Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 48 (2018) nr 2
Browse by
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie. Chwyty perswazyjne w różnych dyskursachGRAŻYNA HABRAJSKA
2. Logiki dyskursów
ALEKSY AWDIEJEW
3. Retoryka, matematyka, fizyka i dowodzenia. Wprowadzenie do dyskusji
JAKUB Z. LICHAŃSKI
4. Komunikacyjna analiza tekstu perswazyjnego
GRAŻYNA HABRAJSKA
5. Obiekty ideologiczne w argumentacji aksjologicznej
PIOTR LEWIŃSKI
6. Kilka spostrzeżeń na temat odbioru tekstu nacechowanego ideologicznie
ELŻBIETA LASKOWSKA
7. Jak przekonać do siebie i swoich poglądów czytelnika felietonu? Analiza danych empirycznych
ANNA BARAŃSKA-SZMITKO
8. Obiekty ideologiczne w dyskursie parlamentarnym
ANITA FILIPCZAK-BIAŁKOWSKA
9. Gesty i rytuały niewerbalne oraz ich znaczenie w obecnej polityce polskiej
JOLANTA ANTAS, MICHAŁ KOZIEŃ
10. Chwyty negocjacyjne – przegląd zagadnień
ZBIGNIEW NĘCKI
11. Aktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect)
KAROLINA DOBROSZ-MICHIEWICZ
12. Argumentacja u Kanta ze współczesnej perspektywy – Frege i Habermas
MAREK OSTROWSKI
13. Imponderabilia perswazyjne. (Poza)kognitywne uwarunkowania skuteczności argumentacji
KRZYSZTOF KORŻYK
14. Perswazyjność dyskursu poprawności politycznej z uwzględnieniem podłoża filozoficznego
DOROTA GARBICZ
15. Perswazja poprzez segmentację wiadomości w rosyjskich internetowych serwisach informacyjnych
ALEKSANDER KIKLEWICZ
16. Sposoby wspierania tez w programach informacyjnych
WIESŁAW CZECHOWSKI
17. Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych)
ANITA FILIPCZAK-BIAŁKOWSKA
18. Reklama w konwencji zwiastuna filmowego – perswazja czy manipulacja?
AGNIESZKA BARCZYK-SITKOWSKA
19. Perswazja w dyskursie gerontologicznym – przeszkody i strategie w komunikacji z pacjentem geriatrycznym
KRZYSZTOF OZGA, AGNIESZKA OZGA
20. Techniki komponowania obrazowania w tekstach kabaretonu
WIESŁAW CZECHOWSKI, KRZYSZTOF OZGA
21. „Kocham Cię” jako performatyw
MACIEJ SERGIUSZ PIOTRKOWSKI
VARIA
22. Gatunki w dziennikarstwie poradnikowym (na przykładzie prasy). Część IMONIKA WORSOWICZ
23. Rola aktów illokucyjnych w kształtowaniu wizerunku prasowego Konferencji Episkopatu Polski. Studium ogólnopolskich dzienników „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”
RAFAŁ LEŚNICZAK
24. Kilka uwag do biografii i działalności publicystycznej Marii Ilnickiej
DOROTA SAMBORSKA-KUKUĆ
25. Serialowy obraz spotkania międzykulturowego. Studium przypadku serialu Dziewczyny ze Lwowa
KATARZYNA DRĄG
Recent Submissions
-
Obiekty ideologiczne w dyskursie parlamentarnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents implementation of method of ideological objects identification in discourse in the example of parliamentary debate. The analysis is being conducted according to methodological assumption of communicative ... -
Jak przekonać do siebie i swoich poglądów czytelnika felietonu? Analiza danych empirycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article attempts to answer the question of what is responsible in the column text for attributing to the authors only positive or neutral image features. The basis is the analysis of the empirical data collected with ... -
Gesty i rytuały niewerbalne oraz ich znaczenie w obecnej polityce polskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this article, we analysed non-verbal behaviours and rituals of the representatives of Law and Justice (Prawo i Sprawiedliwość), the party currently ruling in Poland. Having analysed video material, we noticed three main ... -
Komunikacyjna analiza tekstu perswazyjnego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the analysis of persuasive texts produced in different codes. The way of analysis of this texts is the same, independently of used code. Verbal, visual and verbal-visual texts, if they got to influence ... -
Retoryka, matematyka, fizyka i dowodzenia. Wprowadzenie do dyskusji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the text is to present a hypothesis called by me Aristotle-Ax hypothesis, which held that: first – every sentence/every period in any language N may be distributed/decomposed into two levels: léxis and dianoia. ... -
Kilka spostrzeżeń na temat odbioru tekstu nacechowanego ideologicznie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The Author analyses a selected text in terms of axiological markedness, including ideological markedness. The text conspicuously declares the sender’s Christian viewpoint. Next, the Author of this paper discusses the results ... -
Obiekty ideologiczne w argumentacji aksjologicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In axiological argumentation that refers to issues concerning matters of ethics, politics, or aesthetics, a warrant is derived from a general axiological base, which consists of propositions that are accepted by a particular ... -
Kilka uwag do biografii i działalności publicystycznej Marii Ilnickiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The biodata of Maria Ilnicka, known predominantly as the editor of “Bluszcz”, is deeply flawed and imprecise, due to faulty archive research and a superficial approach to certain aspects. One issue that has not been ... -
Serialowy obraz spotkania międzykulturowego. Studium przypadku serialu Dziewczyny ze Lwowa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article focuses on the intercultural meeting between Poles and Ukrainians in the television series. The series Girls from Lviv was created by Poles and presents stories of Ukrainian migrating to Warsaw for economic ... -
Rola aktów illokucyjnych w kształtowaniu wizerunku prasowego Konferencji Episkopatu Polski. Studium ogólnopolskich dzienników „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The purpose of this article is to determine the role of the use of verbs illocutionary verdictives, exercitives, commissives, behabitives and expositives in building the press image. Author in the studies undertaken refers ... -
Gatunki w dziennikarstwie poradnikowym (na przykładzie prasy). Część I
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the genealogical aspect of guidance journalism based on the selected titles of Polish consumer magazines. The fundamental purpose would be to compile a list of genres, taking into account their ... -
Techniki komponowania obrazowania w tekstach kabaretonu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article analyses selected techniques of image construction in texts of cabaret performances. It is assumed that cabaret discourse is an interaction arrangement in which the standard objective of communicative behaviour ... -
„Kocham Cię” jako performatyw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The phrase “I love you” is usually associated with a description of the sender’s sentiment. As something that talks about the emotional state of the speaker. However, this is not always the case. There are cases of using ... -
Perswazja w dyskursie gerontologicznym – przeszkody i strategie w komunikacji z pacjentem geriatrycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article analyses obstacles and strategies in gerontological discourse. The authors provide a brief account of the ways in which various academic fields look at the elderly and propose their own definition of gerontological ... -
Logiki dyskursów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The main thesis presented in the article is a claim that different kinds of communications have different purport bases and different interpretations mechanisms. There is one initial universal logic, that helps human to ... -
Reklama w konwencji zwiastuna filmowego – perswazja czy manipulacja?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Popular brands, hoping to catch the attention of a bored spectator, are increasingly using advertainment, which is a combination of advertising, fun and entertainment. An example of this phenomenon is advertising imitating ... -
Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Information gap is the effect of interpretation appeared when rises the space between receivers knowledge needed to understand the communicate and the knowledge that receiver already has (his interpretative base). This ... -
Sposoby wspierania tez w programach informacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)This article describes the ways to support theses in television news programs. The research material is based on the three most popular programs on Polish television: Fakty, Wiadomości and Teleexpress. Information which ... -
Perswazyjność dyskursu poprawności politycznej z uwzględnieniem podłoża filozoficznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the introductory section, the article describes the problem with a clear definition of the political correctness. It is shows the split into two ways of presenting the subject. Then the main theme of Jonathan Haid’s ... -
Perswazja poprzez segmentację wiadomości w rosyjskich internetowych serwisach informacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The author examines the implementation of persuasion in the Russian journalistic services in Internet. The subject of the analysis is the segmentation of journalistic texts and its disposition, namely the presentation of ...