Świadectwo, wyznanie, wyzwanie – dla pedagogii? O doświadczeniach formacyjnych Jerzego Stempowskiego, Józefa Czapskiego i Czesława Miłosza
Streszczenie
Autorka artykułu, odwołując się do „autobiograficznego trójkąta” propozycji badawczej Małgorzaty Czermińskiej, poszukuje w literaturze dokumentu osobistego świadectw edukacyjnych. Utrwalone w zapisach autobiograficznych doświadczenia formacyjne Jerzego Stempowskiego, Józefa Czapskiego i Czesława Miłosza traktowane są jako świadomie pozostawione przed sobą wyzwanie. Rekonstrukcja sytuacji pedagogicznych utrwalonych przez nich samych, zarówno jako twórców, jak i pedagogów, stanowi propozycję krytycznego namysłu nad współczesnością Małgorzata Czermińska’s concept of the autobiographic triangle augments the range of categories already established in the studies of literature of the personal document, namely those of testimony and confession, with a new, third category – that of a challenge. This new category releases the reading of literature of the personal document from the ancillary supportive role in both understanding of a specific creative attitude and a fuller understanding of the literary work proper, awards it with a more extensive autonomy. Dorota Sieroń-Galusek decided to follow this options in the above study of cultural biography of Jerzy Stempowski, Józef Czapski and Czesław Miłosz in search for the most important pedagogical situations shaping a personality capable of living creatively in changing conditions.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: