Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGóralczyk-Mowczan, Paula
dc.date.accessioned2019-03-07T07:54:07Z
dc.date.available2019-03-07T07:54:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27017
dc.description.abstractThe article is an announcement of a PhD dissertation which will discuss the current genre pattern of a handbook for teaching Polish as a foreign language, a set of variants and paradoxes of this pattern and the direction of the latest changes / intraspecific tendencies including their causes. The article refers to Maria Wojtak’s concepts related to genre analysis and selected Joanna Nocoń’s views on the analysis of the school textbook as a didactic genre. The article primarily discusses four analytical aspects that were used during the analysis of textbooks for teaching Polish as a foreign language: stylo-linguistic, structural, pragmatic and cognitive.en_GB
dc.description.abstractArtykuł stanowi zapowiedź rozprawy doktorskiej, która dotyczyć będzie aktualnego wzorca gatunkowego podręcznika do nauczania języka polskiego jako obcego (jpjo), przedstawienia zbioru wariantów i paradoksów tegoż wzorca oraz kierunku najnowszych przemian / tendencji wewnątrzgatunkowych z uwzględnieniem ich przyczyn. W artykule odwołano się do koncepcji Marii Wojtak – związanej z analizą gatunkową sensu stricto oraz przywołano wybrane poglądy Jolanty Nocoń – dotyczące analizy podręcznika szkolnego jako gatunku dydaktycznego. Praca zawiera przede wszystkim omówienie czterech aspektów analitycznych, którymi kierowano się podczas analizy genologicznej podręczników do nauczania jpjo: stylowojęzykowego, strukturalnego, pragmatycznego i poznawczego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectanalysisen_GB
dc.subjectgenologyen_GB
dc.subjectgenreen_GB
dc.subjectPolish as a foreign languageen_GB
dc.subjecttextbooken_GB
dc.subjectanalizapl_PL
dc.subjectgatunekpl_PL
dc.subjectgenologiapl_PL
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl_PL
dc.subjectpodręcznikpl_PL
dc.titlePodręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej)pl_PL
dc.title.alternativeTextbook for teaching Polish as a foreign language as a representation of the didactic genre (directions of analysis and an announcement of a ph.d. dissertation)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number149-156
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź; Uniwersytet Łódzki, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, ul. Matejki 21/23, 90-231 Łódź, ORCID: 0000-0001-8258-4377.
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBurzyńska A., 1998, Polecenia dydaktyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–12.pl_PL
dc.referencesDembińska K.., Małyska A., 2010, Start. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDunin-Dudkowska A., 2014, Testament jako zwierciadło kultur, Lublin.pl_PL
dc.referencesESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGajda S., 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Wrocław, s. 245–258.pl_PL
dc.referencesGrochala-Woźniak B., 2010, Wstęp do podręcznika jako gatunek tekstu glottodydaktycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 317–326.pl_PL
dc.referencesGrzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków.pl_PL
dc.referenceshttp://certyfikatpolski.pl/ [4.06.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://poetyka.wordpress.com/paratekst/ [12.03.2018].pl_PL
dc.referencesJanowska I. i in. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl_PL
dc.referencesKojs W., 1975, Uwarunkowania dydaktycznych funkcji podręcznika, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKucharczyk J., 1994, Zaczynam mówić po polsku, Łódź.pl_PL
dc.referencesLipińska E., Dąbska E., 1997, Kiedyś wrócisz tu…, Kraków.pl_PL
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra !!! Po Polsku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 2005, Wstęp, w: A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiodunka W. (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków.pl_PL
dc.referencesNocoń J., 1997, Polecenia i pytania w podręcznikach o języku, Opole.pl_PL
dc.referencesNocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiany, Opole.pl_PL
dc.referencesPolański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu (Paradoksy), w: S. Skwarczyńska, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa, s. 178–182.pl_PL
dc.referencesStempek I. i in., 2010, Polski, krok po kroku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesWojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.pl_PL
dc.referencesWojtak M., 2010, Analiza gatunków prasowych, Lublin.pl_PL
dc.referencesWojtak M., 2011, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów.pl_PL
dc.referencesZarzeczny G., 2013, Struktura globalna podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (ujęcie diachroniczne), w: J. Nesswetha, Z. Czerwonka, K. Rysová (red.), Grenzüberschreitungen - Polnische, tschechische und deutsche Sprache, Literatur und Kultur. Beiträge zur VIII. Internationalen Westslawistischen interFaces-Konferenz in Leipzig, „Westostpassagen – Slawistische Forschungen und Texte 16”, s. 353–362.pl_PL
dc.referencesZujew D., 1986, Podręcznik szkolny, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailpaulagoralczyk@gamil.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.25.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.