Show simple item record

dc.contributor.authorOpiela-Mrozik, Anna
dc.date.accessioned2019-02-08T09:35:01Z
dc.date.available2019-02-08T09:35:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26768
dc.description.abstractThis article is the review of some critical articles of Stendhal, Gautier and Nerval which contain reports of operas, ballets and instrumental music concerts. The aim of this comparative analysis is to define the individual concepts of music and artist. The critics make their own ideal of music through the descriptions of the librettos, scenography and the abilities of the performers. The Stendhal’s remarks from Notes d’un Dilettante resulted from the idea of the modern beauty whereas the Gautier’s articles collected in Histoire de l’art dramatique… show the poet who is sensitive to the visual aspect of a performance and the critic who is open to the newness and dreaming of the harmony in art. Instead, in the Nerval’s press columns are visible the admiration for the music of the past age as well as the interest in the innovative schemes and the idea of the synthetic work which heralds the future art.en_GB
dc.description.abstractArtykuł zawiera przegląd wybranych artykułów krytycznych Stendhala, Gautiera i Nervala, obejmujących sprawozdania z przedstawień operowych i baletowych oraz koncertów muzyki instrumentalnej. Celem analizy porównawczej jest określenie indywidualnych koncepcji muzyki i artysty. Poprzez opisy librett, zdolności wykonawców czy scenografii krytycy tworzą własny ideał sztuki. Uwagi Stendhala z Notatek Dyletanta wynikają z koncepcji nowoczesnego piękna. Artykuły Gautiera zebrane w Historii sztuki dramatycznej… znamionują poetę wrażliwego na wizualną stronę przedstawienia oraz krytyka otwartego na nowości i marzącego o harmonii w sztuce. W felietonach prasowych Nervala widoczny jest podziw dla muzyki epok minionych z jednoczesnym zainteresowaniem nowatorskimi pomysłami i ideą dzieła syntetycznego, która zwiastuje sztukę przyszłości.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subjectStendhalen_GB
dc.subjectGautieren_GB
dc.subjectNervalen_GB
dc.subjectmusic criticismen_GB
dc.subjectartisten_GB
dc.subjectsingingen_GB
dc.subjectStendhalpl_PL
dc.subjectGautierpl_PL
dc.subjectNervalpl_PL
dc.subjectkrytyka muzycznapl_PL
dc.subjectartystapl_PL
dc.subjectśpiewpl_PL
dc.titleLes arts du spectacle selon les romantiques. Stendhal, Gautier, Nerval critiques musicauxfr_FR
dc.title.alternative“The Performing Arts According to the Romantics. Stendhal, Gautier, Nerval as Music Critics”en_GB
dc.title.alternative„Sztuki sceniczne według romantyków. Stendhal, Gautier, Nerval – krytycy muzyczni”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number63-74
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Varsovie
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesBailbé, Joseph-Marc, « Théophile Gautier juge de Berlioz », in : Théophile Gautier. L’Art et l’Artiste, Actes du colloque international, Montpellier, septembre 1982, t. 1, p. 169-183pl_PL
dc.referencesBara, Olivier, « Les romantiques et l’opéra-comique : Berlioz, Gautier, Nerval. Petit essai de critique comparée », Lieux littéraires / La Revue, juin 2004, n° 6, p. 75-91pl_PL
dc.referencesBony, Jacques, L’Esthétique de Nerval, Paris, S.E.D.E.S., 1997pl_PL
dc.referencesBrunet, François, Théophile Gautier et la danse, Paris, Honoré Champion, 2010pl_PL
dc.referencesBrunet, François, Théophile Gautier et la musique, Paris, Honoré Champion, 2006pl_PL
dc.referencesDelacroix, Eugène, Journal 1822-1863, Paris, Plon, 1996pl_PL
dc.referencesGautier, Théophile, Histoire de l’art dramatique en France depuis vingt-cinq ans, Leipzig, Hetzel, 1858-1859, vol. 1-6pl_PL
dc.referencesGimenez, Priscilla Renata, « L’écriture littéraire des feuilletons musicaux : la poétique des contournements et de fictionnalisation chez Théophile Gautier et Hector Berlioz », Médias 19 [En ligne], Publications, O. Bara et M.-È. Thérenty (dir.), Presse et opéra aux XVIIIe et XIXe siècles, Fictions en miroirs, mis à jour le : 28.02.2018, URL http://www.medias19.org/ index.php?id=24208pl_PL
dc.referencesNerval, Gérard, de, La vie du théâtre, éd. J. Richer, Paris, Lettres Modernes, 1961pl_PL
dc.referencesNerval, Gérard, de, OEuvres complètes, éd. J. Guillaume et C. Pichois, Paris, Gallimard, vol. I, 1989, vol. II, 1984pl_PL
dc.referencesRousseau, Jean-Jacques, Dictionnaire de la musique, in : Collection complète des oeuvres, vol. 9, Genève, 1780-1789, p. 195, édition en ligne www.rousseauonline.ch.pl_PL
dc.referencesStendhal, La Chartreuse de Parme, in : Romans et Nouvelles, éd. H. Martineau, Paris, Gallimard, vol. II, 1952pl_PL
dc.referencesStendhal, Notes d’un Dilettante, in : L’Âme et la Musique, éd. S. Esquier, Paris, Stock, 1999pl_PL
dc.referencesTibi, Laurence, La Lyre désenchantée. L’instrument de musique et la voix humaine dans la littérature française du XIXe siècle, Paris, Honoré Champion, 2003pl_PL
dc.referencesYon, Jean-Claude, « Gautier feuilletoniste : le regard d’un écrivain romantique sur le théâtre », in : Théophile Gautier, la critique en liberté, éd. S. Guégan, J-C. Yon, Les Dossiers du musée d’Orsay, Paris, Seuil, 1997, n° 62, p. 114-129pl_PL
dc.contributor.authorEmailam.opiela@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.07


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.