dc.contributor.author | Piejko, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2020-11-30T08:13:27Z | |
dc.date.available | 2020-11-30T08:13:27Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Magdalena Piejko (2008) “Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej.” Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom IV Numer 3. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32641 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest prezentacja wyników badań socjologicznych nad
znaczeniem fotografii rodzinnej we współczesnym społeczeństwie.
Analizuję fotografię rodzinną jako nośnik pamięci zbiorowej wyrażającej się
w interpretatywnym rekonstruowaniu przeszłości w teraźniejszości poprzez
jej idealizację i mistyfikację. Fotografia amatorska wpisuje się w szerszy
proces wizualizacji współczesnej kultury, a dokonujące się przemiany w
obrębie technologii nasilają konsumpcyjny wydźwięk tego zjawiska. Rozwój
technologii informatycznej udostępnił nowe formy gromadzenia,
przechowywania i eksponowania fotografii. Czy jednak znaczenie tych
działań pozostaje takie same, jak w przypadku zdjęć analogowych?
Odwołuję się przede wszystkim do dwóch teorii – Maurice’a
Halbwachsa oraz Ervinga Goffmana i w oparciu o nie traktuję albumy
rodzinne jako wyselekcjonowany i wyidealizowany zbiór rodzinnych
reprezentacji poddawanych kreatywnej rekonstrukcji w teraźniejszości,
która staje się osią rodzinnej pamięci. Oprócz tego, artykuł dotyka kwestii
ontologicznych samej analizy fotografii oraz jej przydatności we
współczesnych rozważaniach naukowych socjologów. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;Numer 3, Tom IV | |
dc.subject | fotografia rodzinna | pl_PL |
dc.subject | pamięć | pl_PL |
dc.subject | idealizacja | pl_PL |
dc.subject | manipulacja | pl_PL |
dc.subject | alternacja biografii | pl_PL |
dc.title | Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 4-49 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Polska | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Piejko – socjolożka, absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Opolskiego. Doktorantka w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, jej zainteresowania naukowe skupiają się głownie na metodologii badań społecznych, antropologii i socjologii obrazu, socjologii życia codziennego oraz na zjawiskach i procesach występujących w sytuacji pogranicza kulturowego. Realizowane projekty badawcze obejmują także sferę edukacji oraz szkolnictwa wyższego. | pl_PL |
dc.references | Barthes, Roland (1971) „Trzeci sens.” Kino, nr 11. | pl_PL |
dc.references | ------, (1985) „Retoryka obrazu.” Pamiętnik Literacki, z.3 | pl_PL |
dc.references | ------, (1995) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: KR. | pl_PL |
dc.references | Bartuszek, Joanna (2005) Między reprezentacją a „martwym papierem. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej. Warszawa: Neriton. | pl_PL |
dc.references | Bazin, André (1998) „Ontologia obrazu fotograficznego.” S. 57-67 w Wiedza o kulturze. Cz.4. Audiowizualność w kulturze, Zagadnienia i wybór tekstów, pod redakcją J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Benjamin, Walter (1975) Twórca jako wytwórca. Zbiór pism. Wyboru dokonał H. Orłowski, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. | pl_PL |
dc.references | Berger, Peter L. (1997) Zaproszenie do socjologii. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Berger, John (1999) O patrzeniu. Warszawa: Fundacja Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Bergson, Henri (1988) Pamięć i życie, Warszawa: PAX. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1984) "Społeczeństwo jako symboliczna interakcja." S. 71-87 w Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, pod redakcją E. Mokrzyckiego Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Bohdziewicz, Beata (1997) „Zostały zdjęcia.” W: Konteksty/Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4. | pl_PL |
dc.references | von Brauchitsch, Boris (2004) Mała historia fotografii. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre, redaktor (1978) Un art. Moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographi. Paris. | pl_PL |
dc.references | Candrowicz, Krzysztof. (2006) Continuum fotografii. dostęp 28 marca 2006 (http://www.few.pl/continuumfotografii.doc). | pl_PL |
dc.references | Chalfen, Richard (2006) Family photograph appreciation: dynamic of medium, interpretation and memory. dostęp 2 maja 2006 (http://astro.temple.edu/~rchalfen/Memory.html). | pl_PL |
dc.references | Czartoryska, Urszula (2005) Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. | pl_PL |
dc.references | Czykwin, Ewa (2006) Warsztat badawczy Ervinga Goffmana. Dostęp 18 kwietnia 2006 (http://pip.uwb.edu.pl/zaklady/czykwin/czykwin_pliki/Goffman.doc). | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman K. (2000) „Reading Film – Filme und Videos als sozialwissenschaftlichesErfahrungsmaterial“ w Flick Uwe, von Kardorff Ernst, Steinke Ines (Hg.), QualitativeForschung. Ein Handbuch, Reinbek bei Hamburg. | pl_PL |
dc.references | Durkheim, Émil (1990) Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | ------, (1999) O podziale pracy społecznej, Warszawa: PWN | pl_PL |
dc.references | Drozdowski, Rafał (2007) Idiomy fotografii amatorskiej. Referat zaprezentowano podczas XIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego w Zielonej Górze. | pl_PL |
dc.references | Ferenc, Tomasz (2001) „Socjologia obrazu, socjologia fotografii – praktyki badawcze.” w Przegląd socjologiczny, t. L/2: 81-99. | pl_PL |
dc.references | Ferenc, Tomasz., B. Sułkowski (2004) „Fotografia i telenowela – dwa przykłady konstruowania rzeczywistości.” w Kultura i społeczeństwo, nr 4: 85-96. | pl_PL |
