dc.contributor.author | Kunat, Beata | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T08:20:53Z | |
dc.date.available | 2019-03-12T08:20:53Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Kunat B., „Całożyciowe uczenie się” pedagogów-artystów na tle ich autobiografii zawodowych, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s.99-109, doi: 10.18778/7969-353-5.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-353-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27063 | |
dc.description.abstract | Artykuł nawiązuje do fragmentu badań autobiograficznych dotyczących specyfiki rozwoju zawodowego pedagogów–nauczycieli plastyki, którzy łączą pracę pedagogiczną z własną twórczością artystyczną. W pierwszej części zaprezentowane są niektóre elementy procedury badawczej: przedmiot badań, charakterystyka terenu badań i próby badawczej, a także analiza zastosowanej metody autobiograficznej oraz techniki wywiadu narracyjnego. Znaczna część wystąpienia poświęcona jest prezentacji wyników badań dotyczących całożyciowego uczenia się pedagogów-artystów. Na zakończenie przedstawione są konkluzje wynikające z badań. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article refers to aspects of autobiographical research relating to the specific of the professional development of educators – fine art teachersʼ who combine their own artistic work with their pedagogical work. In the first part of article various elements of the research are presented including the object of analysis, characterisation of the environment of investigations and an investigative test. A characteristic analysis, as applied in the autobiographical method, was carried out as well as the technique of a narrative interview. Furthermore, an evaluation of the autobiographical material is also presented. A large part of the article is devoted to the presentation of the research results relating to the specific of the teacherʼs professional development. The last part of the article includes the research conclusions. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Biografia i badanie biografii;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja artystyczna | pl_PL |
dc.subject | pedagog | pl_PL |
dc.subject | nauczyciel plastyki | pl_PL |
dc.subject | artysta | pl_PL |
dc.subject | rozwój zawodowy | pl_PL |
dc.subject | autobiografia | pl_PL |
dc.title | „Całożyciowe uczenie się” pedagogów-artystów na tle ich autobiografii zawodowych | pl_PL |
dc.title.alternative | The lifelong learning of educators-artists on background their professional autobiographies | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 99-109 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Pedagogicznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-691-8 | |
dc.references | Alheit P., 2002, Wywiad narracyjny, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Arts and Cultural Education At School In Europe, 2009, Wydawnictwo Eurydice, Brussels. | pl_PL |
dc.references | Babbie E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak M., 1997, Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Wydawnictwo Edytor, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Day Ch., 2004, Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Day Ch., 2008, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczycieli, tłum. J. Michalak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Denzin N. K., 1990, Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: znaczenie a metoda w analizie biograficznej, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowska (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań. | pl_PL |
dc.references | Dróżka W., 2004, Kształcenie i rozwój zawodowy nauczyciela w przestrzeni organizacji uczącej się, „Edukacja”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Dróżka W., 1997, Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno-jakościowej w pedagogice, „Edukacja”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Dróżka W., 2000, Problemy startu zawodowego młodych nauczycieli a tryb ich kształcenia i dalszej stymulacji rozwoju, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, ZNP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dróżka W., 2009, Autobiografia w badaniach jakościowych, „Pedagogika Kultury”, t. 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Dylak S., 1996, Kształcenie nauczycieli do refleksyjnej praktyki. Zarys genezy, istoty i rozwój koncepcji, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 16. | pl_PL |
dc.references | Huberman M., 1995, Professional careers and professional development: Some intersections, [w:] T. R. Guskey, M. Huberman (eds), Professional Development in Education: New Paradigms and Practices, Teachers College Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Jakob G., 2001, Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Krüger H.-H., 2001, Koncepcje i metody badań biograficznych w naukach o wychowaniu, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kwaśnica R., 1993, Przygotowanie pojęciowe i próba analizy potrzeb rozwojowych uczestników kształcenia, [w:] R. Kwaśnica (red.), Pytanie o nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Kwaśnica R., 2006, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H., 1993, Logika rozwoju zawodowego, „Kształcenie Nauczycieli”, nr 1 (2). | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H., 2005, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H., 2008, Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Michalak J. M., 2009, Przestrzenie uczenia się nauczycieli: uczenie się w środowisku pracy, „Edukacja”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Popek S., 1998, W poszukiwaniu wyznaczników modelu nauczyciela plastyki, [w:] K. Olbrycht (red.), Kształcenie pedagogów realizujących wychowanie plastyczne – w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno-kulturowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Cieszyn. | pl_PL |
dc.references | Potulicka E., 2005, Uczący się nauczyciel, szkoła, społeczeństwo, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Senge P. M., 1998, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Wydawnictwo ABC, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tabor U., 2008, Biograficzne uwarunkowania rozwoju nauczyciela. Analiza jakościowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Tytko M. M., 2009, Artysta a wychowawca w koncepcji Stefana Szumana, [w:] K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński (red.), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji, Bielsko-Biała–Katowice. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja”, nr 4, s. 29. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2005, Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (Auto)biografia – Etyka, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2011, Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-353-5.06 | |