dc.contributor.author | Opiela-Mrozik, Anna | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T09:35:01Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T09:35:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26768 | |
dc.description.abstract | This article is the review of some critical articles of Stendhal, Gautier and Nerval which contain reports of operas, ballets and instrumental music concerts. The aim of this comparative analysis is to define the individual concepts of music and artist. The critics make their own ideal of music through the descriptions of the librettos, scenography and the abilities of the performers. The Stendhal’s remarks from Notes d’un Dilettante resulted from the idea of the modern beauty whereas the Gautier’s articles collected in Histoire de l’art dramatique… show the poet who is sensitive to the visual aspect of a performance and the critic who is open to the newness and dreaming of the harmony in art. Instead, in the Nerval’s press columns are visible the admiration for the music of the past age as well as the interest in the innovative schemes and the idea of the synthetic work which heralds the future art. | en_GB |
dc.description.abstract | Artykuł zawiera przegląd wybranych artykułów krytycznych Stendhala, Gautiera i Nervala, obejmujących sprawozdania z przedstawień operowych i baletowych oraz koncertów muzyki instrumentalnej. Celem analizy porównawczej jest określenie indywidualnych koncepcji muzyki i artysty. Poprzez opisy librett, zdolności wykonawców czy scenografii krytycy tworzą własny ideał sztuki. Uwagi Stendhala z Notatek Dyletanta wynikają z koncepcji nowoczesnego piękna. Artykuły Gautiera zebrane w Historii sztuki dramatycznej… znamionują poetę wrażliwego na wizualną stronę przedstawienia oraz krytyka otwartego na nowości i marzącego o harmonii w sztuce. W felietonach prasowych Nervala widoczny jest podziw dla muzyki epok minionych z jednoczesnym zainteresowaniem nowatorskimi pomysłami i ideą dzieła syntetycznego, która zwiastuje sztukę przyszłości. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | fr_FR |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | fr_FR |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | fr_FR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | fr_FR |
dc.subject | Stendhal | en_GB |
dc.subject | Gautier | en_GB |
dc.subject | Nerval | en_GB |
dc.subject | music criticism | en_GB |
dc.subject | artist | en_GB |
dc.subject | singing | en_GB |
dc.subject | Stendhal | pl_PL |
dc.subject | Gautier | pl_PL |
dc.subject | Nerval | pl_PL |
dc.subject | krytyka muzyczna | pl_PL |
dc.subject | artysta | pl_PL |
dc.subject | śpiew | pl_PL |
dc.title | Les arts du spectacle selon les romantiques. Stendhal, Gautier, Nerval critiques musicaux | fr_FR |
dc.title.alternative | “The Performing Arts According to the Romantics. Stendhal, Gautier, Nerval as Music Critics” | en_GB |
dc.title.alternative | „Sztuki sceniczne według romantyków. Stendhal, Gautier, Nerval – krytycy muzyczni” | pl_PL |
dc.type | Article | fr_FR |
dc.page.number | 63-74 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Varsovie | |
dc.identifier.eissn | 2449-8831 | |
dc.references | Bailbé, Joseph-Marc, « Théophile Gautier juge de Berlioz », in : Théophile Gautier. L’Art et l’Artiste, Actes du colloque international, Montpellier, septembre 1982, t. 1, p. 169-183 | pl_PL |
dc.references | Bara, Olivier, « Les romantiques et l’opéra-comique : Berlioz, Gautier, Nerval. Petit essai de critique comparée », Lieux littéraires / La Revue, juin 2004, n° 6, p. 75-91 | pl_PL |
dc.references | Bony, Jacques, L’Esthétique de Nerval, Paris, S.E.D.E.S., 1997 | pl_PL |
dc.references | Brunet, François, Théophile Gautier et la danse, Paris, Honoré Champion, 2010 | pl_PL |
dc.references | Brunet, François, Théophile Gautier et la musique, Paris, Honoré Champion, 2006 | pl_PL |
dc.references | Delacroix, Eugène, Journal 1822-1863, Paris, Plon, 1996 | pl_PL |
dc.references | Gautier, Théophile, Histoire de l’art dramatique en France depuis vingt-cinq ans, Leipzig, Hetzel, 1858-1859, vol. 1-6 | pl_PL |
dc.references | Gimenez, Priscilla Renata, « L’écriture littéraire des feuilletons musicaux : la poétique des contournements et de fictionnalisation chez Théophile Gautier et Hector Berlioz », Médias 19 [En ligne], Publications, O. Bara et M.-È. Thérenty (dir.), Presse et opéra aux XVIIIe et XIXe siècles, Fictions en miroirs, mis à jour le : 28.02.2018, URL http://www.medias19.org/ index.php?id=24208 | pl_PL |
dc.references | Nerval, Gérard, de, La vie du théâtre, éd. J. Richer, Paris, Lettres Modernes, 1961 | pl_PL |
dc.references | Nerval, Gérard, de, OEuvres complètes, éd. J. Guillaume et C. Pichois, Paris, Gallimard, vol. I, 1989, vol. II, 1984 | pl_PL |
dc.references | Rousseau, Jean-Jacques, Dictionnaire de la musique, in : Collection complète des oeuvres, vol. 9, Genève, 1780-1789, p. 195, édition en ligne www.rousseauonline.ch. | pl_PL |
dc.references | Stendhal, La Chartreuse de Parme, in : Romans et Nouvelles, éd. H. Martineau, Paris, Gallimard, vol. II, 1952 | pl_PL |
dc.references | Stendhal, Notes d’un Dilettante, in : L’Âme et la Musique, éd. S. Esquier, Paris, Stock, 1999 | pl_PL |
dc.references | Tibi, Laurence, La Lyre désenchantée. L’instrument de musique et la voix humaine dans la littérature française du XIXe siècle, Paris, Honoré Champion, 2003 | pl_PL |
dc.references | Yon, Jean-Claude, « Gautier feuilletoniste : le regard d’un écrivain romantique sur le théâtre », in : Théophile Gautier, la critique en liberté, éd. S. Guégan, J-C. Yon, Les Dossiers du musée d’Orsay, Paris, Seuil, 1997, n° 62, p. 114-129 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | am.opiela@uw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9065.13.07 | |