Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWitkowska-Chrzczonowicz, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-01-15T10:29:38Z
dc.date.available2019-01-15T10:29:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26429
dc.description.abstractThe paper hereby presented discusses the advantages and disadvantages of the Czech Presidency of the Council of the European Union (January – June 2009). The Czech Presi­dency was one of the most interesting presidencies in the recent years. The Czech Republic was only the second (after Slovenia) to hold the presidency form among the group of countries which joined the European Union during the “great enlargement” in 2004. The Czech presidency began in a very difficult time for the Union (i.e. a profound economic crisis in most Member States of the EU, the gas conflict between Russia and Ukraine, the war in Georgia, the presidential elections in the U.S, the lack of ratification of the Lisbon Treaty). Moreover, there was a very complicated internal political situation in the Czech Republic including the dismissal of the Czech government in the Middle of the Czech EU Presidency and president Klaus’s eurosceptical pronouncements. However, the Czech Presidency deserves a positive assessment. From the administrative point of view, the Presidency was very well prepared, although at the moment of overturning the govern­ment during the presidency, the Czech political class did fail. The Czech Republic proved to be an European Union Member State which recognizes new challenges facing the EU and understands its philosophies and mechanisms. Czechs adopted a EU perspective and demonstrated a much greater understanding for the common ideals than the Member States of much longer membership and more significant political position.en_GB
dc.description.abstractW artykule przedstawiono zalety i wady czeskiej prezydencji w Radzie Unii Eu­ropejskiej (styczeń–czerwiec 2009 r.). Prezydencja czeska była jedną z najciekawszych prezydencji ostatnich lat. Republika Czeska była dopiero drugą (po Słowenii) prezydencją państwa z grupy kra­jów, które przystąpiły do Unii Europejskiej podczas „wielkiego rozszerzeniaˮ w 2004 roku. Prezy­dencja czeska rozpoczęła w bardzo trudnym dla Unii czasie (tj. głębokiego kryzysu gospodarczego w większości państw członkowskich UE, konfliktu gazowego między Rosją i Ukrainą, wojny w Gru­zji, wyborów prezydenckich w USA, braku ratyfikacji traktatu lizbońskiego). Co więcej, w Republice Czeskiej panowała bardzo skomplikowana wewnętrzna sytuacja polityczna, w tym dymisja czeskiego rządu w połowie czeskiej prezydencji UE i eurosceptycyzm prezydenta Klausa. Jednak prezydencja czeska zasługuje na pozytywną ocenę. Z punktu widzenia administracji prezydencja była bardzo do­brze przygotowana, choć w momencie obalenia rządu w czasie prezydencji czeska klasa polityczna poniosła porażkę. Republika Czeska okazała się państwem członkowskim Unii Europejskiej, które dostrzega nowe wyzwania stojące przed UE i rozumie jej filozofię i mechanizmy. Czesi przyjęli per­spektywę unijną i wykazali znacznie większe zrozumienie dla wspólnych ideałów niż państwa człon­kowskie o znacznie dłuższym członkostwie i znaczącej pozycji politycznej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica;84
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectThe Czech Republicen_GB
dc.subjectPresidency of the Council of the European Unionen_GB
dc.subjectManagement of the European Unionen_GB
dc.subjectThe Presidency of the Czech Republicen_GB
dc.subjectRepublika Czeskapl_PL
dc.subjectprezydencja w Radzie Unii Europejskiejpl_PL
dc.subjectzarządzanie Unią Europejskąpl_PL
dc.subjectprezydencja Republiki Czeskiejpl_PL
dc.titlePrezydencja Republiki Czeskiej w pierwszym półroczu 2009 roku jako przykład skutecznego zarządzania Unią Europejskąpl_PL
dc.title.alternativeThe presidency of the Czech Republic in the first half of 2009 as an example of an effective management of the European Unionen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number125-134
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Prawa Europejskiego
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesCzyżniewski, Marcin, Witkowska-Chrzczonowicz, Katarzyna. 2011. Prezydencja Republiki Cze­skiej w Radzie Unii Europejskiej. Studium prawno-politologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.pl_PL
dc.referencesŁada, Agnieszka. Partnerstwo dla Prezydencji? Współpraca administracji z sektorem pozarządo­wym podczas czeskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej – wnioski dla Polski. Raport z badań Instytutu Spraw Publicznych dostępny na stronach internetowych Instytutu Spraw Publicznych, http://www.isp.org.pl/files/20174315650396766001260455529.pdf.pl_PL
dc.referencesPalata, Lubosz. 2009a. „Topolanek padł w Pradzeˮ. Gazeta Wyborcza 71.pl_PL
dc.referencesPalata, Lubosz. 2009b. „Czesi mają rząd, a Europa prezydencjęˮ. Gazeta Wyborcza 108.pl_PL
dc.referencesSłojewska, Anna. Vaclav Klaus: w Unii jak za komunizmu, http://www.rp.pl/artykul/36,265790_Va­clav_Klaus__w_Unii_jak_za_komunizmu.html.pl_PL
dc.referencesSmoczyński, Wawrzyniec. 2008. „Po kostki w Unii”. Polityka 50 (2684): 78–80.pl_PL
dc.referenceshttp://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/004-46092-012-01-03-901- 20090113IPR46091-12-01-2009-2009-false/default_pl.htm.pl_PL
dc.referenceshttp://zpravy.idnes.cz/tiskni.asp?zahranicni&c=A081216_122559_zahranicni_stf.pl_PL
dc.referenceswww.archiwum.isp.org.pl.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkwch@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.84.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.