GB
dc.referencesHopfinger Maryla, Literatura i media po 1989 roku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.en_GB
dc.referencesJarecka Dorota, Obraz rozpisany na kartkach, „Gazeta Wyborcza” 2005, issue 149, p. 16en_GB
dc.referencesJudging a Book by Its Cover. Fans, Publishers, Designers, and the Marketing of Fiction, ed. Nicole Matthews, Nickianne Moody, Ashgate, Aldershot–Burlington, VT 2007.en_GB
dc.referencesKroehl Heinz F., Buch und Umschlag im Test, Harenberg, Dortmund 1984.en_GB
dc.referencesKrupa Bartłomiej, Poetyka powieści Marka Krajewskiego, „Podteksty” 2010, issue 4, on-line: http://podteksty.amu.edu.pl/podteksty/?action=dynamicdzial=4id=158 [accessed on: 30.09.2012].en_GB
dc.referencesKsiążki i ludzie. Rozmowy Barbary Łopieńskiej, Twój Styl, Warszawa 1998.en_GB
dc.referencesLachman Magdalena, Gry z „tandetą” w prozie polskiej po 1989 roku, Universitas, Kraków 2004.en_GB
dc.referencesLachman Magdalena, Mania wydawania, czyli o fenomenie „Lampy i Iskry Bożej”, [in:] „Czarne” oraz „Lampa i Iskra Boża”. Literatura na rynku idei, ed. Daniel Kalinowski, AkademiaPomorska w Słupsku, Słupsk 2010, pp. 97–124.en_GB
dc.referencesLachman Magdalena, Nie(d)ocenione usługi okładki, [in:] Stolice i prowincje kultury. Księga Jubileuszowa ofiarowana Profesor Alinie Kowalczykowej, ed. Jacek Brzozowski, Mirosław Skrzypczyk,Marek Stanisz, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2012, pp. 566–584;en_GB
dc.referencesLalak Mirosław, Słowo kuszące. O perswazyjności tekstu okazjonalnego w książce literackiej, [in:] Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej, ed. Inga Iwasiów, Jerzy Madejski, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1994, pp. 291–300.en_GB
dc.referencesLiberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, ed. Katarzyna Bazarnik, introduction Wojciech Kalaga, Korporacja Ha!art, Kraków 2010.en_GB
dc.referencesLiteratura polska 1989–2009. Przewodnik, ed. Piotr Marecki, Korporacja Ha!art, Kraków 2010.en_GB
dc.referencesLoewe Iwona, Parateksty na okładkach, [in:] tejże, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007, pp. 85–111.en_GB
dc.referencesMasiewicz Krzysztof [interview] – Polowanie na okładki i kluczowe sceny. Rozmowa z Krzysztofem Masiewiczem, [in:] Frąckiewicz Sebastian, Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2012, pp. 224–243.en_GB
dc.referencesMizerka Anna, O publicznym wizerunku Manueli Gretkowskiej i estetyce kampu, “Podteksty” 2006 issue 1; on-line: http://podteksty.amu.edu.pl/podteksty/?action=dynamicnr=4-dzial=4id=109 [accessed by 30.09.2012].en_GB
dc.referencesOd Joyce’a do liberatury. Szkice o architeksturze słowa, ed. Katarzyna Bazarnik, Universitas, Kraków 2002.en_GB
dc.referencesRóżycka Dorota, Autorzy i ich maski. O fotografiach pisarzy współczesnych, [w:] Teatr wielki, mniejszy i codzienny, ed. Piotr Kowalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole2002, p. 211–230.en_GB
dc.referencesRychlewski Marcin, Suwaki, plakaty i inne atrakcje. Rzecz o okładkach rockowych, “Kultura Popularna” 2003, issue 3, pp. 95–101 (abridged version of the text: Suwaki, plakaty i inne atrakcje.O okładkach rockowych, „Polonistyka” 2007, issue 1, pp. 45–50).en_GB
dc.referencesRypson Piotr, Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, CSW, Warszawa 2000.en_GB
dc.referencesRypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011.en_GB
dc.referencesSekuła Anna Elżbieta, Okładka „Cosmopolitan”, „Kultura Współczesna” 2004, issue 4, pp. 11–15.en_GB
