Show simple item record

dc.contributor.authorBielawska, Magdalena
dc.date.accessioned2019-04-26T14:18:19Z
dc.date.available2019-04-26T14:18:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28041
dc.description.abstractThe author describes the most important aspects of bilingualism and multilingualism by presenting the specifics of the work of Niepubliczne Dwujęzyczne Przedszkole KIDS & Co. which offers bilingual education. The main objective of this way of teaching is to achieve a functional bilingualism among children and to prepare them for further learning processes conducted in the second language. The author characterizes both, multilingual children’s language difficulties, which may hinder communication with others, and the psychological aspects of a sense of alienation and disability to be a community member. Using her work experieince, the author presents the methods of working with multilingual children, from a speech therapist’s, and a Polish language as L2 teacher’s, point of view. The author emphasizes the importance of supporting the children’s speech with a formal way of teaching Polish, and points out the need to assist them in their multilingual growth.en_GB
dc.description.abstractAutorka omawia najważniejsze zagadnienia dotyczące dwu- i wielojęzyczności. Przedstawia specyfikę pracy Niepublicznego Dwujęzycznego Przedszkola Kids & Co., oferującego model edukacji dwujęzycznej. Nadrzędnym jej celem jest osiągnięcie przez dziecko dwujęzyczności funkcjonalnej oraz przygotowanie go do kontynuacji nauki w L2. Autorka opisuje problemy językowe dzieci wielojęzycznych, ktore utrudniają pełne porozumienie z innymi oraz ich aspekt psychologiczny. Korzystając z własnych doświadczeń, przedstawia metody pracy z dziećmi wielojęzycznymi z punktu widzenia logopedy praktyka i lektora języka polskiego jako obcego. Podkreśla, że wspomaganie akwizycji L2 musi być oparte na nauczaniu formalnym języka. Zwraca uwagę na potrzebę wspierania dzieci w ich wielojęzycznym rozwoju.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectspeech and language therapyen_GB
dc.subjectglottodidacticsen_GB
dc.subjectPolish as a second languageen_GB
dc.subjectbilingualismen_GB
dc.subjectmultilingualismen_GB
dc.subjectlogopediapl_PL
dc.subjectglottodydaktyka polonistycznapl_PL
dc.subjectdwujęzycznośćpl_PL
dc.subjectwielojęzycznośćpl_PL
dc.titleJak wspomagać rozwój językowy dzieci wielojęzycznych? Postępowanie logopedyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.title.alternativeHow to support bilingual children’s language development? Speech therapy in the process of teaching polish as a foreign languageen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number23-34
dc.contributor.authorAffiliationNiepubliczne Dwujęzyczne Przedszkole Kids & Co., Łódź, ul. Pomorska 106A, 93-521 Łódź
dc.referencesBańko Mirosław (red.), 2007, Słownik języka polskiego, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBłasiak-Tytuła Marzena, 2011, Kilka uwag na temat bilingwizmu, [w:] M. Michalik (red.), Nowa logopedia, t. 2: Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, Kraków: Collegium Columbinum, s. 57–70.pl_PL
dc.referencesCieszyńska Jagoda, 2010, Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego, [w:] J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Koredo (red.), Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej– metoda krakowska, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 1–22.pl_PL
dc.referencesCieszyńska-Rożek Jagoda, 2012, Rozwój mowy polskich dzieci na obczyźnie – zjawiska normatywne czy zaburzenia rozwojowe?, [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek (red.), Nowa logopedia, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 67–83.pl_PL
dc.referencesCoste Daniel, North Brian, Sheils Joseph, Trim John, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli.pl_PL
dc.referencesKucharska Angelika, 2012, Dwujęzyczny świat dzieci. Program edukacji anglojęzycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym, dokument wewnętrzny Kids & Co., Warszawa.pl_PL
dc.referencesKurcz Ida, 2007, Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność?, [w:] taż (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Warszawa: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 9–39.pl_PL
dc.referencesMarkowski Andrzej, 2009, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMłyński Rafał, 2012, Dwujęzyczność dziecięca w perspektywie glottodydaktyki i logopedii. Próba syntezy, [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orłowska-Popek (red.), Nowa logopedia, t. 3: Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, Kraków: Collegium Columbinum, s. 93–110.pl_PL
dc.referencesNott-Bower Aneta, 2015, Diagnoza oraz terapia zaburzeń mowy i języka u osób dwujęzycznych, „Forum Logopedyczne”, nr 23, s. 34–40.pl_PL
dc.referencesPorayski-Pomsta Józef, 2010, Psycholingwistyczne aspekty uczenia się vs. nauczania języka drugiego, [w:] E. Bem-Wiśniewska (red.), Zabawy pożyteczne prozą, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 326–336.pl_PL
dc.referencesSaran-Pasoń Edyta, 2010, Kształtowanie się systemu fonetyczno-fonologicznego u dzieci jednio dwujęzycznych w wieku od 3. do 5. roku życia, [w:] M. Michalik, A. Siudak (red.), Nowa logopedia, t. 1: Zagadnienia mowy i myślenia, Kraków: Collegium Collumbinum, s. 71–84.pl_PL
dc.referencesWierzbicka-Piotrowska Elżbieta, 2017, Kolejność wprowadzania przypadków gramatycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum”, nr 26, s. 3–12.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagda.bielawska@kids-co.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.02.02


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.