Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne
Przeglądaj według
Profil czasopisma określamy z perspektywy integralnego i kompleksowego analizowania zjawisk edukacyjnych, która wyłania się z dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz specjalności pedagogicznych. Naszym zamiarem jest, by czasopismo inicjowało dyskusję na temat takiego właśnie oglądu zjawisk edukacyjnych i uczestniczyło w promowaniu refleksji dotyczącej nauk o wychowaniu oraz ich instytucjonalizacji. W naszym zamyśle, czasopismo ma stanowić interdyscyplinarną przestrzeń służącą wymianie myśli, badań i doświadczeń. Tworząc tę przestrzeń, chcemy skupić uwagę na wielowymiarowym namyśle nad problematyką nauk o wychowaniu wraz z jego krytycznymi wariantami. Będziemy zarazem dbać o uwzględnianie tych aspektów praktyczności pedagogiki, które wymagają wysokiego poziomu refleksyjności. Towarzyszy nam bowiem cel ciągłego poszerzania perspektyw analizy problematyki edukacyjnej.
Nazwa: Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne
ISSN: 2450-4491
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Format: Open Access (licencja CC BY-NC-ND)
Ukazuje się od: 2015 r.
Strona internetowa czasopisma / Journal website
Kolekcje w tym zbiorze
-
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2016, Tom 2, Numer 1 [18]
(RE)KONSTRUKCJE CODZIENNOŚCI WYCHOWANIA -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2019, Tom 8, Numer 1 [25]
Mistrz i mistrzostwo w kulturze, społeczeństwie, sztuce i edukacji -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2019, Tom 9, Numer 2 [18]
Człowiek w kryzysie: instytucje wychowawcze i wsparcia społecznego -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2020, Tom 10, Numer 1 [19]
Aktualne badania z zakresu gerontologii -
Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2020, Tom 11, Numer 2 [21]
Ślady pamięci. Piśmiennictwo i instytucje oświatowo-edukacyjne: pierwsza połowa XX w.
Najnowsze pozycje
-
Whitehead. Naddania i (w)zrosty Lecha Witkowskiego: glosa dla nauk o wychowaniu w kontekście dyskursu frankofońskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)The subject of this article is an analysis of Lech Witkowski’s latest book, Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji (2024), conducted in the context of the reception of Whitehead’s thought within the ... -
On the Evolution and Problems of Defining General Pedagogy in Pedagogical Lexicography
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)The article addresses the issue of the evolution of the status of pedagogy in the Polish context. Historically, the boundaries between general pedagogy and its subdisciplines, such as the theory of education, have become ... -
Ścieżkami debat i dyskusji o badaniach edukacyjnych i społecznych oraz zagadnieniach diagnozy i pomiaru. Przegląd wydarzeń naukowych z przełomu lat 2024 i 2025
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)In 2024 and2025, important academic events on the methodology of educational and social research took place in Poland. The 9th and 10th PTP Pedagogical Methodology Seminar, the 11th Transdisciplinary Symposium of Qualitative ... -
Pojęcie modelu i jego rola w nauce. Z polskich dyskusji metodologicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)Models are used in the natural and mathematical sciences as well as in the social and legal sciences. The very notion of a model gives rise to interdisciplinary reflection on the meaning of the term. The article focuses ... -
Nauczyciele wobec teorii w pedagogice: bariery aplikacji teorii do praktyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)The article addresses the issue of implementing pedagogical theories into educational practice, highlighting the tension between the academic sphere and the daily realities of teachers’ work. It discusses the functions of ... -
Odkrywcy, projektanci, badacze: interdyscyplinarna analiza postaw dorosłych wobec seksualności dziecięcej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)This article explores adult attitudes toward children’s sexuality by applying Mieczysław Malewski’s andragogical typology of epistemic stances – those of the explorer, the designer, and the researcher – as its primary ... -
Why Do Teachers Dislike Educational Theory?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)Scientific theory holds a dual significance in education: substantive, as it provides learning content, and instrumental, as it explains the process of mastering it. In this second role, it becomes the subject of ongoing ... -
In Search for an Agile Epistemology: Implicit Conceptions in Research
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)This theoretical article explores the role of implicit conceptions in scientific research, focusing on how these hidden frameworks influence the design, execution, and interpretation of studies. Drawing on the concept of ... -
Swoistość i oryginalność metodologii badań pedagogicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)The authors present arguments for the existence of methodological specificity of pedagogical research, providing examples from Polish and foreign research practice. They consider this issue in relation to three basic stages ... -
Meta-analysis for Supporting Empirical Theories in Educational Sciences
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)This article explores the role of meta-analysis and systematic review in developing and refining empirical theories in educational sciences. It highlights the method’s value in synthesizing research findings, identifying ... -
Functions of Theory in an Empirical Study
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)This article describes three functions of theory in the process of empirical investigation. The first step involves defining the theory. The second identifies and explains its role in the process of forming a research ... -
Zwroty teoretyczne w perspektywie nowej humanistyki i badań empirycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)The article reflects on the nature of theoretical “turns” and the accompanying formation of a cognitive perspective, framed by reflections on the margins of research practice as well as Ryszard Nycz’s project of the new ... -
Wprowadzenie. Teoria w naukach humanistycznych i społecznych: koluzje ujęć i aplikacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)The article is an introduction to the 20th volume of „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdisciplinarne”. It presents the main topic of theory and its applications, and the conceptual framework of the volume together with an ... -
O teorii i współczesnym teoretyzowaniu w naukach społecznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-07-03)Theory and theorising are essential issues for science. Every science. And especially for the social sciences. For this reason, the author of the article indicates some of the influential tendencies in these sciences that ... -
Recenzja: Andrzej Ładyżyński, W trosce o integralność rodziny. Wybrane zagadnienia z zakresu poradnictwa oraz psychoterapii, Kraków 2023, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ss. 160.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-10-10)The text is a review of Andrzej Ładyżyński’s monograph published in 2023 by Oficyna Wydawnicza “Impuls” in Cracow. The publication was recognized by the author of the review as one of the best books on the subject of ... -
Sprawozdanie z XIII Łódzkiej Konferencji Biograficznej z cyklu: „Biografia i badanie biografii”, pt. „Sytuacje trudne w biografii. Wątki edukacyjne”, Łódź, 20–21 lutego 2024 roku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-10-10)On February 20–21, 2024, the 13th Lodz Biographical Conference from the Biography and Study of Biography research series was organized by the Department of Andragogy and Social Gerontology of the University of Lodz. The ... -
Enseignement précoce du français langue étrangère : avantages, méthodologies et impacts globaux
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-10-10)This article examines the crucial role of the early introduction of French as a foreign language, drawing on various studies and experiments conducted on an international scale. It looks at the benefits of early French ... -
List jako dokument biograficzny – wspólnota doświadczeń rodzinnych, na podstawie „Listów z Syberii Irki A.”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-10-10)In today’s world, characterized by modern technologies and rapid communication, both the practice of letter writing and the anticipation of letters are diminishing. Nevertheless, scientific literature on biography (its ... -
Sposoby radzenia sobie ze stratą bliskiej osoby w narracjach epistolograficznych kobiet
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-10-10)This article discusses the results of qualitative research conducted with the intention of analyzing the area of experiences resulting from the death of a loved one, responses to it, and the way of coping with the loss. ... -
Aktywność społeczno-edukacyjna seniorów w środowisku wiejskim. Potencjał i ograniczenia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-10-10)The aim of the text is to present the activities of seniors – residents of rural areas, as well as different obstacles typical for this living environment. The study was conducted using a collective case study with an ...