dc.contributor.author | Songin-Mokrzan, Marta | |
dc.contributor.editor | Kafar, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2018-10-22T16:22:16Z | |
dc.date.available | 2018-10-22T16:22:16Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Songin-Mokrzan M., Ethnographic Experience and the Politics of Situatedness, in: Scientific Biographies beetween the 'Professional' and 'Non-Professional' Dimensions of Humanistic Experiences, M. Kafar (ed.), WUŁ, Łódź 2014, doi: 10.18778/7969-055-8.08. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-055-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26020 | |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Scientific Biographies beetween the 'Professional' and 'Non-Professional' Dimensions of Humanistic Experiences; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.title | Ethnographic Experience and the Politics of Situatedness | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by University of Łódź, Łódź 2014; © Copyright for English translation by University of Łódź, Łódź 2014; © Copyright for this edition by Jagiellonian University Press | pl_PL |
dc.page.number | 165-178 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Socjologii Gospodarki i Komunikacji Społecznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-056-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Doctor of ethnology, postdoctoral researcher at the Department of Economic Sociology and Social Communication at the Faculty of Humanities, AGH―University of Science and Technology in Kraków. She carries out a research project entitled Special Economic Zone as a Space of Realization of the Neoliberal Imaginary, financed by the National Science Center (Poland). Research interests: theory and methodology of anthropology, committed anthropology, ethnography of the state, economic anthropology and feminist anthropology. | pl_PL |
dc.references | Abu-Lughod, L. (1986). Veiled Sentiments: Honor and Poetry in a Bedouin Society. Berkley: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Baer, M. (2005). Ku pluralistycznej wspólnotowości. (op.cit.,). Maszyna interpretacyjna. Pismo kulturalno-społeczne, 6 (27), 6-7. | pl_PL |
dc.references | Bar On, B. (1993). Marginality and Epistemic Privilege. In L. Alcoff & E. Potter (Eds.), Feminist Epistemologies (pp. 83-100). Series: Thinking Gender. New York – London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Berik, G. (1996). Understanding the Gender System in Rural Turkey: Fieldwork Dilemmas of Conformity and Intervention. In D.L. Wolf (Ed.), Situating Feminist Dilemmas in Fieldwork (pp. 56-71). Boulder: Westview Press. | pl_PL |
dc.references | Brocki, M. (2008). Antropologia: Literatura―Dialog―Przekład. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl_PL |
dc.references | Buber, M. (1958). I and Thou. (R.G. Smith, Trans.). New York: Charles Scribner & Sons. | pl_PL |
dc.references | Buchowski, M., & Kempny, M. (1999). Czy istnieje antropologia postmodernistyczna? In M. Buchowski (Ed.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna (pp. 9-28). Warszawa: Instytut Kultury. | pl_PL |
dc.references | Burszta, W. (1992). Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. | pl_PL |
dc.references | D’Andrade, R. (1995). Moral Models in Anthropology. Current Anthropology, 36 (3), 399-408. | pl_PL |
dc.references | Domańska, E. (2008). Doświadczenie jako kategoria badawcza i polityczna we współczesnej anglo-amerykańskiej refleksji o przeszłości. In A. Zeidler-Janiszewska & R. Nycz (Eds.), Nowoczesność jako doświadczenie: Dyscypliny―paradygmaty― dyskursy (pp. 130-142). Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica. | pl_PL |
dc.references | Enslin, E. (1994). Beyond Writing: Feminist Practice and the Limitations of Ethnography. Critical Anthropology, 9 (4), 537-568. | pl_PL |
dc.references | Enslin, E. (1990). The Dynamics of Gender, Class, and Caste in Women’s Movement in Rural Nepal. Doctoral dissertation, Department of Anthropology, Stanford University. | pl_PL |
dc.references | Gandhi, L. (1998). Postcolonial Theory: A Critical Introduction. New York: Columbia University Press. | pl_PL |
dc.references | Geertz, C. (2000). Local Knowledge: Further Essays in Interpretive Anthropology. New York: Basic Books. | pl_PL |
dc.references | Golde, P. (1986). Introduction. In P. Golde (Ed.), Women in the Field: Anthropological Experiences (pp. 1-19). Berkeley: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Haraway, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14 (3), 575-599. | pl_PL |
dc.references | Harding, S. (1993). Rethinking Standpoint Methodology: What is Strong ‘Objectivity’? In L. Alcoff & E. Potter (Eds.), Feminist Epistemologies (pp. 49-82). Series: Thinking Gender. New York – London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Harding, S. (1991). Whose Science? Whose Knowledge? Thinking from Women’s Lives. Ithaca: Open University Press. | pl_PL |
dc.references | Hasturp, K. (1995). A Passage to Anthropology: Between Experience and Theory. London – New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Hastrup, K. (1987). Fieldwork among Friends: Ethnographic Exchange within the Northen Civilisation. In A. Jackson (Ed.), Anthropology at Home (pp. 94-108). New York: Tavistock/Methuen. | pl_PL |
dc.references | Jones, J.D. (1970). Toward a Native Anthropology. Human Organization, 29, 251-259. | pl_PL |
dc.references | Kafar, M. (2010). Wobec wykluczonych: Antropolog w Domu Pomocy Społecznej dla Przewlekle Chorych. In K. Kaniowska & N. Modnicka (Eds.), Etyczne problemy badań etnograficznych (pp. 203-227). Wrocław – Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. | pl_PL |
dc.references | Kafar, M. (2004). Od spotkania do wspólnoty: Autobiograficzny raport z trenu. In G.E. Karpińska (Ed.), Codzienne i niecodzienne: O wspólnotowości w realiach dzisiejszej Łodzi (pp. 79-101). Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. | pl_PL |
dc.references | Kaniowska, K. (2010). Skąd się biorą etyczne problemy badań antropologicznych? In K. Kaniowska & N. Modnicka (Eds.), Etyczne problemy badań etnograficznych (pp. 7-16). Wrocław – Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. | pl_PL |
dc.references | Kaniowska, K. (2006). Dialog i interpretacja we współczesnej antropologii. Etnografia Polska, 50 (1-2), 17-34. | pl_PL |
dc.references | Kaniowska, K. (1999). Opis―klucz do rozumienia kultury. Wrocław – Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. | pl_PL |
dc.references | Kumar, N. (1992). Friends, Brothers and Informants: Fieldwork Memoirs of Banaras. Berkley: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Lewis, D. (1973). Anthropology and Colonialism. Current Anthropology, 14 (5), 581-602. | pl_PL |
dc.references | Lorenc, W. (1998). W poszukiwaniu filozofii humanistycznej: Heidegger, Lévinas, Foucault, Rorty, Gadamer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Malinowski, B. (1967). A Diary in the Strict Sense of the Term. (V. Malinowska, Pref.; R. Firth, Intr.; N. Guterman, Trans.). London: Stanford University Press. | pl_PL |
dc.references | Michoń, Ł. (2010). Spowiedź. Tematy z Szewskiej, 1 (4), 83-88. | pl_PL |
dc.references | Mokrzan, M. (2010). Tropy, figury, perswazje: Retoryka a poznanie w antropologii. Wrocław: Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej. | pl_PL |
dc.references | Oboler, S.R. (1986). For Better and Worse: Anthropologists and Husbands in the Field. In T.L. Whitehead & M.E. Conaway (Eds.), Self, Sex and Gender in Cross- Cultural Fieldwork (pp. 28-51). Urbana: University of Illinois Press. | pl_PL |
dc.references | Okely, J. (1992). Anthropology and Autobiography: Participatory Experience and Embodied Knowledge. In J. Okely & H. Callaway (Eds.), Anthropology and Autobiography (pp. 1-28). London – New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Otto, R. (1958). The Idea of the Holy: An Inquiry into the Non-Rational Factor in the Idea of the Divine and its Relation to the Rational. (J.W. Harvey, Trans.). Oxford: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Pettigrew, J. (1981). Reminiscences of Fieldwork among the Sikhs. In H. Roberts (Ed.), Doing Feminist Research (pp. 62-82). Boston: Routledge & Kegan Paul. | pl_PL |
dc.references | Pietrowiak, K. (2011). Gdzieś pomiędzy: Przestrzeń spotkania (w terenie). Tematy z Szewskiej, 1 (5), 25-34. | pl_PL |
dc.references | Reed-Danahay, D. (2001). Autobiography, Intimacy and Ethnography. In P. Atkinson, M. Coffey, S. Delamont, J. Lofland, & L. Lofland (Eds.), Handbook of Ethnography (pp. 407-422). London – Thousand Oaks – New Delhi – Singapore: Sage. | pl_PL |
dc.references | Schenk-Sandbergen, L.C. (1992). Gender in Fields Research: Experiences in India. Occasional Paper, IDPAD, the Netherlands. | pl_PL |
dc.references | Scholte, B. (1974). Toward a Reflexive and Critical Anthropology. In D. Hymes (Ed.), Reinventing Anthropology (pp. 430-457). New York: Pantheon Books. | pl_PL |
dc.references | Scott, J. (1992). Experience. In J. Butler & J.W. Scott (Eds.), Feminist Theorize the Political (pp. 22-40). New York – London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Scott, J. (1991). The Evidence of Experience. Critical Inquiry, 17 (4), 773-797. | pl_PL |
dc.references | Smith, D. (1987). The Everyday World as Problematic. Toronto: University of Toronto Press. | pl_PL |
dc.references | Songin, M. (2011). Z podporządkowanego punktu widzenia: Roszczenia poznawcze klas podrzędnych. In A. Malewska-Szałygin & T. Rakowski (Eds.), Humanistyka i dominacja: Oddolne doświadczenia społeczne w perspektywie zewnętrznych rozpoznań (pp. 29-46). Warszawa: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Songin, M. (2010). Etyczny wymiar spotkania etnograficznego w świetle antropologii zaangażowanej. In K. Kaniowska & N. Modnicka (Ed.), Etyczne problemy badań etnograficznych (pp. 69-86). Wrocław – Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. | pl_PL |
dc.references | Van Mannen, J. (1988). Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Warren, C. (1988). Gender Issues in Field Research. Newbury Park: Sage. | pl_PL |
dc.references | Wickramasinge, M., (2006). An Epistemology of Gender: An Aspect of Being as a Way of Knowing. Women Studies International Forum, 29, 606-611. | pl_PL |
dc.references | Wolf, L.D. (1996). Situating Feminist Dilemmas in Fieldwork. In D.L.Wolf (Ed.), Feminist Dilemmas in Fieldwork (pp. 1-55). Colorado: Westview Press. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | martasongin@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-055-8.08 | |