dc.references | Ferenc, Tomasz, Krzysztof Makowski, redaktor (2005) Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna. | pl_PL |
dc.references | Flusser, Vilém (2004) Ku filozofii fotografii. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. | pl_PL |
dc.references | Fromm, Erich (2003) Mieć czy być? Gdańsk: REBIS. | pl_PL |
dc.references | Gardner, Saundra (1999) “Images of family Over the Family Lifecycle.” w Sociological Quarterly, nr 31: 77-92. | pl_PL |
dc.references | Godzic, Wiesław (1980) „Metoda ikonograficzno-ikonologiczna w badaniu dzieła filmowego.” w Z badań porównawczych nad filmem, pod redakcją A. Helman, A. Gwóźdź, Warszawa-Katowice-Kraków. | pl_PL |
dc.references | Goffman, Erving (1979) Gender Advertissment. New York: Harper and Row. | pl_PL |
dc.references | ------, (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: KR. | pl_PL |
dc.references | ------, (2006) Rytuał interakcyjny. Warszawa: PWN | pl_PL |
dc.references | Halbwachs, Maurice (1969) Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | ------, (1996) “La mémoire collective et le temps.” w Cahiers internationaux de sociologie, vol. 101, s. 45-65. dostęp 20 listopad 2006 (http://classiques.uqac.ca/classiques/Halbwachs_maurice/memoire_coll_et_le_t emps/memoire_coll_et_le_temps.html ). | pl_PL |
dc.references | Hirsch, Julia (1981) Family Photography. Content, Meaning and Effect. Oxford - New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Hirsch, Marianne (1997) Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory. Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger, Maryla (2003) Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic! | pl_PL |
dc.references | Jedlowski, Paolo (2001) “Memory and Sociology. Themes and Issues.” w Time and Society, nr10. | pl_PL |
dc.references | Kławsiuć, Piotr (2006) „Dlaczego ludzie robią zdjęcia?” w Ikonosfera. Studia z socjologii i antropologii obrazu. dostęp 30 kwietnia 2006 (http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48 ). | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Kurowicki, Jan (1999) Fotografia jako zjawisko estetyczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Levinson, Paul (1999) Miękkie ostrze. Warszawa: Muza. | pl_PL |
dc.references | Libera, Michał (2005) „Kategoria performatywności we współczesnej socjologii pamięci” w: Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, pod redakcją (red.) A. Szpocińskiego. Warszawa: Wydawnictwo IAM. | pl_PL |
dc.references | Locke, John (1995) Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Magala, Sławomir (1982) Fotografia w kulturze współczesnej. Warszawa: Instytut Kultury. | pl_PL |
dc.references | Maruszewski, Tomasz (2001) „Kodowanie kolejności zdarzeń w pamięci autobiograficznej.” w Roczniki psychologiczne, tom 4: 73-94. | pl_PL |
dc.references | McLuhan, Marshall (2004) Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. | pl_PL |
dc.references | Misztal, Bronisław (2000) Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”. | pl_PL |
dc.references | Olechnicki, Krzysztof (2000) „Antropologiczne penetracje wizualnych przestrzeni rzeczywistości.” w Kultura i społeczeństwo, nr 4. | pl_PL |
dc.references | ------, (2003) Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Platon (1991) Państwo, Warszawa: Alfa. | pl_PL |
dc.references | Popper, Karle R. (1996) Wszechświat otwarty: Argument na rzecz indeterminizmu, Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Rosenblum, Naomi (2005). Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Baturo. | pl_PL |
dc.references | Rydet, Zofia (1997) „Zofia Rydet o „Zapisie socjologicznym” w Konteksty /Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4. | pl_PL |
dc.references | Schacter, Daniel L. (2003) Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Sikora, Sławomir (2004) Fotografia. Między dokumentem a symbolem. Warszawa: Świat Literacki. | pl_PL |
dc.references | Sontag, Susan (1986) O fotografii. Wrocław: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe. | pl_PL |
dc.references | Szacka, Barbara (2005) „Pamięć zbiorowa” w Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, pod redakcją (red.) A. Szpocińskiego. Warszawa: Wydawnictwo IAM. | pl_PL |
dc.references | Szacki, Jerzy (1986) Znaniecki. Warszawa: Wiedza Powszechna. | pl_PL |
dc.references | ------, (2002) Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Thomas, William, Florian Znaniecki (1984) Nota metodologiczna. Chłop polski w Europie i Ameryce. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. | pl_PL |
dc.references | Weber, Max (1985) „Obiektywność poznania w naukach społecznych.” w Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: PWN. 1985. | pl_PL |
dc.references | Webster, Frank (1980) The New Photography: Responsibility in Visual Comunication, London: John Calder. | pl_PL |
dc.references | Szpociński, Andrzej, redaktor (2005) Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo IAM. | pl_PL |
dc.references | Wright, Richard T. (1997) „Fotografia: Teorie realizmu i konwencji.” w Konteksty/Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4: 24-32. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki, Florian (1971) Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | -------, (1988) Wstęp do socjologii. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | http://www.cvc.wroc.pl/UleadPhoto.html dostęp 12 maj 2006. | pl_PL |
dc.references | http://www.album.astral.pl/album/ dostęp 12 maj 2006. | pl_PL |
dc.references | http://www.pentor.pl/19641.xml dostęp 29 maj 2006. | pl_PL |
dc.references | http://foto.onet.pl/albumy/ dostęp 27 kwiecień 2006 | pl_PL |
dc.references | http://foto.onet.pl/albumy/ dostęp 27 kwiecień 2006 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdalena.piejko@uj.edu.pl | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |