Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTrębaczewska, Marta
dc.date.accessioned2012-04-10T11:06:23Z
dc.date.available2012-04-10T11:06:23Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/310
dc.description.abstractKobieca muzyka (Women’s music) to określenie, które zwykło rozumieć się jako muzyka tworzona przez kobiety, muzyka dla kobiet i muzyka o kobietach. Takie rozumienie nie wyczerpuje jednak zagadnienia. W rzeczywistości nie chodzi tu bowiem wyłącznie o podział na muzykę damską i męską a o zwrócenie uwagi na relacje pomiędzy udziałem kobiet w szeroko rozumianej kulturze muzycznej i ich społeczną sytuacją, co jest jednym z podstawowych problemów badawczych muzykologii genderowej. Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie szczególnego typu wykluczenia społecznego kobiet. Odnosząc się do konkretnych przykładów zwraca uwagę na role, jakie kobiety pełnią w muzyce oraz wskazuje, że pomimo znaczących sukcesów w tej dziedzinie wciąż istnieją bariery przypisujące kobiecej muzyce określoną, wyznaczoną przez płeć, niższą jakość zawężając niekiedy ich udział wyłącznie do tematyki tekstów. Na uwagę zasługuje jednak fakt, iż coraz częściej w społeczeństwie spotyka się pogląd, że kultura muzyczna jest dla wszystkich, bo w muzyce nie płeć jest ważna, ale sama muzyka.pl_PL
dc.description.abstractWomen’s music is usually understood as the music made by women, music for women, and music about women. It doesn’t however exhaust the subject. In reality, it is not only about dividing music into women’s and men’s – it is about showing the relationship between culture of music and women’s situation in society, which is one of the main research topics of gender musicology. The aim of this paper is to show specific type of women social exclusion. Based on examples it indicates the roles women fulfill in music as well as the barriers that make, in spite of numerous success, women’s music worse because of their gender which negatively influences the quality but also limits women’s role to being only the lyrics subjects. In the end it is worth saying, that many people think about music in general context – it is not important who made the music because it’s the music, not gender that really matters.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;34
dc.subjectmuzykologia genderowapl_PL
dc.subjectwykluczenie społecznepl
dc.subjectgender musicologyen
dc.subjectsocial exclusionen
dc.titleKobiety w muzycepl_PL
dc.title.alternativeWomen in Musicen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number201-222
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski; Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji; Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
dc.referencesBarton L. (2006), On song: A brief history of women in rock, “The Guardian”, 13.06.2006.
dc.referencesBeres D. (2004), Global Beat Fusion, a portrait of world music innovators, New York: Universe.
dc.referencesBieńkowski A. (2001), Ostatni wiejscy muzykanci, Warszawa: Prószyński i S-ka.
dc.referencesBluestein G. (1994), Poplore: Folk and pop in American culture, Amherst: University of Massachusetts Press.
dc.referencesChojnacka K. (2005), Komu, kiedy i jak kobiety śpiewają o sobie?, [w:] A. Mianecki, A. Osińska, L. Podziewska (red.), Folklor w badaniach współczesnych, Toruń: Wydawnictwo UMK.
dc.referencesDługołęcka L., Pinkwart M. (1992), Muzyka i Tatry, wydanie internetowe na www.gory.pl, Warszawa-Kraków.
dc.referencesGarofalo R. (1992), Rockin’ the Boat, South End Press.
dc.referencesKawczyńska M. (2007), Bawić się hip hopem, „M jak Mieszkanie”, nr 7 (90).
dc.referencesKowalewski Z. M. (1994), Rap: Między Malcolmem X a Subkulturą Gangową, Warszawa: PWR.
dc.referencesLomax A. (1968), Folk song style and culture, London: New Burnswick, Transaction Publisher.
dc.referencesLomax J. A., Lomax A. (1934), American Ballads and folk songs, New York: Macmillan Co.
dc.referencesMerriam A. P. (1964), Anthropology of music, Northwestern University Press.
dc.referencesOgg A., Upshall D. (1999), The Hip Hop Years: A History of Rap, New York: Channel 4 Books.
dc.referencesWojtasik M., Olejniczak R. (2006), Kobiety w polskim hip hopie, praca zaliczeniowa, Warszawa: ISNS UW.


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord