Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSukiennicka, Marta
dc.date.accessioned2019-02-08T09:35:01Z
dc.date.available2019-02-08T09:35:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26765
dc.description.abstractCharles Nodier was one of the leading advocates of the fraternity of artists in the 1830s, but his experience of life and work in artistic circles embracing writers, painters and composers was not limited to his own literary salon at the Arsenal. Already as a young man, Nodier moved in the circle of Méditateurs, a group started at the beginning of the 19th century by rebellious former students of Jacques-Louis David. This experience left its mark on Nodier’s work: his novel, Le Peintre de Saltzbourg (1803) reveals a certain affinity with the aesthetic doctrines of Maurice Quai and Méditateurs. This forgotten episode of the history of Romanticism was brought back to memory in 1832 by the republication of the novel in OEuvres de Charles Nodier, and by the contemporary critics, who compared Méditateurs to Jeunes-France, a popular artistic cenacle of the day.en_GB
dc.description.abstractCharles Nodier był jednym z ważniejszych promotorów idei fraternité des arts w latach 1830, ale jego doświadczenie życia i tworzenia w artystycznych kręgach, skupiających zarazem pisarzy, malarzy i kompozytorów, nie ogranicza się tylko do prowadzenia salonu w Bibliotece Arsenału. Już we wczesnej młodości Nodier obracał się w środowisku malarzy, zbuntowanych uczniów Jacquesa-Louisa Davida, którzy na początku XIX wieku stworzyli grupę (sektę) zwaną Méditateurs. To doświadczenie zostawiło swój ślad w dziele literackim Nodiera. Jego powieść Le Peintre de Saltzbourg (1803) zdradza pewne pokrewieństwa z estetyczną doktryną Maurice’a Quai i grupy Méditateurs. Ten zapomniany epizod historii romantyzmu został przywrócony pamięci w 1832 roku dzięki ponownej publikacji powieści w Dziełach Charlesa Nodiera oraz dzięki prasie, która porównała Méditateurs do głośnej wówczas grupy Jeunes-France.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subjectCharles Nodieren_GB
dc.subjectMaurice Quaien_GB
dc.subjectpaintingen_GB
dc.subjectekphrasisen_GB
dc.subjectut pictura poesisen_GB
dc.subjectdisenchantmenten_GB
dc.subjectCharles Nodierpl_PL
dc.subjectMaurice Quaipl_PL
dc.subjectmalarstwopl_PL
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectut pictura poesispl_PL
dc.subjectszkoła rozczarowaniapl_PL
dc.titlePortrait de l’artiste en jeune barbu : Le Peintre de Saltzbourg de Charles Nodierfr_FR
dc.title.alternative“Portrait of the Artist as a Young Bearded Man: Charles Nodier’s Le Peintre de Saltzbourg”en_GB
dc.title.alternative„Portret artysty jako młodego brodacza: Le Peintre de Saltzbourg Charlesa Nodiera”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number33-44
dc.contributor.authorAffiliationUniversité Adam Mickiewicz de Poznań
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesBénichou, Paul, « Jeune-France et bousingots, essai de mise au point », Revue d’histoire littéraire de la France, 1971, no 3, p. 439-462pl_PL
dc.referencesBertrand, Louis, La fin du classicisme et le retour à l’antique, Paris, Hachette, 1897pl_PL
dc.referencesDelécleuze, Étienne-Jean, « Les Barbus d’à présent et les Barbus de 1799 », in : Louis David, son école et son temps, Paris, Didier, 1855, p. 420-438pl_PL
dc.referencesDictionnaire de l’Académie française, Paris, Firmin Didot, 1835pl_PL
dc.referencesGamrat, Małgorzata, Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835-1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2014pl_PL
dc.referencesGautier, Théophile, Histoire du romantisme, Paris, Charpentier, 1874pl_PL
dc.referencesGirodet, Anne-Louis, OEuvres posthumes de Girodet-Trioson, peintre d’histoire, éd. P. A. Coupin, Paris, J. Renouard, 1829pl_PL
dc.referencesJal, Auguste, « Les soirées d’artistes », in : Paris, ou Le Livre de cent-et-un, Paris, Lavocat, 1832pl_PL
dc.referencesLaisney, Vincent, L’Arsenal romantique : le salon de Charles Nodier (1824-1834), Paris, Honoré Champion, 2002pl_PL
dc.referencesLarat, Jean, La tradition et l’exotisme dans l’oeuvre de Charles Nodier, Paris, Champion, 1923pl_PL
dc.referencesLarue, Anne, « De l’Ut pictura poesis àla fusion romantique des arts », in : Joëlle Caullier (réd.), La Synthèse des arts, Lille, Presses du Septentrion, 1998, disponible sur https://hal.archives-ou­vertes.fr/hal-00560739/documentpl_PL
dc.referencesLessing, Gotthold, Ephraim, Laocoon ou des limites respectives de la poésie et de la peinture, trad. C. Vanderbourg, Paris, Renouard, 1802pl_PL
dc.referencesMartin-Fugier, Anne, Les romantiques : figures de l’artiste 1820-1848, Paris, Hachette, 1998pl_PL
dc.referencesNodier, Charles, Apothéoses et imprécations de Pythagore, sine nomine, Besançon, 1808pl_PL
dc.referencesNodier, Charles, « Du fantastique en littérature », in : OEuvres de Charles Nodier, Paris, Renduel, 1832, t. 5pl_PL
dc.referencesNodier, Charles, « Le Peintre de Saltzbourg », in : OEuvres de Charles Nodier, Paris, Renduel, 1832, t. 2pl_PL
dc.referencesNodier, Charles, « Les Barbus », in : É.-J. Delécleuze, Louis David, son école et son temps, op. cit., p. 439-447pl_PL
dc.referencesNodier, Charles, « Littérature. Obermann, par M. de Sénancour [sic] » [1833], in : Feuilletons du Temps, éd. Jacques Remi-Dahan, Paris, Classiques Garnier, 2010, t. 1, p. 326-335pl_PL
dc.referencesNodier, Charles, Promenade de Dieppe aux montagnes d’Écosse, Paris, Barba, 1821pl_PL
dc.referencesPlaton, Le Banquet, Phèdre, trad. Emile Chambry, Paris, Garnier Flammarion, 1964pl_PL
dc.referencesVilleneuve, Roselyne, de, La représentation de l’espace instable chez Nodier, Paris, Honoré Champion, 2010pl_PL
dc.contributor.authorEmailmartasukiennicka@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.