Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazurek, Emilia
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorStelmaszczyk, Joanna
dc.date.accessioned2019-03-12T07:49:13Z
dc.date.available2019-03-12T07:49:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMazurek E., Edukacyjny wymiar cierpienia w biografii, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 183-190, doi: 10.18778/7969-353-5.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-353-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27055
dc.description.abstractWspółczesne andragogiczne teorie uczenia się człowieka dorosłego zakładają, że doświadczenia życiowe inicjują aktywność edukacyjną. Uczenie się w okresie dorosłości nie wiąże się jedynie z zaplanowanym i sformalizowanym procesem kształcenia, ale również zachodzi w codzienności. W oparciu o koncepcję trajektorii Gerharda Riemanna i Fritza Schützego ukazano edukacyjny potencjał cierpienia wpisanego w biografię człowieka dorosłego. Egzemplifikacją tego są biografie tych osób, które pomimo bądź nawet pod wpływem cierpienia podjęły aktywność przyczyniającą się do ich rozwoju. Nie można jednak oczekiwać od każdego człowieka cierpiącego podjęcia takiej aktywności. Dostrzeżenie i wykorzystanie edukacyjnego i rozwojowego potencjału cierpienia uzależnione jest od wielu czynników, związanych zarówno z samą sytuacją cierpienia, jak i doświadczającym podmiotem.pl_PL
dc.description.abstractContemporary theories of adults learning assume that life experiences initiate educational activity. Therefore, learning in adulthood is not just the planned and formalized process, but also occurs in everyday life. Based on the concept of trajectory created by Gerhard Riemann and Fritz Schütze, the author presents educational potential of the suffering inherent in adult’s biography. Exemplification of this are the biographies of those people who despite or even under the influence of the suffering undertook creative activity. But we cannot expect that every person suffering undertake such activity. The perception and use of educational and developmental potential of suffering is dependent on many factors, related both to the situation of suffering and experiencing entity.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesBiografia i badanie biografii;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcierpieniepl_PL
dc.subjectbiografiapl_PL
dc.subjecttrajektoriapl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectuczenie siępl_PL
dc.titleEdukacyjny wymiar cierpienia w biografiipl_PL
dc.title.alternativeEducational dimension of suffering in biographypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number183-190pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Wrocławska, Studium Nauk Humanistycznych i Społecznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-691-8
dc.referencesDubas E., 2007, Wokół paradygmatu uniwersalności w edukacji dorosłych, [w:] E. Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 41–63.pl_PL
dc.referencesFrankl V. E., 1998, Homo patients, przeł. R. Czernecki, Z. J. Jaroszewski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFrankl V. E., 2009, Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGajek K., 2011, Biograficzna praca nad trajektorią jako sposób zdefiniowania tożsamości, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii, T. I, Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 43–50.pl_PL
dc.referencesJaspers K., 1978, Sytuacje graniczne, [w:] R. Rudziński, Jaspers, przeł. A. Staniewska, M. Skwieciński, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 186–243.pl_PL
dc.referencesKozielecki J., 2002, Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozielecki J., 2006, Psychologia nadziei, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJan Paweł II, 2002, Moje ulubione modlitwy. Ewangelia cierpienia, wybór L. Sapienza, przeł. ks. M. Dziubiński, Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Poznań.pl_PL
dc.referencesJanowski K., 2009, Pomoc psychologiczna dla osób doświadczających różnych form utraty, [w:] S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychologiczne konteksty doświadczania straty, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 207–213.pl_PL
dc.referencesMazurek E., 2011, Biograficzne uczenie się kobiety doświadczającej choroby nowotworowej piersi w świetle teorii andragogicznych, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii, T. I, Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 51–68.pl_PL
dc.referencesMazurek E., 2013, Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesOkła W., 2009, Człowiek w sytuacji choroby, [w:] S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychologiczne konteksty doświadczania straty, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 13–23.pl_PL
dc.referencesPopielski K., 2008, Psychologia egzystencji: wartości w życiu, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesPrawda M., 1989, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne”, nr 4, s. 81–98.pl_PL
dc.referencesRiemann G., Schütze F., 1992, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 89–109.pl_PL
dc.referencesRokuszewska-Pawełek A., 1996, Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 1, s. 37–54.pl_PL
dc.referencesSchütze F., 1997, Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 11–56.pl_PL
dc.referencesSteuden S., Janowski K. (red.), 2009, Psychologiczne konteksty doświadczania straty, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesSuchocka L., 2007, Psychologiczna analiza cierpienia w chorobie przewlekłej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-353-5.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe