Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBielska, Beata
dc.contributor.authorTamborska, Katarzyna
dc.date.accessioned2019-04-03T09:05:17Z
dc.date.available2019-04-03T09:05:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27324
dc.description.abstractThe paper explores the assertion about multi-faceted tools of impact used by large corporations that aim to limit the subjectivity of consumers. It is based on the concept of “deep capture” (Hanson & Yosifon, 2003). Deep capture suggests that the consumers have only the idea of their own subjectivity, and that human behaviour is largely dependent on external situational factors rather than the individuals’ dispositions. In this context, the present authors analyse the role of large corporations in shaping the image of LGBT people in Poland. Noteworthy is the consideration to build and strengthen the belief that LGBT people are a group which suffers discrimination, to which anyone should make gestures of support throughout consumer decisions. An overview of the actions of business entities for LGBT groups in Poland allows us state that these actions cannot be called large-scale. The actions of Polish companies can be recognised as not very intense or committed. Western transnational corporations have vast experience in actions for LGBT people, but this is not necessarily the case in Poland.en_GB
dc.description.sponsorshipPublication of English-language versions of the volumes of the "Annales. Ethics in Economic Life" financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life; 7
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectdeep capture (deep interception)en_GB
dc.subjectregulatory captureen_GB
dc.subjectLGBTen_GB
dc.subjectpink money (pink dollar)en_GB
dc.subjectcorporationen_GB
dc.titleTransnational corporations as entities of informal influence. Some reflections based on the example of their engagement in activities directed at LGBT groups in Polanden_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number59-73
dc.contributor.authorAffiliationNicolaus Copernicus University in Toruń, Faculty of Humanities, Institute of Sociology
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesAronson, E. (2004). Człowiek istota społeczna. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesBaszkiewicz, J. (2008). Społeczne zobowiązania nauk politycznych. Warsaw: ELIPSA.en_GB
dc.referencesBielska, B., & Tamborska, K. (2015). Ponadnarodowe korporacje jako podmioty nieformalnego wpływu na przykładzie zaangażowania w działania skierowane do osób LGBT w Polsce. Annales. Ethics in Economic Life, 18(1), 21–31.en_GB
dc.referencesBiernacka, M. (2009). Człowiek korporacji. Od normatywizmu do afirmacji własnego Ja. Warsaw: Scholar.en_GB
dc.referencesBurton, B. (2007). Unmasking public relations. In W. Dinan, & D. Miller (Eds.), Thinker, faker, spinner, spy. Corporate PR and the assault on democracy (pp. 247–260). London: Pluto Press.en_GB
dc.referencesByrne, P. (2018). Capture explained. http://www.deepcapture.com/2008/01/a-general-theory-of-capture//en_GB
dc.referencesCzapiński, J., & Panek, T. (Eds.). (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. http://www.diagnoza.com/en_GB
dc.referencesDrozdowski, M. (n.d.). Likwidacja Fundacji LGBT Business Forum [Warszawa]. http://warszawa.ngo.pl/wiadomosc/2000056.htmlen_GB
dc.referencesFundacja LGBT Business Forum. (2012). Statut „Fundacji LGBT Business Forum”. https://archive.is/1ZIK7en_GB
dc.referencesFundusze Norweskie sponsorem Parady Równości. (2014). http://queer.pl/news/194699/fundusze-norweskie-sponsorem-parady-rownoscien_GB
dc.referencesGąsior, M. (2013). Homoseksualiści nie jedzą Nutelli i nie jeżdżą Polskim Busem? Czarna lista Homopedii radzi bojkot nietolerancyjnych firm. http://natemat.pl/85175,homoseksualisci-nie-jedza-nutelli-i-nie-jezdza-polskim-busem-czarna-lista-homopedii-radzi-ktore-nietolerancyjne-firmy-bojkotowacen_GB
dc.referencesGierańczyk, W., & Stańczyk, A. (2003). Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej. In Z. Zioło, & Z. Makieła (Eds.), Kształtowanie się struktur przemysłowych (pp. 73–83). Warszawa–Kraków: Prace Komisji Geografii Przemysłu, No. 5.en_GB
dc.referencesGurtowski, M., & Waszewski, J. (2009). Redukcja do jawności. O pomijaniu zjawisk zakulisowych w badaniach socjologicznych. In A. Bąk, & Ł. Kubisz-Muła (Eds.), Metody, techniki i praktyka badań społecznych (pp. 199–217). Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej.en_GB
dc.referencesHanson, J., & Yosifon, D. (2003). The situation: An introduction to the situational character, critical realism, power economics, and deep capture. University of Pennsylvania Law Review, 152, 129–346.en_GB
dc.referencesHuman Rights Campaign Foundation. (2018). Corporate Equality Index 2018. Rating American workplaces on lesbian, gay, bisexual and transgender equality. https://assets2.hrc.org/files/assets/resources/CEI-2018-FullReport.pdf?ga=2.148892855.1262104800.1516973879-1619114059.1516973879en_GB
dc.referencesKarpieszuk, W. (2014). LOT już nie promuje podróży dla gejów. „Stchórzyli”. http://wyborcza.pl/1,75248,15934778,LOT_juz_nie_promuje_podrozy_dla_gejowStchorzyli.htmlen_GB
dc.referencesKonarski, L. (2013). Cenzorzy z Wikipedii. https://www.tygodnikprzeglad.pl/cenzorzy-wikipedii/en_GB
dc.referencesKowalik, T. (2007). Polska transformacja a nurty liberalne. Ekonomista, 6, 781–797.en_GB
dc.referencesMarzęda, K. (2006). Proces globalizacji korporacyjnej. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.en_GB
dc.referencesMilgram, S. (2008). Posłuszeństwo wobec autorytetu. Kraków: Wydawnictwo WAM.en_GB
dc.referencesMiller, L. (2007). Powers behind the throne: Washington’s top political strategists. In W. Dinan, & D. Miller (Eds.), Thinker, faker, spinner, spy. Corporate PR and the assault on democracy (pp. 53–66). London: Pluto Press.en_GB
dc.referencesPaul, A. K., McElroy, T., & Leatherberry, T. (2011). Diversity as engine of innovation. https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/diver sity-as-an-engine-ofinnovation/US_deloittereview_Diversity_as_an_Engine _of_ Innovation_Jan11.pdfen_GB
dc.referencesPro Diversity. (2017). Index of workplace equality in Poland 2017. Guidance for entering. http://prodiversity.pl/wp-content/uploads/2017/04/pro_diversity_iwep2017_guidance.pdfen_GB
dc.referencesPuar, J. (2013). Rethinking homonationalism. International Journal of Middle East Studies, 45(2), 336–339. doi: 10.1017/S002074381300007Xen_GB
dc.referencesRosińska-Bukowska, M. (2009). Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji: kreowanie globalnej przestrzeni biznesowej. Toruń: Duet.en_GB
dc.referencesSala, S. (2005). Rozwój korporacji transnarodowych w gospodarce światowej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 33–44.en_GB
dc.referencesSears, B., & Mallory, Ch. (2011). Economic motives for adopting LGBT-related workplace policies. https://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/Mallory-Sears-Corp-Statements-Oct2011.pdfen_GB
dc.referencesSielicki, J. (2014). Raport badania rynku i środowiska pracy osób LGBT 2014. Replika, 50.en_GB
dc.referencesStein, J. (2014). Unilever named best place to work by human rights campaign for seventh year. https://www.unileverusa.com/news/press-releases/2014/unile ver-named-bestplace-to-work-by-human-rights.htmlen_GB
dc.referencesStigler, G. (1971). The theory of economic regulation. Bell Journal of Economics and Management Science, 2(1), 3–21.en_GB
dc.referencesSzalacha-Jarmużek, J. (2013). Instrumentarium globalnego panowania. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.en_GB
dc.referencesSzypuła, T. (2012). Powstała Fundacja LGBT Business Forum. http://tomekszypula.natemat.pl/23345,powstala-fundacja-lgbt-business-forumen_GB
dc.referencesSzypuła, T. (2013). Czy biznes może mieć wkład w równość? http://docplayer.pl/ 205564-Czy-biznes-moze-miec-wklad-w-rownosc-warszawa-25-02-2013-tomasz-szypula-lgbt-business-forum.htmlen_GB
dc.referencesTausch, A. (2012). Globalizacja a przyszłość rozwoju i demokracji w Europie. Wnioski z nowej analizy ilościowej. Sprawy Międzynarodowe, 1, 79–92.en_GB
dc.referencesTittenbrun, J. (1991). Instytucje finansowe a własność kapitału akcyjnego. Poznań: Nakom.en_GB
dc.referencesWorkplace Equality Index. http://www.stonewall.org.uk/workplace-equality-indexen_GB
dc.referencesZarycki, T. (2009). Peryferie: nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych. Warsaw: Scholar.en_GB
dc.referencesZarycki, T. (2014). Innowacjonizm jako legitymizacja. Dyskursy innowacji, gospodarki opartej na wiedzy, społeczeństwa informacyjnego i pokrewne w perspektywie krytycznej. Zarządzanie Publiczne, 1(27), 20–34.en_GB
dc.referencesZawojska, A. (2006). Liberalizm, neoliberalizm, wolność ekonomiczna i polityczna a rozwój gospodarczy kraju. Zeszyty Naukowe SGGW, 58, 5–23.en_GB
dc.referencesZybertowicz, A. (2009). Kontrola społeczna trzeciego stopnia. In J. Kwaśniewski, & J. Winczorek (Eds.), Idee naukowe Adama Podgóreckiego (pp. 152–178), Warsaw: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego.en_GB
dc.referenceshttp://fabrykarownosci.com/tml/en_GB
dc.referenceshttp://lgbt.biz.pl/partnerzy/en_GB
dc.contributor.authorEmailbielska.beata@umk.pl
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.tamborska@doktorant.umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.21.7.04
dc.relation.volume21en_GB
dc.subject.jelM14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.