dc.contributor.author | Trębaczewska, Marta | |
dc.date.accessioned | 2012-04-10T11:06:23Z | |
dc.date.available | 2012-04-10T11:06:23Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/310 | |
dc.description.abstract | Kobieca muzyka (Women’s music) to określenie, które zwykło
rozumieć się jako muzyka tworzona przez kobiety, muzyka dla kobiet i muzyka
o kobietach. Takie rozumienie nie wyczerpuje jednak zagadnienia. W rzeczywistości nie
chodzi tu bowiem wyłącznie o podział na muzykę damską i męską a o zwrócenie uwagi
na relacje pomiędzy udziałem kobiet w szeroko rozumianej kulturze muzycznej i ich
społeczną sytuacją, co jest jednym z podstawowych problemów badawczych
muzykologii genderowej.
Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie szczególnego typu wykluczenia
społecznego kobiet. Odnosząc się do konkretnych przykładów zwraca uwagę na role,
jakie kobiety pełnią w muzyce oraz wskazuje, że pomimo znaczących sukcesów w tej
dziedzinie wciąż istnieją bariery przypisujące kobiecej muzyce określoną, wyznaczoną
przez płeć, niższą jakość zawężając niekiedy ich udział wyłącznie do tematyki tekstów.
Na uwagę zasługuje jednak fakt, iż coraz częściej w społeczeństwie spotyka się pogląd,
że kultura muzyczna jest dla wszystkich, bo w muzyce nie płeć jest ważna, ale sama
muzyka. | pl_PL |
dc.description.abstract | Women’s music is usually understood as the music made by women,
music for women, and music about women. It doesn’t however exhaust the subject. In
reality, it is not only about dividing music into women’s and men’s – it is about showing
the relationship between culture of music and women’s situation in society, which is one
of the main research topics of gender musicology.
The aim of this paper is to show specific type of women social exclusion. Based
on examples it indicates the roles women fulfill in music as well as the barriers that make, in spite of numerous success, women’s music worse because of their gender
which negatively influences the quality but also limits women’s role to being only the
lyrics subjects. In the end it is worth saying, that many people think about music in
general context – it is not important who made the music because it’s the music, not
gender that really matters. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;34 | |
dc.subject | muzykologia genderowa | pl_PL |
dc.subject | wykluczenie społeczne | pl |
dc.subject | gender musicology | en |
dc.subject | social exclusion | en |
dc.title | Kobiety w muzyce | pl_PL |
dc.title.alternative | Women in Music | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 201-222 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski; Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji; Instytut Stosowanych Nauk Społecznych | |
dc.references | Barton L. (2006), On song: A brief history of women in rock, “The Guardian”, 13.06.2006. | |
dc.references | Beres D. (2004), Global Beat Fusion, a portrait of world music innovators, New York: Universe. | |
dc.references | Bieńkowski A. (2001), Ostatni wiejscy muzykanci, Warszawa: Prószyński i S-ka. | |
dc.references | Bluestein G. (1994), Poplore: Folk and pop in American culture, Amherst: University of Massachusetts Press. | |
dc.references | Chojnacka K. (2005), Komu, kiedy i jak kobiety śpiewają o sobie?, [w:] A. Mianecki, A. Osińska, L. Podziewska (red.), Folklor w badaniach współczesnych, Toruń: Wydawnictwo UMK. | |
dc.references | Długołęcka L., Pinkwart M. (1992), Muzyka i Tatry, wydanie internetowe na www.gory.pl, Warszawa-Kraków. | |
dc.references | Garofalo R. (1992), Rockin’ the Boat, South End Press. | |
dc.references | Kawczyńska M. (2007), Bawić się hip hopem, „M jak Mieszkanie”, nr 7 (90). | |
dc.references | Kowalewski Z. M. (1994), Rap: Między Malcolmem X a Subkulturą Gangową, Warszawa: PWR. | |
dc.references | Lomax A. (1968), Folk song style and culture, London: New Burnswick, Transaction Publisher. | |
dc.references | Lomax J. A., Lomax A. (1934), American Ballads and folk songs, New York: Macmillan Co. | |
dc.references | Merriam A. P. (1964), Anthropology of music, Northwestern University
Press. | |
dc.references | Ogg A., Upshall D. (1999), The Hip Hop Years: A History of Rap, New York: Channel 4 Books. | |
dc.references | Wojtasik M., Olejniczak R. (2006), Kobiety w polskim hip hopie, praca zaliczeniowa, Warszawa: ISNS UW. | |