Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTufekčić, Adnan
dc.date.accessioned2018-12-04T09:09:48Z
dc.date.available2018-12-04T09:09:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26266
dc.description.abstractThe concept of education for development has been – next to other educational concepts – subject to many attempts of redefinition, which are often determined by different pragmatic and ideological postulates. Therefore, it is possible that this highly important concept is partially becoming its own antithesis. That is why the paper analyses education for development through different theoretical approaches which have been established during the course of development of educational sciences. In this way, education for development is seen through basic tenets of Normative Educational Sciences, Empirical Educational Sciences, Humanistic-Scientific Pedagogy, Critical Educational Sciences and Systems Theory. In addition to this, integrated pedagogical review of education for development is observed through confluent education theory. Within this theory, the concept of education for development is based on education as a human (individual) need, and only after that education as social need.en_GB
dc.description.abstractKoncepcja edukacji dla rozwoju, obok innych podejść do wychowania, podlega wielu próbom redefinicji. Wynika to z przesłanek odmiennych pragmatycznie i ideologicznie. Jest zatem możliwe, że ta niezwykle ważna koncepcja stanie się częściowo swoją antytezą. W związku z powyższym analizuję w tym artykule modele edukacji dla rozwoju zgodnie z wyłanianiem się w pedagogice różnych teorii. Możemy je postrzegać jako teorie normatywne w naukach pedagogicznych jako lokujące się w pedagogice duchowej (pedagogice kultury), osadzone w pedagogice krytycznej czy teorii systemowej. Ukazuję także w swojej analizie edukację dla rozwoju jako teorię kształcenia holistycznego. W jej ramach pojęcie edukacji dla rozwoju łączy w sobie kształcenie indywidualności z uspołecznieniem jednostki.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjecteducation for developmenten_GB
dc.subjecttheoretical approachesen_GB
dc.subjectEducational Sciencesen_GB
dc.subjectconfluent educationen_GB
dc.subjectindividual needen_GB
dc.subjectsocial needen_GB
dc.subjectedukacja dla rozwojupl_PL
dc.subjectteorie wychowaniapl_PL
dc.subjectholistyczne kształceniepl_PL
dc.subjectkształcenie osobypl_PL
dc.subjectuspołecznieniepl_PL
dc.titleEducation for development in the context of various theoretical approaches within educational sciencesen_GB
dc.title.alternativeEdukacja dla rozwoju w świetle różnych podejść teoretycznych w naukach o wychowaniupl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number115-127
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Pedagogy and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Tuzla Bosnia and Herzegovina
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBilton T., Bonnett K., Jones P., Lawson T., Skinner D., Stanworth M., Webster A. (2002) Introductory Sociology, Fourth edition, New York, Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1996) Distinction – A Social Critique of the Judgement of Taste, London, Routledge.pl_PL
dc.referencesBrowne K. (1998) An introduction to Sociology, Second edition, Cambridge, Polity Press.pl_PL
dc.referencesFreire P. (2000) Pedagogy of the Oppressed, New York/London, Continuum.pl_PL
dc.referencesGiddens E. (2001) Sociology, Cambridge, Polity Press.pl_PL
dc.referencesGudjons H. (1994) Pedagogija: Temeljna znanja [Basic knowledge pedagogy], Zagreb, Educa.pl_PL
dc.referencesHaralambos M., Holborn M. (2000) Sociology: Themes and Perspectives, Fifth edition, London, Harper Collins.pl_PL
dc.referencesHatcher R., Hirtt N. (1999) The Business Agenda Behind Labour’s Policy in: Business, Business, Business, A. Martin at all. (eds.), New Labour’s Education Policy: 12–23.pl_PL
dc.referencesHenting H. (2007) Kakav odgoj želimo? O odgoju za 21. stoljeće [Ah, the values! About an Education for the 21st century], Zagreb, Educa.pl_PL
dc.referencesHenting H. (2008) Što je obrazovanje. Esej [Education: an Essay], Zagreb, Educa.pl_PL
dc.referencesHess B. B., Markson E. W., Stein P. J. (1993) Sociology, Fourth edition, New York, Macmillan Publishing Company, Inc.pl_PL
dc.referencesKlajn N. (2003) Ne logo [No logo], Beograd, Reč.pl_PL
dc.referencesKöning E., Zedler P. (2001) Teorije znanosti o odgoju. Uvod u osnove, metode i praktičnu primjenu [Theories of Educational Science: Introduction to the fundamentals, methods and practical applications], Zagreb, Educa.pl_PL
dc.referencesLenzen D. (2002) Vodič za studij znanosti o odgoju [Guide for the study of the educational science], Zagreb, Educa.pl_PL
dc.referencesLiessman K. P. (2006) Theorie der Unbildung. Die Irtümer der Wissensgesellschaft [Theory of uneducated. Misconceptions of knowledge society], Wien, Zsolnay Verlag.pl_PL
dc.referencesMacionis J. J. (1995) Sociology, Fifth edition, New Jersey, Prentice Hall, Englewood Cliffs.pl_PL
dc.referencesMacionis J. J., Plummer K. (2002) Sociology: A Global Introduction, Second edition, London, Pearson Education Limited.pl_PL
dc.referencesSchaefer T. R., Lamm R. P. (1992) Sociology, Fourth edition, New York, McGRAW-Hill, Inc.pl_PL
dc.referencesSlatina M. (2001) Škola između odgoja kao ljudske i odgoja kao društvene potrebe [School between Education as Human Need and Education as Social Need], “Zbornik Radova Behram-Begove Medrese”, 3/4: 65–90.pl_PL
dc.referencesSlatina M. (2005) Od individue do ličnosti – Uvođenje u teoriju konfluentog obrazovanja [A Person to A Personality – Introduction to The Theory of Confluent Education], Zenica, Dom štampe.pl_PL
dc.referencesThio A. (1992) Sociology: An Introduction, Third edition, New York, HarperColins Publishers Inc.pl_PL
dc.referencesHill D. (2003) Global Neo-Liberalism, the Deformation of Education and Resistance, “Journal for Critical Education Policy Studies”, vol. 1, no 1, /on line/ downloaded from the Internet 31st July 2006. from http://www.jceps.com/?pageID=articlearticleID=7.pl_PL
dc.contributor.authorEmailadnan.tufecic@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.06.10
dc.relation.volume6en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.