Show simple item record

dc.contributor.authorGruszewska, Ewa
dc.date.accessioned2019-03-04T09:35:08Z
dc.date.available2019-03-04T09:35:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26973
dc.description.abstractPoland’s transformation is occurring in individuals’ attitudes and behaviour. Several years ago, the entrepreneur was associated in Poland with corruption and borderline legal activities. Today, many entrepreneurs are looked upon as positive role models. Social acceptance of entrepreneurial attitudes in Poland is growing. Increased susceptibility to entrepreneurial behaviour in society will increase the rate at which new businesses are established, enhancing market dynamics and accelerating innovative changes. In Poland, however, entrepreneurs are not seen as a positive example, unlike in the United States. Willingness to take risks, selfexpression and independence are not met with social acceptance, especially if rewarded with high incomes. The research undertaken by the author is aimed at analysing the essence of entrepreneurial attitudes and changes in the social acceptance of entrepreneurial behaviour.en_GB
dc.description.sponsorshipPublication of English-language versions of the volumes of the “Annales. Ethics in Economic Life” financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life;8
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectentrepreneurial attitudesen_GB
dc.subjectsystemic transformationen_GB
dc.subjectvalue systemsen_GB
dc.titleEntrepreneurship of Poles in the light of changes in value systemsen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number101-118
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Bialystok, Faculty of Economics and Management Department of Political Economy
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBal-Woźniak, T. (2012). Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.en_GB
dc.referencesBNP Paribas. (2016). 2017 BNP Paribas Global Entrepreneur Report. Understanding the pursuit of success among 21st century Elite Entrepreneurs. Paris: BNP Paribas.en_GB
dc.referencesBoettke, P. J., & Candela, R. A. (2017). The liberty of progress: increasing returns, institutions, and entrepreneurship. Social Philosophy and Policy, 34(2), 136–163.en_GB
dc.referencesCentrum Badania Opinii Publicznej. (2014). Polacy o gospodarce wolnorynkowej, Komunikat z badań CBOS, No. 31. Warszawa. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_031_14.PDFen_GB
dc.referencesCentrum Badania Opinii Publicznej. (2016). Zaufanie społeczne, Komunikat z badań CBOS, 2016 No. 18. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/ K_018_16.PDFen_GB
dc.referencesCierniak-Szóstak, E. (2008). Wizerunek polskiego przedsiębiorcy jako element społecznej legitymizacji/delegitymizacji nowego ładu. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 12, 397–408.en_GB
dc.referencesDominiak, P., Wasilczuk, J. E., & Starnawska, M. (2016). Przedsiębiorczość nieproduktywna w świetle ekonomii instytucjonalnej. Analiza zjawiska w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesEuropean Commission. (2012). Entrepreneurship in the EU and beyond, Country Report Poland. Flash Eurobarometer 354. TNS Political & Social.en_GB
dc.referencesFazlagić, J. (2016, May 6). Przez brak zaufania przedsiębiorców polska gospodarka traci 280 mld zł rocznie. Forbes. https://www.forbes.pl/opinie/przez-brak-zaufaniaprzedsiebiorcow-polska-gospodarka-traci-280-mld-zl-rocz-nie/rm1s09gen_GB
dc.referencesGalambos, L., & Amatori, F. (2016). The entrepreneurial multiplier effect. Enterprise & Society, 17(4), 763–808.en_GB
dc.referencesGallup Organization. (2010). Entrepreneurship in the EU and beyond. A survey in the EU, EFTA countries, Croatia, Turkey, the US, Japan, South Korea and China. Analytical Report. Flash Eurobarometer 283.en_GB
dc.referencesGlobal Entrepreneurship Research Association. (2018). GEM. Global Report 2017/2018. http://www.gemconsortium.org/data/key-apsen_GB
dc.referencesGruszewska, E. (2012). Transformacja instytucji nieformalnych w Polsce. Gospodarka Narodowa, 3, 61–83.en_GB
dc.referencesGruszewska, E. (2014). Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków. Annales. Ethics in Economic Life, 17(3), 91–101.en_GB
dc.referencesInglehart, R. F., & Welzel, Ch. (2005). Modernization, cultural change and democracy. The human development sequence. Cambridge University Press.en_GB
dc.referencesInglehart, R. F., & Welzel, Ch. (2010). Changing mass priorities: The link between modernization and democracy. Perspectives on Politics, 8(2), 551–567.en_GB
dc.referencesInglehart, R. F., & Welzel, Ch. (2010). The WVS Cultural Map of the World, http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54en_GB
dc.referencesInglehart, R., Haerpfer, C., Moreno, A., Welzel, C., Kizilova, K., Diez-Medrano, J., Lagos,M., Norris, P., Ponarin, E., & Puranen, B. et al. (Eds.). (2014). World Values Survey: Round Six. Madrid: JD Systems Institute. http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jspen_GB
dc.referencesJasińska-Kania, A. (2012a). Między rygoryzmem a permisywnością: przemiany moralności w Polsce i Europie. In A. Jasińska-Kania (Ed.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.en_GB
dc.referencesJasińska-Kania, A. (2012b). Zmiany wartości Polaków a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji. In A. Jasińska-Kania (Ed.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.en_GB
dc.referencesJones, G., & Wadhwani, R. D. (2006). Schumpeter’s plea: Rediscovering history and relevance in the study of entrepreneurship. HBS Working Papers Collection, No. 2.en_GB
dc.referencesKlimczuk, A. (2017, June 6). Polscy przedsiębiorcy wierzą, że własna firma to sposób na bezpieczną przyszłość. https://news.microsoft.com/pl-pl/2017/06/06/polscy-przedsiebiorcy-wierza-ze-wlasna-firma-sposob-bezpieczna-przyszlosc/en_GB
dc.referencesKnudsen, T., & Swedberg, R. (2009). Capitalist entrepreneurship: Making profit through the unmaking of economic orders. Capitalism and Society, 4(2), 1–26.en_GB
dc.referencesKoralewicz, J., & Ziółkowski, M. (2003). Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, Collegium Civitas Press.en_GB
dc.referencesKurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość jako proces współoddziaływania sposobności i intencji przedsiębiorczych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.en_GB
dc.referencesKwarciak, K. (2003) Psychologiczne wyznaczniki skutecznego przedsiębiorcy. In S. A. Witkowski (Ed.), Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (Vol. 6). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.en_GB
dc.referencesManic, S. (2009). “Puzzle” of entrepreneurship: some methodological perplexities. Economic Themes, 47(4), 139–152.en_GB
dc.referencesMcCaffrey, M. (2009). Entrepreneurship, economic evolution, and the end of capitalism: Reconsidering Schumpeter’s thesis. Quarterly Journal of Austrian Economics, 12(4), 3–21.en_GB
dc.referencesMises, L. von (2007). Ludzkie działanie. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.en_GB
dc.referencesNassif, V. M. J., Ghobril, A. N., & de Silva, N. S. (2010). Understanding the Entrepreneurial process: A dynamic approach. Brazilian Administration Review, 7(2), 213–226.en_GB
dc.referencesNikolova, E., & Simroth, D. (2013). Does cultural diversity help or hinder entrepreneurs? Evidence from Eastern Europe and Central Asia. EBRD Working Paper, No. 158.en_GB
dc.referencesOECD. (2017). The Missing Entrepreneurs 2017. Policies for Inclusive Entrepreneurship. Paris.en_GB
dc.referencesPAP. (2015, April 28). Brak zaufania w biznesie kosztuje gospodarkę nawet 281 mld zł. https://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1423981,Brak-zaufania-w-biznesie-kosztuje-gospodarke-nawet-281-mld-zlen_GB
dc.referencesPARP. (2016). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2015. Warszawa.en_GB
dc.referencesSobel, R. S., Dutta, N., & Roy, S. (2010). Does cultural diversity increase the rate of entrepreneurship? Review Austrian Economics, 23, 269–286.en_GB
dc.referencesStaniek, Z. (2017). Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne. Warszawa: Difin.en_GB
dc.referencesSzomburg, J. (2005). Wartości lekarstwem dla Polski. In System wartości i norm społecznych podstawą rozwoju Polski. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.en_GB
dc.referencesSztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.en_GB
dc.referencesWiniecki, J. (2012). Transformacja postkomunistyczna. Studium przypadku zmian instytucjonalnych. Warszawa: C.H. Beck.en_GB
dc.referencesWitkowski, S. A. (2011). Psychologiczne predyktory przedsiębiorczości. In A. Strzałecki (Ed.), Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna. Warszawa: Academica Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.en_GB
dc.referencesWorld Economic Forum. (2016). Europe’s Hidden Entrepreneurs. Entrepreneurial Employee Activity and Competitiveness in Europe. Cologny/Geneva: GEM, WEF.en_GB
dc.referencesZakaria, Z., & Ardalan, L. (2016). Formal institutional risks and firm performance in emerging market economies. International Journal of Engineering and Innovative Technology, 5(12), 28–35.en_GB
dc.referencesZąbkowicz, A. (2016). Jak rozumiany jest interes w ekonomii? Studia i Prace WNEiZ US, 44(2).en_GB
dc.contributor.authorEmailgruszad@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.20.8.09
dc.relation.volume20en_GB
dc.subject.jelJ23
dc.subject.jelL26
dc.subject.jelP31


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.