dc.referencesShillingsburg Peter L., From Gutenberg to Google. Electronic Representation of Literary Texts, Cambridge University Press, Cambridge 2006.en_GB
dc.referencesSłowa narastają powoli. Rozmowa z Jerzym Jarniewiczem, interviewed by Marzena Bomanowska, Piotr Wesołowski, “Gazeta Łódzka” [insert in “Gazeta Wyborcza”] 02.10.2003, p. 6.en_GB
dc.referencesSłownik literatury popularnej, ed. Tadeusz Żabski, 2nd edition corrected and amended, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006.en_GB
dc.referencesStępień Tomasz, Tekst okładki, [in:] Dzieło literackie i książka w kulturze. Studia i szkice ofiarowane profesor Renacie Ocieczek w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, ed. IreneuszOpacki in coopration with Bożena Mazurkowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice2002, pp. 502–510.en_GB
dc.referencesSzczęśniak Katarzyna, Okładka i obwoluta jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, “Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2011, issue 2, pp. 29–41.en_GB
dc.referencesSzyłak Jerzy, Okładki i odbiorcy. Komiks jako książka, [in:] Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000, pp. 154–173.en_GB
dc.referencesTekst-tura. Wokół nowych form tekstu literackiego i tekstu jako dzieła sztuki, ed. Małgorzata Dawidek Gryglicka, Korporacja Ha!art, Kraków 2005.en_GB
dc.referencesTierling Ewa, Czytajmy Rodziewiczównę! O perswazyjności okładki, [in:] Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej, ed. Inga Iwasiów, Jerzy Madejski, WydawnictwoUniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1994, pp. 273–289.en_GB
dc.referencesTrzynadlowski Jacek, Autor, dzieło, wydawca, 2nd edition amended, Ossolineum, Wrocław 1988, pp. 171–173.en_GB
dc.referencesTysiąc polskich okładek. One Thousand Polish Book Covers, selection by Daniel Mizieliński, Aleksandra Mizielińska, Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2010.en_GB
dc.referencesUgrešić Dubravka, Czytanie wzbronione, trans. Dorota Jovanka Cirlić, Świat Literacki, Izabelin 2004.en_GB
dc.referencesUniłowski Krzysztof, Koloniści i koczownicy. O najnowszej prozie i krytyce literackiej, Universitas, Kraków 2002.en_GB
dc.referencesVarga Krzysztof, Melancholia okładek, czyli spieszmy się zbierać książki, “Duży Format” [suplement to “Gazeta Wyborcza” 2011, issue 109] 2011, issue 18, p. 19.en_GB
dc.referencesWieczorek Marcin, „bruLion”. Instrukcja obsługi, Korporacja Ha!art, Kraków 2005.en_GB
dc.referencesWolny-Hamkało Agnieszka, Zrób mi dobrze, czyli krótki tekst o pisaniu blurbów, portliteracki.pl, 15.03.2007, http://portliteracki.pl/przystan/teksty/zrob-mi-dobrze-czyli-krotki-tekst-o-pisaniu-blurbow/ [accessed on: 30.03.2016].en_GB
dc.referencesUrbanowicz Janusz A., Okładki: blurb, blurb, “Esensja” 2001, issue 7 (on-line: http://www.esensja.pl/magazyn/2001/07/iso/13_23.html [accessed on: 30.09.2012]).en_GB
dc.referencesWęgrzyniak Anna, Pomnik z czarnego marmuru. O książce Tadeusza Różewicza „Matka odchodzi”, [in:] Dzieło literackie i książka w kulturze. Studia i szkice ofiarowane profesor Renacie Ocieczekw czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, ed. Ireneusz Opacki in cooperation with Bożena Mazurkowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002, pp. 511–520.en_GB
dc.contributor.authorEmailmagdam@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.44.08
dc.relation.volume44en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord