dc.contributor.author | Hasiuk, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T07:53:14Z | |
dc.date.available | 2019-03-12T07:53:14Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Hasiuk M., Opowieść o dawnym życiu – Zły Dariusza Jeża i Grzegorza Kondrasiuka w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 161-168, doi: 10.18778/7969-353-5.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-353-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27057 | |
dc.description.abstract | Tekst prezentuje etapy pracy nad autobiograficznym przedstawieniem Zły na podstawie życia aktora, byłego recydywisty i gangstera Dariusza Jeża. Premiera spektaklu odbyła się 21 grudnia 2009 r. w Lublinie. Tekst wspólnie z aktorem opracowali dramaturg Grzegorz Kondrasiuk i reżyser przedstawienia Łukasz Witt-Michałowski. Na scenie obok Jeża wystąpili Przemysław Buksiński i Remigiusz Jankowski. Autobiograficzna opowieść Dariusza Jeża posiada moc kathartyczną i terapeutyczną zarówno dla wykonawcy, jak i dla widzów. Pozwala w symboliczny sposób włączyć aktora na powrót do społeczeństwa. Widzów natomiast pozostawia z pytaniem: czy jako członkowie tzw. normalnego społeczeństwa gotowi byliby do tak gruntownej przemiany i tak głębokiej spowiedzi, jakiej dokonał autor Złego? | pl_PL |
dc.description.abstract | The text presents stages of the work over autobiographical performance Bad based on the life of Dariusz Jeż, the actor who used to be a gangster and recidivist. The premiere took place on 21 December 2009 in Lublin and the script was created through the cooperation of the lead with playwright Grzegorz Kondrasiuk and director Łukasz Witt-Michałowski. The drama alongside Dariusz Jeż features Przemysław Buksiński and Remigiusz Jankowski. The autobiographical account provides catharsis and therapeutic effect for the performers and the audience alike. In a symbolic way it allows the actors to re-enter the society whereas confronts the spectators with the question: Would we, as citizens conforming to social norms, be ready to undergo such a fundamental transformation and confess it as honestly and profoundly as the author of Bad did? | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Biografia i badanie biografii;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | teatr autobiograficzny | pl_PL |
dc.subject | arteterapia | pl_PL |
dc.subject | katharsis | pl_PL |
dc.subject | resocjalizacja | pl_PL |
dc.subject | teatr jako opowiadanie historii | pl_PL |
dc.subject | Bertolt Brecht | pl_PL |
dc.title | Opowieść o dawnym życiu – Zły Dariusza Jeża i Grzegorza Kondrasiuka w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego | pl_PL |
dc.title.alternative | The story of past life – Dariusz Jeż and Grzegorz Kondrasiukʼs Bad directed by Łukasz Witt-Michałowski | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 161-168 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Polska Akademia Nauk, Instytut Sztuki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-691-8 | |
dc.references | Brecht B., 1975, Wartość mosiądzu, przekład zespołowy, WAiF, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Genet J., 2004, Dziennik złodzieja, przeł. P. Kamiński, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Goffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Grotowski J., 1999, Ćwiczenia, [w:] idem, Teksty z lat 1965–1969, red. J. Degler, Z. Osiński, Wiedza o Kulturze, Wrocław, s. 87–110. | pl_PL |
dc.references | http://www.youtube.com/watch?v=20dLN2B8kyE [dostęp 10.02.2013]. | pl_PL |
dc.references | http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091224/MAGAZYN/957397347 [dostęp 19.07.2013]. | pl_PL |
dc.references | Jeż D., Kondrasiuk G., 2009, Zły, mpis | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mazuś A., 2009, Dariusz Jeż: Byłem zły, „Dziennik Wschodni”, 24 grudnia, http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article? AID=/20091224/MAGAZYN/957397347 [dostęp 19.07.2013]. | pl_PL |
dc.references | Pavis P., 1998, Słownik terminów teatralnych, przeł., oprac. i uzup. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska S., 1953, O rozwoju tworzywa słownego i form podawczych w dramacie, [w:] eadem, Studia i szkice literackie, Warszawa, s. 123–150. | pl_PL |
dc.references | Ślepowrońska D., 2010, Teatr psychoterapii. O praktykowaniu teatru obrzędowego, Centrum Praw Kobiet, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tyrmand L., 2011, Zły, MG Wydawnictwo, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-353-5.11 | |