dc.contributor.author | Góralczyk-Mowczan, Paula | |
dc.date.accessioned | 2019-03-07T07:54:07Z | |
dc.date.available | 2019-03-07T07:54:07Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27017 | |
dc.description.abstract | The article is an announcement of a PhD dissertation which will discuss the current genre pattern of a handbook for teaching Polish as a foreign language, a set of variants and paradoxes of this pattern and the direction of the latest changes / intraspecific tendencies including their causes. The article refers to Maria Wojtak’s concepts related to genre analysis and selected Joanna Nocoń’s views on the analysis of the school textbook as a didactic genre. The article primarily discusses four analytical aspects that were used during the analysis of textbooks for teaching Polish as a foreign language: stylo-linguistic, structural, pragmatic and cognitive. | en_GB |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi zapowiedź rozprawy doktorskiej, która dotyczyć będzie aktualnego wzorca gatunkowego podręcznika do nauczania języka polskiego jako obcego (jpjo), przedstawienia zbioru wariantów i paradoksów tegoż wzorca oraz kierunku najnowszych przemian / tendencji wewnątrzgatunkowych z uwzględnieniem ich przyczyn. W artykule odwołano się do koncepcji Marii Wojtak – związanej z analizą gatunkową sensu stricto oraz przywołano wybrane poglądy Jolanty Nocoń – dotyczące analizy podręcznika szkolnego jako gatunku dydaktycznego. Praca zawiera przede wszystkim omówienie czterech aspektów analitycznych, którymi kierowano się podczas analizy genologicznej podręczników do nauczania jpjo: stylowojęzykowego, strukturalnego, pragmatycznego i poznawczego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;25 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | analysis | en_GB |
dc.subject | genology | en_GB |
dc.subject | genre | en_GB |
dc.subject | Polish as a foreign language | en_GB |
dc.subject | textbook | en_GB |
dc.subject | analiza | pl_PL |
dc.subject | gatunek | pl_PL |
dc.subject | genologia | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
dc.subject | podręcznik | pl_PL |
dc.title | Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej) | pl_PL |
dc.title.alternative | Textbook for teaching Polish as a foreign language as a representation of the didactic genre (directions of analysis and an announcement of a ph.d. dissertation) | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 149-156 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź; Uniwersytet Łódzki, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, ul. Matejki 21/23, 90-231 Łódź, ORCID: 0000-0001-8258-4377. | |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Burzyńska A., 1998, Polecenia dydaktyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–12. | pl_PL |
dc.references | Dembińska K.., Małyska A., 2010, Start. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dunin-Dudkowska A., 2014, Testament jako zwierciadło kultur, Lublin. | pl_PL |
dc.references | ESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gajda S., 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Wrocław, s. 245–258. | pl_PL |
dc.references | Grochala-Woźniak B., 2010, Wstęp do podręcznika jako gatunek tekstu glottodydaktycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 317–326. | pl_PL |
dc.references | Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków. | pl_PL |
dc.references | http://certyfikatpolski.pl/ [4.06.2018]. | pl_PL |
dc.references | https://poetyka.wordpress.com/paratekst/ [12.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Janowska I. i in. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kojs W., 1975, Uwarunkowania dydaktycznych funkcji podręcznika, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kucharczyk J., 1994, Zaczynam mówić po polsku, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., Dąbska E., 1997, Kiedyś wrócisz tu…, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra !!! Po Polsku 1, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 2005, Wstęp, w: A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W. (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nocoń J., 1997, Polecenia i pytania w podręcznikach o języku, Opole. | pl_PL |
dc.references | Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiany, Opole. | pl_PL |
dc.references | Polański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu (Paradoksy), w: S. Skwarczyńska, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa, s. 178–182. | pl_PL |
dc.references | Stempek I. i in., 2010, Polski, krok po kroku 1, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Wojtak M., 2010, Analiza gatunków prasowych, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Wojtak M., 2011, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów. | pl_PL |
dc.references | Zarzeczny G., 2013, Struktura globalna podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (ujęcie diachroniczne), w: J. Nesswetha, Z. Czerwonka, K. Rysová (red.), Grenzüberschreitungen - Polnische, tschechische und deutsche Sprache, Literatur und Kultur. Beiträge zur VIII. Internationalen Westslawistischen interFaces-Konferenz in Leipzig, „Westostpassagen – Slawistische Forschungen und Texte 16”, s. 353–362. | pl_PL |
dc.references | Zujew D., 1986, Podręcznik szkolny, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | paulagoralczyk@gamil.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.25.13 | |