Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiedroń, Lena
dc.date.accessioned2019-01-15T10:32:06Z
dc.date.available2019-01-15T10:32:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26432
dc.description.abstractThe consequence of the European language policy and the implementation of its assumptions is the flow of glottodidactic thought, which encourages reflection on the organization of academic language education in various educational systems. Organization of language education at the law faculties in Poland and Germany is subject to dynamic transformations resulting, inter alia, from the need to adapt foreign language teaching to the requirements of the labour market. The ability to use several foreign languages and knowledge of other legal systems will allow future lawyers to practise in an international environment and is almost a requirement of the modern era, so it is worth considering how to organize the language education process in law faculties, aiming at the professionalization of education.en_GB
dc.description.abstractKonsekwencją europejskiej polityki językowej i realizacji jej założeń jest przepływ myśli glottodydaktycznej, który zachęca do refleksji na temat organizacji akademickiego kształcenia językowego w różnych systemach edukacyjnych. Organizacja kształcenia językowego na wydziałach prawa w Polsce i w Niemczech podlega dynamicznym przeobrażeniom, wynikającym między innymi z potrzeby dostosowania nauczania języków obcych do wymogów rynku pracy. Umiejętność posługiwania się kilkoma językami obcymi i znajomość innych systemów prawnych umożliwi przyszłym prawnikom wykonywanie zawodu w środowisku międzynarodowym i jest niemalże wymogiem współczesnej epoki, dlatego warto zastanowić się, jak zorganizować proces edukacji językowej na wydziałach prawa, aby zmierzał w stronę profesjonalizacji kształcenia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica;85
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectlanguage teachingen_GB
dc.subjectacademic language education in the European Unionen_GB
dc.subjectlanguage education for lawyers in Poland and Germanyen_GB
dc.subjectteaching methodologyen_GB
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectakademickie kształcenie językowe w Unii Europejskiejpl_PL
dc.subjectkształcenie językowe prawników w Polsce i w Niemczechpl_PL
dc.subjectmetodyka nauczaniapl_PL
dc.titleOrganizacja akademickiego kształcenia językowego przyszłych prawników w świetle polsko-niemieckich analiz porównawczychpl_PL
dc.title.alternativeOrganization of academic language education of future lawyers in the light of Polish-German comparative analysesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-137
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Studium Języków Obcych
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesCybulska, Katarzyna. 2009. „Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym”. W Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym. Red. Hanna Komorowska. 97–113. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.pl_PL
dc.referencesGębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesGębal, Przemysław E. 2016. „Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23: 19–33.pl_PL
dc.referencesGrucza, Franciszek. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy”. Przegląd Glottodydaktyczny 1: 3–35.pl_PL
dc.referencesPankowska-Lier, Beata. 2017. „Wykształcenie prawnicze w Niemczech”. Studia Iuridica Lublinensia 26 (4): 43–47.pl_PL
dc.referencesPietraś, Marek. 2017. „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce”. W Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Red. Tomasz Domański, Alicja Stępień-Kuczyńska, Agata Włodarska-Frykowska. 81–95. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesPuren, Christian. 2003. „Pour une didactique comparée des langues-cultures”. Revue de Didactologie des Langues-Cultures 1 (129): 121–126.pl_PL
dc.referencesTokarczyk, Roman. 2000. „Kultura prawa europejskiego”. Studia Europejskie 1: 11–26.pl_PL
dc.referencesTokarczyk, Roman. 2012. „Tworzenie prawa. Pomiędzy kulturą prawa stanowionego i kulturą com­mon law”. W Konwergencja czy dywergencja kultur i systemów prawnych. Red. Oktawian Nawrot, Sebastian Sykuna, Jerzy Zajadło. 3–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.pl_PL
dc.referencesUrbanikowa, Jolanta. 2001. „Europejski Rok Języków – proces boloński i polityka językowa w Uni­wersytecie Warszawskim”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (18): 123–131.pl_PL
dc.referencesWesołowska, Anna. 2013. „Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyż­szego”. Rocznik Integracji Europejskiej 7: 379–388.pl_PL
dc.referencesWilczyńska, Weronika, Anna, Michońska-Stadnik. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon T. Janowski.pl_PL
dc.referencesWójcik-Augustyniak, Marzena. 2017. Koncepcja innowacji wartości usługi edukacyjnej publicznej szkoły wyższej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesŻygulski, Kazimierz. 2000. „Globalizacja procesów społeczno-gospodarczych”. W Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Red. Wiesław Iskra. 28–57. Warszawa: Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.pl_PL
dc.referencesErasmus+. Przewodnik po programie. Wersja 2(2017) z 20.01.2017. http://ec.europa.eu/program­mes/erasmus-plus/sites/erasmusplus/files/files/resources/erasmus-plus-programme-guide_pl.pdf [dostęp 14.01.2017].pl_PL
dc.referencesGębal, Przemysław E. 2014. „Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottody­daktyki”. Lingwistyka Stosowana 10: 37–49. https://core.ac.uk/download/pdf/53119741.pdf [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referencesGlobalizacja. http://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://erasmusplus.org.pl/30lat/ [dostęp: 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52003DC0685 [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.jcj.uj.edu.pl/jcj/kierownicy-zespolow-jezykowych [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.jcj.uj.edu.pl/studenci/programy-nauczania [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/strona-glowna/78-zintegrowany-system-kwalifikacji/1003-krk-w-szkolach-wyzszych [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=WPA-10.PZ-AB2%2B [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referencesKomunikat Komisji. Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. 2010. http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_ part1_v1.pdf [dostęp 1.08.2018].pl_PL
dc.referencesMisja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Luty 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/9b941 3575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp 20.12.2017].pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Marzec 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579f9e6efae c82014d6d5be081 ca23.pdf [dostęp 20.12.2017].pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010. https://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw/strat_pliki/strategia.htm [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.references„U-Multirank wystartował!”. Perpektywy.pl. http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=559:u-multirank-wystartowal&catid=24&Itemid=119 [dostęp 15.08.2017].pl_PL
dc.referencesAusbildungs – und Prüfungsordnung für Juristen (JAPO) vom 13. Oktober 2003 (Regulamin kształ­cenia i egzaminowania dla prawników z 13 października 2003 w Bawarii). https://www.ju­stiz.bayern.de/media/pdf/ljpa/japo/japo-konsolidierte_fassung_juris_2018–03–01.pdf [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesDetailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe (Dz.Urz. UE C 142 z dnia 14 czerwca 2002 r.).pl_PL
dc.referencesDeutsches Richtergesetz vom 8.09.1961 in der Fassung der Bekanntmachung vom 19. April 1972, das zuletzt durch Artikel 9 des Gesetzes vom 8. Juni 2017 (BGBl. I S. 1570) geändert worden ist (Niemiecka ustawa o sędziach). https://www.gesetze-im-internet.de/drig/DRiG.pdf [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesGesetz über die juristische Ausbildung (Juristenausbildungsgesetz – JAG) vom 8. März 2004 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hesji z dnia 8 marca 2004). http://www.lexsoft.de/ cgi-bin/lexsoft/justizportal_nrw.cgi?xid=169594,1 [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesHamburgisches Juristenausbildungsgesetz (HmbJAG) vom 11. Juni 2003 (Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hamburgu z dnia 11 czerwca 2003). http://justiz.hamburg.de/con­tentblob/1585986/a8b449b183a9401efb72c3f5267e95dc/data/hamburgisches-juristenausbil­dungsgesetz.pdf [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Kra­jowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. z 2011 r. Nr 253, poz. 1520).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. usta­nawiające „Erasmus+” – unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.Urz. WE 17 z 6.10.1958).pl_PL
dc.referencesUchwała nr 86/V/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 2/I/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.pl_PL
dc.referencesUchwała Rady z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie podniesienia poziomu i zróżnicowania form uczenia się i nauczania języków obcych w systemach edukacji Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 207 z 12 sierpnia 1995 r.).pl_PL
dc.referencesUchwała Senatu UŁ nr 458 z dnia 2 kwietnia 2012 r. wraz z jej zmianą – uchwałą nr 247 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z 9 grudnia 2013 r. w sprawie zasad osiągania przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego efektów kształcenia w zakresie znajomości i umiejętności posługiwania się nowożytnym językiem obcym.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365).pl_PL
dc.referencesZarządzenie nr 54/2013 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesZarządzenie nr 117/2017 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 26 października 2017 r. wprowadzające Zasady nauczania języków obcych i rozliczania studentów z lektoratów w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.contributor.authorEmaillbiedron@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.85.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.