Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaryniak, Bogusław
dc.date.accessioned2019-04-26T14:18:21Z
dc.date.available2019-04-26T14:18:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28048
dc.description.abstractThe aim of this paper is to reconsider the meaning of the two title concepts which can be found at the base of the European thought. Referring to the works of Giovanni Reale (Italian historian of philosophy from the turn of the 20th and 21st centuries) the author tries to reconstruct the Greek reflection of spiritual transformation. Starting with Odyssey by Homer and selected works by Plato the concept of “second navigation” is presented. In case of Plato, it is his Letters that play a crucial role in the demonstration of „second navigation”. The transformation of this very concept in Neoplatonism of Philo of Alexandria and Plotinus is subsequently discussed. The author also brings to mind two Greek conceptions of time: Cronus and Caerus. The text also has reference to contemporary philosophy and literature. On the one hand, “second navigation” takes on a new meaning in the light of the concept of “stream of consciousness” invented by William James. On the other one, the idea of “stream of consciousness” was deliberately used in Ulysses by James Joyce in order to describe a situation when no “second navigation” is possible. In this way, the story of spiritual transformation of both Odysseus and Stephen Dedalus from Ulysses by James Joyce can be reinterpreted anew.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest rozważenie znaczenia dwóch tytułowych pojęć, które można znaleźć u podstaw myśli europejskiej. Nawiązując do pracy Giovanniego Reale, włoskiego historyka filozofii przełomu dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku, autor dokonuje próby rekonstrukcji greckiej refleksji o przemianie duchowej. Zaczynając od Odysei Homera i wybranych dzieł Platona, dokonana zostaje prezentacja „drugiego żeglowania”. W przypadku Platona szczególnie ważną rolę odgrywają Listy, wyraźnie prezentujące to pojęcie. Następnie zostaje omówiona przemiana tego pojęcia w neoplatonizmie Filona z Aleksandrii i Plotyna. Ponadto autor przypomina dwa greckie pojęcia czasu: Kronosa i Kairosa. Prowadzi to do odniesień wziętych ze współczesnej filozofii i literatury. Z jednej strony „drugie żeglowanie” nabiera nowego znaczenia w świetle koncepcji strumienia świadomości Wiliama Jamesa. Z drugiej zaś strumień świadomości został świadomie zastosowany w Ulissesie Jamesa Joyce’a do opisu sytuacji, w której nie dochodzi do „drugiego żeglowania”. W ten oto sposób na nowo może być reinterpretowana historia duchowej przemiany Odysa i Stefana Dedalusa z Ulissesa Jamesa Joyce’a.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectclassical philosophyen_GB
dc.subjectlogosen_GB
dc.subjectmetanoiaen_GB
dc.subjectlanguageen_GB
dc.subject“second navigation”en_GB
dc.subjectstream of consciousnessen_GB
dc.subjectfilozofia klasycznapl_PL
dc.subjectlogospl_PL
dc.subjectmetanoiapl_PL
dc.subjectjęzykpl_PL
dc.subject„drugie żeglowanie”pl_PL
dc.subjectstrumień świadomościpl_PL
dc.titleLogos i metanoiapl_PL
dc.title.alternativeLogos and Metanoiaen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-136
dc.contributor.authorAffiliationPubliczne Liceum Ogólnokształcące Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata, 90–236 Łódź, ul. Pomorska 161
dc.referencesBuczyńska-Garewicz Hanna, 1973, James, Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesFilon z Aleksandrii, 1986, Pisma, t. 1, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa: Wydawnictwo PAX.pl_PL
dc.referencesGraves Robert, 1967, Mity greckie, tłum. H. Krzeczkowski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesHadot Pierre, 1992, Konwersja, [w:] tenże, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 171–181.pl_PL
dc.referencesHomer, 1956, Wybór z „Odysei” Homera, tłum. J. Parandowski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesJoyce James, 1992, Ulisses, tłum. M. Słomczyński, Bydgoszcz: Wydawnictwo Pomorze.pl_PL
dc.referencesKitto H. D.F., 2003, Tragedia grecka. Studium literackie, tłum. J. Margański, Kraków: Homini.pl_PL
dc.referencesOng Walter Jackson, 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesPlaton, 1987, Listy, tłum. M. Maykowska, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesPlaton, 2002, Fedon, tłum. R. Legutko, Warszawa: Znak.pl_PL
dc.referencesPlotyn, 1959, Enneady, tłum. A. Krokiewicz, t. I–II, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesReale Giovanni, 1993, Historia filozofii starożytnej. II. Platon i Arystoteles, tłum. E. I. Zieliński, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesŚwieżawski Stefan, 2000, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmaryniak.boguslaw1@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.02.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.