Show simple item record

dc.contributor.authorRumieniecka, Magdalena
dc.date.accessioned2019-04-26T14:18:18Z
dc.date.available2019-04-26T14:18:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28035
dc.description.abstractThe subject of the article focuses on speech disorders in Alzheimer’s dementia. The article is a case study of an 86-year-old man –a charge of the Self-help Home for People with Alzheimer’s Disease in Lodz, Poland. The content of the publication was devoted to theoretical issues related to Alzheimer’s disease as well as detailed diagnosis and speech therapy of the examined patient. The description of the research results was preceded by a discussion of the research methodology used by the author. The aim of the publication was to present a qualitative analysis of speech disorders in a chosen patient with Alzheimer’s dementia, and to present the therapeutic procedure suggested by the author. The stage of patient’s dementia is at a moderate level. Language deficits can be observed primarily in terms of nomination, verbal fluency and narration. In other areas of linguistic functioning either no disorders can be identified or they are not significant. After the therapy, no significant worsening of language deficits can be observed, the progress of speech changes is slight. It is recommended to continue speech therapy according to specific rules indicated in the proposed therapeutic program.en_GB
dc.description.abstractTematyka artykułu skupia się na zaburzeniach mowy w otępieniu alzheimerowskim. Stanowi studium przypadku 86-letniego mężczyzny – podopiecznego Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Chorobą Alzheimera w Łodzi. Treść publikacji poświęcona została zarówno zagadnieniom teoretycznym związanym z chorobą Alzheimera, jak i szczegółowej diagnozie oraz terapii logopedycznej badanego pacjenta. Opis wyników przeprowadzonych badań poprzedzony został omówieniem zastosowanej przez autorkę metodologii. Celem publikacji było przedstawienie jakościowej analizy zaburzeń mowy u wybranego pacjenta z otępieniem alzheimerowskim oraz zaprezentowanie sugerowanego przez autorkę postępowania terapeutycznego wobec chorego. Głębokość otępienia u badanego jest na poziomie umiarkowanym. Deficyty językowe uwidaczniają się przede wszystkim w zakresie nominacji, fluencji słownej oraz narracji. W pozostałych obszarach funkcjonowania językowego nie obserwuje się zaburzeń bądź są one niewielkie. Po odbytej terapii nie zauważa się u pacjenta istotnego pogłębienia deficytów językowych, progres zmian w zakresie mowy jest niewielki. Zaleca się kontynuowanie terapii logopedycznej według określonych reguł zawartych w proponowanym programie terapeutycznym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectspeech therapyen_GB
dc.subjectdiagnosisen_GB
dc.subjectAlzheimer’s dementiaen_GB
dc.subjectspeech disordersen_GB
dc.subjectcase studyen_GB
dc.subjectterapia logopedycznapl_PL
dc.subjectdiagnozapl_PL
dc.subjectotępienie alzheimerowskiepl_PL
dc.subjectzaburzenia mowypl_PL
dc.subjectstudium przypadkupl_PL
dc.titleDiagnoza i terapia logopedyczna pacjenta w umiarkowanej fazie otępienia alzheimerowskiego – studium przypadkupl_PL
dc.title.alternativeThe Diagnosis And Speech Therapy Of A Patient With Middle Stage Alzheimer’s Dementia – Case Studyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number137-151
dc.contributor.authorAffiliationŚrodowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Chorobą Alzheimera, ul. Przybyszewskiego 111, 93-110 Łódź
dc.referencesBanaszkiewicz Agnieszka, 2015, Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 364–380.pl_PL
dc.referencesBarcikowska Maria, 2017, Otępienie u osób w wieku podeszłym, [w:] K. Galus (red.), Geriatria. Wybrane zagadnienia, Wrocław: Edra Urban & Partner, s. 235–249.pl_PL
dc.referencesBostoński test do badania afazji, wersja eksperymentalna, tłumaczenie i adaptacja J. Seniów, Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.pl_PL
dc.referencesCieszyńska Jagoda, 2009, Diagnoza i terapia zaburzeń afatycznych, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.pl_PL
dc.referencesDomagała Aneta, 2007, Zachowania językowe w demencji – struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesDomagała Aneta, 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń mowy w otępieniu alzheimerowskim, „Logopedia”, t. 37, s. 297–310.pl_PL
dc.referencesDomagała Aneta, 2015a, Standardy postępowania logopedycznego w przypadku otępienia alzheimerowskiego, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 995–1017.pl_PL
dc.referencesDomagała Aneta, 2015b, Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesGrochmal-Bach Bożena, 2007, Cierpienie osób z otępieniem typu Alzheimera. Podejście terapeutyczne, Kraków: Wydawnictwo WAM.pl_PL
dc.referencesLewicka Tatiana, 2010, Zestaw zadań klinicznych do badania mowy u pacjentów po udarach mózgu, Katowice: SP CSK ŚUM im. Prof. Kornela Gibińskiego.pl_PL
dc.referencesŁobocki Mieczysław, 2001, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMaciejewska Alina, 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 1109–1123.pl_PL
dc.referencesPanasiuk Jolanta, 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, s. 955–989.pl_PL
dc.referencesPilch Tadeusz, 1995, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.pl_PL
dc.referencesSobów Tomasz i wsp., 2004, Choroba Alzheimera, [w:] A. Szczudlik, P. P. Liberski, M. Barcikowska (red.), Otępienie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 177–210.pl_PL
dc.referencesStyczyńska Maria, 2012, Choroba Alzheimera, „Medycyna po Dyplomie”, nr 2(41), s. 18–23.Szłapa Katarzyna, Tomasik Iwona, 2013, Myślę, mówię, opowiadam. Materiały do ćwiczeń dla osób z afazją oraz do ogólnej terapii i profilaktyki logopedycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagda376@poczta.onet.eu
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.02.10


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.