Show simple item record

dc.contributor.authorPiejko, Magdalena
dc.date.accessioned2020-11-30T08:13:27Z
dc.date.available2020-11-30T08:13:27Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationMagdalena Piejko (2008) “Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom IV Numer 3. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.phppl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32641
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja wyników badań socjologicznych nad znaczeniem fotografii rodzinnej we współczesnym społeczeństwie. Analizuję fotografię rodzinną jako nośnik pamięci zbiorowej wyrażającej się w interpretatywnym rekonstruowaniu przeszłości w teraźniejszości poprzez jej idealizację i mistyfikację. Fotografia amatorska wpisuje się w szerszy proces wizualizacji współczesnej kultury, a dokonujące się przemiany w obrębie technologii nasilają konsumpcyjny wydźwięk tego zjawiska. Rozwój technologii informatycznej udostępnił nowe formy gromadzenia, przechowywania i eksponowania fotografii. Czy jednak znaczenie tych działań pozostaje takie same, jak w przypadku zdjęć analogowych? Odwołuję się przede wszystkim do dwóch teorii – Maurice’a Halbwachsa oraz Ervinga Goffmana i w oparciu o nie traktuję albumy rodzinne jako wyselekcjonowany i wyidealizowany zbiór rodzinnych reprezentacji poddawanych kreatywnej rekonstrukcji w teraźniejszości, która staje się osią rodzinnej pamięci. Oprócz tego, artykuł dotyka kwestii ontologicznych samej analizy fotografii oraz jej przydatności we współczesnych rozważaniach naukowych socjologów.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;Numer 3, Tom IV
dc.subjectfotografia rodzinnapl_PL
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.subjectidealizacjapl_PL
dc.subjectmanipulacjapl_PL
dc.subjectalternacja biografiipl_PL
dc.titleSkarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number4-49pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Polskapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Piejko – socjolożka, absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Opolskiego. Doktorantka w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, jej zainteresowania naukowe skupiają się głownie na metodologii badań społecznych, antropologii i socjologii obrazu, socjologii życia codziennego oraz na zjawiskach i procesach występujących w sytuacji pogranicza kulturowego. Realizowane projekty badawcze obejmują także sferę edukacji oraz szkolnictwa wyższego.pl_PL
dc.referencesBarthes, Roland (1971) „Trzeci sens.” Kino, nr 11.pl_PL
dc.references------, (1985) „Retoryka obrazu.” Pamiętnik Literacki, z.3pl_PL
dc.references------, (1995) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: KR.pl_PL
dc.referencesBartuszek, Joanna (2005) Między reprezentacją a „martwym papierem. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej. Warszawa: Neriton.pl_PL
dc.referencesBazin, André (1998) „Ontologia obrazu fotograficznego.” S. 57-67 w Wiedza o kulturze. Cz.4. Audiowizualność w kulturze, Zagadnienia i wybór tekstów, pod redakcją J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesBenjamin, Walter (1975) Twórca jako wytwórca. Zbiór pism. Wyboru dokonał H. Orłowski, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesBerger, Peter L. (1997) Zaproszenie do socjologii. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBerger, John (1999) O patrzeniu. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl_PL
dc.referencesBergson, Henri (1988) Pamięć i życie, Warszawa: PAX.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1984) "Społeczeństwo jako symboliczna interakcja." S. 71-87 w Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, pod redakcją E. Mokrzyckiego Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesBohdziewicz, Beata (1997) „Zostały zdjęcia.” W: Konteksty/Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4.pl_PL
dc.referencesvon Brauchitsch, Boris (2004) Mała historia fotografii. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, redaktor (1978) Un art. Moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographi. Paris.pl_PL
dc.referencesCandrowicz, Krzysztof. (2006) Continuum fotografii. dostęp 28 marca 2006 (http://www.few.pl/continuumfotografii.doc).pl_PL
dc.referencesChalfen, Richard (2006) Family photograph appreciation: dynamic of medium, interpretation and memory. dostęp 2 maja 2006 (http://astro.temple.edu/~rchalfen/Memory.html).pl_PL
dc.referencesCzartoryska, Urszula (2005) Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.pl_PL
dc.referencesCzykwin, Ewa (2006) Warsztat badawczy Ervinga Goffmana. Dostęp 18 kwietnia 2006 (http://pip.uwb.edu.pl/zaklady/czykwin/czykwin_pliki/Goffman.doc).pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. (2000) „Reading Film – Filme und Videos als sozialwissenschaftlichesErfahrungsmaterial“ w Flick Uwe, von Kardorff Ernst, Steinke Ines (Hg.), QualitativeForschung. Ein Handbuch, Reinbek bei Hamburg.pl_PL
dc.referencesDurkheim, Émil (1990) Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.references------, (1999) O podziale pracy społecznej, Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesDrozdowski, Rafał (2007) Idiomy fotografii amatorskiej. Referat zaprezentowano podczas XIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego w Zielonej Górze.pl_PL
dc.referencesFerenc, Tomasz (2001) „Socjologia obrazu, socjologia fotografii – praktyki badawcze.” w Przegląd socjologiczny, t. L/2: 81-99.pl_PL
dc.referencesFerenc, Tomasz., B. Sułkowski (2004) „Fotografia i telenowela – dwa przykłady konstruowania rzeczywistości.” w Kultura i społeczeństwo, nr 4: 85-96.pl_PL
