Show simple item record

dc.contributor.authorKunat, Beata
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorStelmaszczyk, Joanna
dc.date.accessioned2019-03-12T08:20:53Z
dc.date.available2019-03-12T08:20:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKunat B., „Całożyciowe uczenie się” pedagogów-artystów na tle ich autobiografii zawodowych, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s.99-109, doi: 10.18778/7969-353-5.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-353-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27063
dc.description.abstractArtykuł nawiązuje do fragmentu badań autobiograficznych dotyczących specyfiki rozwoju zawodowego pedagogów–nauczycieli plastyki, którzy łączą pracę pedagogiczną z własną twórczością artystyczną. W pierwszej części zaprezentowane są niektóre elementy procedury badawczej: przedmiot badań, charakterystyka terenu badań i próby badawczej, a także analiza zastosowanej metody autobiograficznej oraz techniki wywiadu narracyjnego. Znaczna część wystąpienia poświęcona jest prezentacji wyników badań dotyczących całożyciowego uczenia się pedagogów-artystów. Na zakończenie przedstawione są konkluzje wynikające z badań.pl_PL
dc.description.abstractThe article refers to aspects of autobiographical research relating to the specific of the professional development of educators – fine art teachersʼ who combine their own artistic work with their pedagogical work. In the first part of article various elements of the research are presented including the object of analysis, characterisation of the environment of investigations and an investigative test. A characteristic analysis, as applied in the autobiographical method, was carried out as well as the technique of a narrative interview. Furthermore, an evaluation of the autobiographical material is also presented. A large part of the article is devoted to the presentation of the research results relating to the specific of the teacherʼs professional development. The last part of the article includes the research conclusions.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesBiografia i badanie biografii;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectedukacja artystycznapl_PL
dc.subjectpedagogpl_PL
dc.subjectnauczyciel plastykipl_PL
dc.subjectartystapl_PL
dc.subjectrozwój zawodowypl_PL
dc.subjectautobiografiapl_PL
dc.title„Całożyciowe uczenie się” pedagogów-artystów na tle ich autobiografii zawodowychpl_PL
dc.title.alternativeThe lifelong learning of educators-artists on background their professional autobiographiespl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number99-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Pedagogicznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-691-8
dc.referencesAlheit P., 2002, Wywiad narracyjny, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3.pl_PL
dc.referencesArts and Cultural Education At School In Europe, 2009, Wydawnictwo Eurydice, Brussels.pl_PL
dc.referencesBabbie E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak M., 1997, Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Wydawnictwo Edytor, Toruń.pl_PL
dc.referencesDay Ch., 2004, Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDay Ch., 2008, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczycieli, tłum. J. Michalak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDenzin N. K., 1990, Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: znaczenie a metoda w analizie biograficznej, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowska (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.pl_PL
dc.referencesDróżka W., 2004, Kształcenie i rozwój zawodowy nauczyciela w przestrzeni organizacji uczącej się, „Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesDróżka W., 1997, Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno-jakościowej w pedagogice, „Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesDróżka W., 2000, Problemy startu zawodowego młodych nauczycieli a tryb ich kształcenia i dalszej stymulacji rozwoju, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, ZNP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDróżka W., 2009, Autobiografia w badaniach jakościowych, „Pedagogika Kultury”, t. 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesDylak S., 1996, Kształcenie nauczycieli do refleksyjnej praktyki. Zarys genezy, istoty i rozwój koncepcji, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 16.pl_PL
dc.referencesHuberman M., 1995, Professional careers and professional development: Some intersections, [w:] T. R. Guskey, M. Huberman (eds), Professional Development in Education: New Paradigms and Practices, Teachers College Press, New York.pl_PL
dc.referencesJakob G., 2001, Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKrüger H.-H., 2001, Koncepcje i metody badań biograficznych w naukach o wychowaniu, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKwaśnica R., 1993, Przygotowanie pojęciowe i próba analizy potrzeb rozwojowych uczestników kształcenia, [w:] R. Kwaśnica (red.), Pytanie o nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKwaśnica R., 2006, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska H., 1993, Logika rozwoju zawodowego, „Kształcenie Nauczycieli”, nr 1 (2).pl_PL
dc.referencesKwiatkowska H., 2005, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska H., 2008, Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMichalak J. M., 2009, Przestrzenie uczenia się nauczycieli: uczenie się w środowisku pracy, „Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesPopek S., 1998, W poszukiwaniu wyznaczników modelu nauczyciela plastyki, [w:] K. Olbrycht (red.), Kształcenie pedagogów realizujących wychowanie plastyczne – w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno-kulturowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Cieszyn.pl_PL
dc.referencesPotulicka E., 2005, Uczący się nauczyciel, szkoła, społeczeństwo, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSenge P. M., 1998, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Wydawnictwo ABC, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTabor U., 2008, Biograficzne uwarunkowania rozwoju nauczyciela. Analiza jakościowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesTytko M. M., 2009, Artysta a wychowawca w koncepcji Stefana Szumana, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński (red.), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji, Bielsko-Biała–Katowice.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja”, nr 4, s. 29.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 2005, Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 2011, Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-353-5.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe