Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNawrocki, Tomasz
dc.date.accessioned2012-04-10T11:07:00Z
dc.date.available2012-04-10T11:07:00Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/316
dc.description.abstractW najnowszych studiach nad przestrzenią polskich miast coraz częściej podnosi się problem narastającego chaosu w miejskiej ikonosferze. Reklama zewnętrzna stała się nie tylko „niezbędnym dla codziennego funkcjonowania miasta środkiem porozumienia” (Wallis), ale coraz częściej utrudnia funkcjonowanie mieszkańców, wywołując chaos informacyjny, a także prowadząc do wizualnego skażenia przestrzeni publicznej. Autor podjął badania nad wpływem reklamy zewnętrznej na stan wizualnego skażenia przestrzeni trzech śląskich miast: Rybnika, Katowic i Bielska-Białej, oraz przeprowadził wywiady nt. stosunku mieszkańców Rybnika do reklamy zewnętrznej w ich mieście. Wyniki badań wskazują, że reklama zewnętrzna w istotny sposób przyczynia się do wizualnego skażenia miasta. Zaprezentowane zostały też formy wizualnego skażenia w centrum miasta i poza nim oraz opinie mieszkańców Rybnika o funkcjonowaniu reklamy zewnętrznej w mieście.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 36
dc.subjectmiastopl_PL
dc.subjectprzestrzeń
dc.subjectwizualne skażenie
dc.subjectreklama zewnętrzna
dc.titleMiasta nasze a w nich...Refelksje o wpływie reklamy zewnętrznej na miejską ikonosferępl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number121-140
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Nauk Społecznych; Instytut Socjologii
dc.referencesAsa (2005), Rozebrane dziewczyny bulwersują katowiczan, „Gazeta Wyborcza” (Katowice), 28 kwietnia
dc.referencesDudek-Mańkowska S. (2007), Instytucjonalne metody kreowania wizualnego wymiaru miasta. Reklama zewnętrzna w Warszawie, [w:] Krajewski M. (red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Poznań: Wyd. UAM
dc.referencesDunn M. (2006), Educating For a Sustainable Community. Environmental Topic: Visual Pollution, Retrieved March, http://www.cabq.gov/aes/s5vp.html.
dc.referencesFrąckiewicz S. (2008), Rekonkiwsta przestrzeni, „Visual Communication”, nr 6.
dc.referencesFurtak E. (2008a), Bielski zamek już bez modelki na murach, „Gazeta Wyborcza” (Bielsko Biała), 6 maja
dc.referencesFurtak E. (2008b), Reklamy szpecą, ale na brzydotę nie ma rady, „Gazeta Wyborcza” (Bielsko Biała), 30 maja
dc.referencesGądecki J. (2005), „Apator kocha Polonię” – o galeriach zewnętrznych w przestrzeni polskich miast, [w:] Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa: Scholar
dc.referencesJałowiecki B. (2007), Globalny świat metropolii, Warszawa: Scholar.
dc.referencesKaczoń L. (2006), Outdoor u progu zmian?, „Marketing w Praktyce”, nr 10
dc.referencesKlein N. (2000), No Logo, Warszawa: Świat Literacki
dc.referencesKonecki K. (2005), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „QSR – Edycja Polska Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1 (1)
dc.referencesKuc M. (2007), Bije po oczach, krzyczy do ludzi i za to płaci, „Rzeczpospolita”, 12 listopada
dc.referencesKuzaka M. (2008), Reklama zewnętrzna, przestrzeń publiczna i prawo – wiele do zrobienia, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=815
dc.referencesMalikowski M. (1999), Miasto polskie w okresie transformacji. Główne kierunki przemian społeczno-przestrzennych, [w:] Malikowski M., Solecki S., Socjologia miasta. Wybór tekstów, Rzeszów: Mana
dc.referencesMalinowska A. (2008), Reklamy nie będą już mogły zasłaniać miast, „Gazeta Wyborcza” (Katowice), 2 września
dc.referencesMikołajczak Ł. (2007), Regulacje prawne dotyczące komunikacji wizualnej, „Visual Communication”, nr 1
dc.referencesMikołajczak Ł., Tabin Ł. (2007), Regulacje prawne w aspekcie krajowym i lokalnym, „Visual Communication”, nr 1.
dc.referencesMurawski J. (2007), Zabilbordowani, „Polityka”, nr 36
dc.referencesNawrocki T. (2005), Miasto bez centrum. Centrum Katowic w oczach mieszkańców, [w:] Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa: Scholar
dc.referencesNawrocki T. (2007), Postrzeganie przestrzeni Rybnika, Katowice UŚ
dc.referencesNawrocki T. (2008), Między akceptacją a odrzuceniem. Reklama zewnętrzna w przestrzeni miasta (na przykładzie badań postrzegania przestrzeni Rybnika), [w:] Limański A., Milic-Czerniak R. (red.), Badania marketingowe zachowań podmiotów rynkowych, Katowice: Wyższa Szkołą Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych
dc.referencesPluciński P. (2007), Prywatne, publiczne i to co naoczne, [w:] Krajewski M. (red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Poznań: Wyd. UAM.
dc.referencesPlummer R. (2006), Brazil’s ad Men Face Billboard Ban, BBC News, 19 September, http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/business/5355692.stm
dc.referencesPortella A. A. (2007), Evaluating Commercial Signs in Historic Streetscapes: The Effects of the Control of Advertising and Signage on User’s Sense of Environmental Quality, Oxford: OxfordBrookes University, School of Built Environment
dc.referencesPortella A. A., Reeve A. R. (2006), Visual Pollution in Historic City Centers: Theoretical Concepts to Develop Commercial Signage Controls in Different Cultural Contexts, [w:] Books of Abstracts of IAPS – International Association for People-Environment Studies – Environment, Health and Sustainable Development, Alexandria, September.
dc.referencesRother L. (2006), Billboard ban in São Paulo angers advertisers, 12 December, http://www.iht.com/articles/2006/12/12/news/brazil.php
dc.referencesRutkiewicz M. (2008), Katastrofa estetyczna. Reklama w przestrzeni publicznej, „Kultura Enter. Miesięcznik Wymiany Idei”, listopad, http://kulturaenter.pl/04mm1.html
dc.referencesRykiel Z. (2008), Szata dezinformacyjna miasta, [w:] Jałowiecki B., Łukowski W., Szata informacyjna miasta, Warszawa: Scholar.
dc.referencesSarzyński P. (2008), Wrzask w przestrzeni, „Polityka”, nr 5.
dc.referencesScruton R. (2004), Estetyczne skażenie, „Dziennik”, 27 października
dc.referencesSławek T. (2007), Genius loci jako doświadczenia. Prolegomena, [w:] Kadłubek Z., Genius loci. Studia o człowieku w przestrzeni, Katowice: FaArt
dc.referencesSopyło J. (2008), Żadna reklama (nie)jest nielegalna, „Brief”, nr 9.
dc.referencesTabin Ł. (2007), Aspekty prawne 2006 roku, „Visual Communication”, nr 1.
dc.referencesWallis A. (1977), Miasto i przestrzeń, Warszawa: PWN
dc.referencesWallis A. (1979), Informacja i gwar, Warszawa: PIW
dc.referencesZbonikowska I. (2008), Outdoor czeka na prawo, „Brief”, nr 3.
dc.referencesDemoskop (2000), Postawy konsumentów wobec reklamy zewnętrznej. Raport z badań ilościowych, Warszawa
dc.referencesIGRZ (2000), Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy zewnętrznej, przyjęty przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej.
dc.referencesIPSOS (2003), Opinie Polaków na temat reklamy alkoholu. Raport, http://www.ipsos. pl/3_2_007.html
dc.referencesCBOS (2004), Reklama a konsument. Badania sondażowe przeprowadzone na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa
dc.referenceshttp://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip/chapter_11477.asp
dc.referenceshttp://wspolnaprzestrzen.blox.pl/
dc.referenceshttp://www.flickr.com/photos/tonydemarco/sets/
dc.referenceshttp://www.inforeklama.net/adbusting-w-lodzi/11
dc.referenceshttp://www.miastomojeawnim.pl/.
dc.referenceshttp://www.outdoor-media.pl/
dc.referenceshttp://www.reklama-na-budynkach.waw.pl.


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord