Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJarno, Witold
dc.date.accessioned2018-06-12T13:58:46Z
dc.date.available2018-06-12T13:58:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0208-6050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25040
dc.description.abstractThis article describes the automotive service in the Polish Army in the 30s of the twentieth century. The task of this service was to transport soldiers, equipment and wounded. For these tasks were used cars, trucks, sanitary and special vehicles. The Polish military authorities were aware that one of the main directions of development of the Polish army was its motorization and the replacement of the horse trains on motor vehicles. However, the automotive service in the Polish Army was not properly prepared to fulfill its tasks. This was mainly due to the economic weakness of the country, the low level of motorization of the country, the poorly developed road network, the maladjustment of roads and bridges for car transport, the lack of extensive technical infrastructure and the financial constraints of the Polish army. Consequently, car transport in the Polish army until September 1939 continued to play a minor role.en_GB
dc.description.abstractArtykuł omawia służbę samochodową w Wojsku Polskim w latach trzydziestych XX w. Zadaniem tej służby było przewożenie żołnierzy, wyposażenia, zaopatrzenia oraz rannych. Do realizacji tych zadań używano samochodów osobowych, ciężarowych, sanitarnych oraz pojazdów specjalnych. Polskie władze wojskowe miały świadomość, że jednym z głównych kierunków rozwoju polskiej armii było jej zmotoryzowanie i zastąpienie taborów konnych pojazdami mechanicznymi. Jednak służba samochodowa w Wojsku Polskim nie została należycie przygotowana do realizacji spoczywających na niej zadań. Było to spowodowane w głównej mierze słabością gospodarczą kraju, niskim poziomem zmotoryzowania kraju, słabo rozwiniętą siecią szos, niedostosowaniem dróg i mostów do transportu samochodowego, brakiem rozbudowanego zaplecza technicznego oraz ograniczeniami finansowymi polskiej armii. W konsekwencji transport samochodowy w polskim wojsku do września 1939 r. wciąż odgrywał niewielką rolę, a zasadnicze znaczenie miał transport konny oparty na powolnych kolumnach taborowych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Historica;99
dc.subjectPolish Army in the 20th centuryen_GB
dc.subjectautomotive service in Polish Armyen_GB
dc.subjectmilitary vehicles in the Polish Armyen_GB
dc.subjectWojsko Polskie w XX wiekupl_PL
dc.subjectsłużba samochodowa w Wojsku Polskimpl_PL
dc.subjectsamochody wojskowe w Wojsku Polskimpl_PL
dc.titleSłużba samochodowa Wojska Polskiego w latach trzydziestych XX wiekupl_PL
dc.title.alternativeThe automotive service in the Polish Army in the 1930sen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[229]-258
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Historii, Katedra Historii Polski i Świata po 1945 r.
dc.identifier.eissn2450-6990
dc.referencesOddział I SG, sygn. I.303.3, teczki 37, 73 i 74. [Centralne Archiwum Wojskowe w Warszawie-Rembertowie].pl_PL
dc.referencesDepartament Piechoty MSWojsk., sygn. I.300.28, teczka 18. . [Centralne Archiwum Wojskowe w Warszawie-Rembertowie].pl_PL
dc.referencesDowództwo Broni Pancernej, sygn. I.300.47, teczka 6. . [Centralne Archiwum Wojskowe w Warszawie-Rembertowie].pl_PL
dc.referencesOK nr IV, sygn. I.371.4, teczka 109. . [Centralne Archiwum Wojskowe w Warszawie-Rembertowie].pl_PL
dc.referencesKrakowska Brygada Kawalerii, sygn. I.314.17, teczka 12. . [Centralne Archiwum Wojskowe w Warszawie-Rembertowie].pl_PL
dc.references10 Batalion Pancerny, sygn. I.324.14, teczka 1. . [Centralne Archiwum Wojskowe w Warszawie-Rembertowie].pl_PL
dc.referencesDziennik Rozkazów Dowództwa OK nr IV 1939.pl_PL
dc.referencesInstrukcja o wojskowych przewozach samochodowych z 31 VII 1937 r., Warszawa 1937.pl_PL
dc.referencesRybka R., Stepan K., Najlepsza broń. Plan mobilizacyjny „W” i jego ewolucja, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesStechiewicz W., Pisma, t. I (Przygotowania wojenne w Polsce 1935–1939), „Zeszyty Historyczne” [Paryż] 1977, nr 40.pl_PL
dc.referencesChrzanowski M., O motoryzacji w Wojsku Polskim w latach 1921–1939 (wybrane problemy), „Przegląd Historyczno-Wojskowy” 2005, nr 4, s. 23–49.pl_PL
dc.referencesCieplewicz M., Wojsko Polskie w latach 1921–1926. Organizacja, wyposażenie, wyszkolenie, Wrocław–Warszawa–Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia historii Drugiej Rzeczypospolitej, red. A. Garlicki, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesJońca A., Samochody ciężarowe Wojska Polskiego, Warszawa 2014, Wielki leksykon uzbrojenia. Wrzesień 1939, t. XXIX.pl_PL
dc.referencesJońca A., Szubański R., Tarczyński J., Pojazdy Wojska Polskiego. Wrzesień 1939, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesKospath-Pawłowski E., Rujna E., Szczurowski M., Wojska szybkie II Rzeczypospolitej, Toruń 1993.pl_PL
dc.referencesKozłowski E., Wojsko Polskie 1936–1939. Próby modernizacji i rozbudowy, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesRezmer W., Operacyjna służba sztabów Wojska Polskiego w 1939 roku, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesRomanek J., Samochody ciężarowe PZINŻ. 703, 713, 603, Warszawa 2017, Wielki leksykon uzbrojenia. Wrzesień 1939, t. CXXI.pl_PL
dc.referencesRusinek J., Szubański R., Polska broń pancerna w okresie międzywojennym 1918–1939, „Wojskowy Przegląd Historyczny” 1969, R. XIV, nr 3–4, s. 228–269.pl_PL
dc.referencesWyszczelski L., W obliczu wojny. Wojsko Polskie 1935–1939, Warszawa 2008.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwjarnolodz@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6050.99.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord