Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRachwalska von Rejchwald, Jolanta
dc.date.accessioned2019-02-08T09:34:58Z
dc.date.available2019-02-08T09:34:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26754
dc.description.abstractThis article introduces a deliberation on the nature and work of an ingenious artist. Frenhofer and Claude Lantier are both artists-painters that try to transcend – thanks to their talents – the limit of their art form. They strive for enriching the otherwise two-dimensional painting plains with the third dimension by “invigorating” women they are creating. In order to do so they are forced to repudiate part of their humanity, to strongly confront reality and to utterly devote all their energy to an idealized concept formed by their imagination. They keep reiterating their work, introducing endless amendments that paradoxically bring about the contrary effect, since the pieces start to be overwhelmed with chaos and disintegration. The question arises whether the created pieces correspond to reality or are they maybe self-portraits of the ingenious artists that lead an inner fight with their internal exemplars?en_GB
dc.description.abstractArtykuł stanowi rozważanie nad naturą artysty wybitnego i tworzonego przez niego dzieła. Frenhofer i Claude Lantier są artystami-malarzami pragnącymi przekroczyć – siłą ich talentu – granice sztuki. Chcą płaskiej powierzchni obrazu nadać trzeci wymiar, pragnąc „ożywić” malowane przez siebie kobiety. Droga jednak do osiągnięcia tego artystycznego celu wiedzie poprzez częściową rezygnację z własnego człowieczeństwa, odrzucenie rzeczywistości i poświęcenie wszystkiego ideałowi istniejącemu wyłącznie w wyobraźni tych twórców. W imię tego ideału poddają swoje dzieła nieustannym poprawkom, które to, paradoksalnie, przynoszą odwrotny skutek, prowadząc do chaosu i dezintegracji całości. Na ile więc tworzone dzieło jest dialogiem ze światem, a na ile autoportretem samego artysty i jego wewnętrznych zmagań z ideałem?pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subject19th century literatureen_GB
dc.subjectartisten_GB
dc.subjectgeniusen_GB
dc.subjectmasterpieceen_GB
dc.subjectliteratura XIX wiekupl_PL
dc.subjectartystapl_PL
dc.subjectgeniuszpl_PL
dc.subjectdziełopl_PL
dc.titleUn Pygmalion moderne. L’artiste aux limites de l’art dans L’OEuvre d’Émile Zolafr_FR
dc.title.alternative“The Modern Pygmalion. An Artist at Dusk of Art Form in The Masterpiece by Émile Zola”en_GB
dc.title.alternative„Pigmalion współczesny. Artysta u kresu sztuki w Dziele Emila Zoli”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number115-126
dc.contributor.authorAffiliationUniversité Marie Curie-Skłodowska
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesArendt, Hannah, Condition de l’homme moderne, Paris, Calmann-Lévy, 1983pl_PL
dc.referencesBaltrušaitis, Jurgis, Aberrations. Quatre essais sur la légende des formes, Paris, Olivier Perrin, 1857pl_PL
dc.referencesBalzac, Honoré, de, Le Chef-d’oeuvre inconnu, Paris, Garnier-Flammarion, 1981pl_PL
dc.referencesBenjamin, Walter, « L’oeuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité », OEuvres III, Paris, Gallimard, 2000, p. 67-113pl_PL
dc.referencesBerman, Marshall, Tout ce qui est solide se volatilise. Expérience de la modernité, Genève, Entremonde, 2018pl_PL
dc.referencesCerteau, Michel, de, L’invention du quotidien. Arts de faire I, Paris, Gallimard, 1990pl_PL
dc.referencesClay, Jean, Bonjour Monsieur Manet, Paris, Centre Pompidou, 1983pl_PL
dc.referencesClair, Jean, Eloge du visible. Fondements imaginaires de la science, Paris, Gallimard, 1996pl_PL
dc.referencesClay, Jean, L’éclatement de l’impressionnisme, Musée du Prieuré, Saint-Germain-en-Laye, 1982pl_PL
dc.referencesComte-Sponville, André, Dictionnaire philosophique, Paris, PUF, 2001pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman, Georges, La peinture incarnée, Paris, Les Éds. de Minuit, 1985pl_PL
dc.referencesFoucault, Michel, « Le non du père », Dits et écrits. 1954-1988, Paris, Gallimard, 1994, p. 189-203pl_PL
dc.referencesLyotard, Dolorès, « Pudeurs », Revue des Sciences Humaines, 2008, no 289, p. 105-137pl_PL
dc.referencesMilner, Max, Littérature française. Le Romantisme, T. I, (1820-1843), Paris, Arthaud, 1973pl_PL
dc.referencesMitterand, Henri, « Le musée dans le texte », Les Cahiers naturalistes, 1992, no 66, p. 13-22pl_PL
dc.referencesPagès, Alain, « Comment Zola écrivait-il », J.-P. Leduc-Adine, Genèse d’une oeuvre, Paris, ITEM, 2002pl_PL
dc.referencesToulouse, Édouard, Émile Zola. Enquête médico-psychologique sur les rapports de la supériorité intellectuelle avec la névropathie, Paris, Société d’Éditions scientifiques, 1896pl_PL
dc.referencesVan, Gogh Vincent, Lettres à Théo, Paris, Gallimard, 1988pl_PL
dc.referencesVeil, Simone, La pesanteur et la grâce, Paris, Plon, 1988pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Correspondance. Nouvelle édition augmentée, Paris, Arvensa éditions, 2014pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Écrits sur l’art, Paris, Gallimard, 1991pl_PL
dc.referencesZola, Émile, « L’OEuvre », Les Rougon-Macquart. Histoire naturelle et sociale d’une famille sous le Second Empire, Paris, Gallimard, la Pléiade, 1966, t. IVpl_PL
dc.contributor.authorEmailjolanta.rachwalska@poczta.umcs.lublin.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.