dc.contributor.author | Mazurek, Emilia | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T07:49:13Z | |
dc.date.available | 2019-03-12T07:49:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Mazurek E., Edukacyjny wymiar cierpienia w biografii, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 183-190, doi: 10.18778/7969-353-5.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-353-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27055 | |
dc.description.abstract | Współczesne andragogiczne teorie uczenia się człowieka dorosłego zakładają, że doświadczenia życiowe inicjują aktywność edukacyjną. Uczenie się w okresie dorosłości nie wiąże się jedynie z zaplanowanym i sformalizowanym procesem kształcenia, ale również zachodzi w codzienności. W oparciu o koncepcję trajektorii Gerharda Riemanna i Fritza Schützego ukazano edukacyjny potencjał cierpienia wpisanego w biografię człowieka dorosłego. Egzemplifikacją tego są biografie tych osób, które pomimo bądź nawet pod wpływem cierpienia podjęły aktywność przyczyniającą się do ich rozwoju. Nie można jednak oczekiwać od każdego człowieka cierpiącego podjęcia takiej aktywności. Dostrzeżenie i wykorzystanie edukacyjnego i rozwojowego potencjału cierpienia uzależnione jest od wielu czynników, związanych zarówno z samą sytuacją cierpienia, jak i doświadczającym podmiotem. | pl_PL |
dc.description.abstract | Contemporary theories of adults learning assume that life experiences initiate educational activity. Therefore, learning in adulthood is not just the planned and formalized process, but also occurs in everyday life. Based on the concept of trajectory created by Gerhard Riemann and Fritz Schütze, the author presents educational potential of the suffering inherent in adult’s biography. Exemplification of this are the biographies of those people who despite or even under the influence of the suffering undertook creative activity. But we cannot expect that every person suffering undertake such activity. The perception and use of educational and developmental potential of suffering is dependent on many factors, related both to the situation of suffering and experiencing entity. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Biografia i badanie biografii;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | cierpienie | pl_PL |
dc.subject | biografia | pl_PL |
dc.subject | trajektoria | pl_PL |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | uczenie się | pl_PL |
dc.title | Edukacyjny wymiar cierpienia w biografii | pl_PL |
dc.title.alternative | Educational dimension of suffering in biography | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 183-190 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Wrocławska, Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-691-8 | |
dc.references | Dubas E., 2007, Wokół paradygmatu uniwersalności w edukacji dorosłych, [w:] E. Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 41–63. | pl_PL |
dc.references | Frankl V. E., 1998, Homo patients, przeł. R. Czernecki, Z. J. Jaroszewski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Frankl V. E., 2009, Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gajek K., 2011, Biograficzna praca nad trajektorią jako sposób zdefiniowania tożsamości, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii, T. I, Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 43–50. | pl_PL |
dc.references | Jaspers K., 1978, Sytuacje graniczne, [w:] R. Rudziński, Jaspers, przeł. A. Staniewska, M. Skwieciński, Wiedza Powszechna, Warszawa, s. 186–243. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 2002, Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 2006, Psychologia nadziei, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, 2002, Moje ulubione modlitwy. Ewangelia cierpienia, wybór L. Sapienza, przeł. ks. M. Dziubiński, Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Janowski K., 2009, Pomoc psychologiczna dla osób doświadczających różnych form utraty, [w:] S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychologiczne konteksty doświadczania straty, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 207–213. | pl_PL |
dc.references | Mazurek E., 2011, Biograficzne uczenie się kobiety doświadczającej choroby nowotworowej piersi w świetle teorii andragogicznych, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii, T. I, Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 51–68. | pl_PL |
dc.references | Mazurek E., 2013, Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Okła W., 2009, Człowiek w sytuacji choroby, [w:] S. Steuden, K. Janowski (red.), Psychologiczne konteksty doświadczania straty, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 13–23. | pl_PL |
dc.references | Popielski K., 2008, Psychologia egzystencji: wartości w życiu, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Prawda M., 1989, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze), „Studia Socjologiczne”, nr 4, s. 81–98. | pl_PL |
dc.references | Riemann G., Schütze F., 1992, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 89–109. | pl_PL |
dc.references | Rokuszewska-Pawełek A., 1996, Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 1, s. 37–54. | pl_PL |
dc.references | Schütze F., 1997, Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 11–56. | pl_PL |
dc.references | Steuden S., Janowski K. (red.), 2009, Psychologiczne konteksty doświadczania straty, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Suchocka L., 2007, Psychologiczna analiza cierpienia w chorobie przewlekłej, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-353-5.13 | |