dc.referencesFerenc, Tomasz, Krzysztof Makowski, redaktor (2005) Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.pl_PL
dc.referencesFlusser, Vilém (2004) Ku filozofii fotografii. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.pl_PL
dc.referencesFromm, Erich (2003) Mieć czy być? Gdańsk: REBIS.pl_PL
dc.referencesGardner, Saundra (1999) “Images of family Over the Family Lifecycle.” w Sociological Quarterly, nr 31: 77-92.pl_PL
dc.referencesGodzic, Wiesław (1980) „Metoda ikonograficzno-ikonologiczna w badaniu dzieła filmowego.” w Z badań porównawczych nad filmem, pod redakcją A. Helman, A. Gwóźdź, Warszawa-Katowice-Kraków.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (1979) Gender Advertissment. New York: Harper and Row.pl_PL
dc.references------, (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: KR.pl_PL
dc.references------, (2006) Rytuał interakcyjny. Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesHalbwachs, Maurice (1969) Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.references------, (1996) “La mémoire collective et le temps.” w Cahiers internationaux de sociologie, vol. 101, s. 45-65. dostęp 20 listopad 2006 (http://classiques.uqac.ca/classiques/Halbwachs_maurice/memoire_coll_et_le_t emps/memoire_coll_et_le_temps.html ).pl_PL
dc.referencesHirsch, Julia (1981) Family Photography. Content, Meaning and Effect. Oxford - New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesHirsch, Marianne (1997) Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory. Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesHopfinger, Maryla (2003) Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesJedlowski, Paolo (2001) “Memory and Sociology. Themes and Issues.” w Time and Society, nr10.pl_PL
dc.referencesKławsiuć, Piotr (2006) „Dlaczego ludzie robią zdjęcia?” w Ikonosfera. Studia z socjologii i antropologii obrazu. dostęp 30 kwietnia 2006 (http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48 ).pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesKurowicki, Jan (1999) Fotografia jako zjawisko estetyczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesLevinson, Paul (1999) Miękkie ostrze. Warszawa: Muza.pl_PL
dc.referencesLibera, Michał (2005) „Kategoria performatywności we współczesnej socjologii pamięci” w: Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, pod redakcją (red.) A. Szpocińskiego. Warszawa: Wydawnictwo IAM.pl_PL
dc.referencesLocke, John (1995) Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMagala, Sławomir (1982) Fotografia w kulturze współczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.pl_PL
dc.referencesMaruszewski, Tomasz (2001) „Kodowanie kolejności zdarzeń w pamięci autobiograficznej.” w Roczniki psychologiczne, tom 4: 73-94.pl_PL
dc.referencesMcLuhan, Marshall (2004) Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.pl_PL
dc.referencesMisztal, Bronisław (2000) Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.pl_PL
dc.referencesOlechnicki, Krzysztof (2000) „Antropologiczne penetracje wizualnych przestrzeni rzeczywistości.” w Kultura i społeczeństwo, nr 4.pl_PL
dc.references------, (2003) Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesPlaton (1991) Państwo, Warszawa: Alfa.pl_PL
dc.referencesPopper, Karle R. (1996) Wszechświat otwarty: Argument na rzecz indeterminizmu, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesRosenblum, Naomi (2005). Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Baturo.pl_PL
dc.referencesRydet, Zofia (1997) „Zofia Rydet o „Zapisie socjologicznym” w Konteksty /Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4.pl_PL
dc.referencesSchacter, Daniel L. (2003) Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesSikora, Sławomir (2004) Fotografia. Między dokumentem a symbolem. Warszawa: Świat Literacki.pl_PL
dc.referencesSontag, Susan (1986) O fotografii. Wrocław: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe.pl_PL
dc.referencesSzacka, Barbara (2005) „Pamięć zbiorowa” w Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, pod redakcją (red.) A. Szpocińskiego. Warszawa: Wydawnictwo IAM.pl_PL
dc.referencesSzacki, Jerzy (1986) Znaniecki. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.references------, (2002) Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesThomas, William, Florian Znaniecki (1984) Nota metodologiczna. Chłop polski w Europie i Ameryce. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesWeber, Max (1985) „Obiektywność poznania w naukach społecznych.” w Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: PWN. 1985.pl_PL
dc.referencesWebster, Frank (1980) The New Photography: Responsibility in Visual Comunication, London: John Calder.pl_PL
dc.referencesSzpociński, Andrzej, redaktor (2005) Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo IAM.pl_PL
dc.referencesWright, Richard T. (1997) „Fotografia: Teorie realizmu i konwencji.” w Konteksty/Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4: 24-32.pl_PL
dc.referencesZnaniecki, Florian (1971) Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.references-------, (1988) Wstęp do socjologii. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referenceshttp://www.cvc.wroc.pl/UleadPhoto.html dostęp 12 maj 2006.pl_PL
dc.referenceshttp://www.album.astral.pl/album/ dostęp 12 maj 2006.pl_PL
dc.referenceshttp://www.pentor.pl/19641.xml dostęp 29 maj 2006.pl_PL
dc.referenceshttp://foto.onet.pl/albumy/ dostęp 27 kwiecień 2006pl_PL
dc.referenceshttp://foto.onet.pl/albumy/ dostęp 27 kwiecień 2006pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.piejko@uj.edu.plpl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record