dc.contributor.author | Martyna Pryszmont – Ciesielska, Martyna | |
dc.date.accessioned | 2020-12-02T13:41:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-02T13:41:07Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Pryszmont – Ciesielska, Martyna (2009) “Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu”. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32678 | |
dc.description.abstract | Tekst dotyczy problematyki ukrytego programu fizycznej przestrzeni,
w której realizowana jest edukacja uniwersytecka. W pierwszej części
podejmę próbę zdefiniowania pojęcia ukrytego programu w kontekście
interesującego mnie obszaru studiów – fizycznej pozadydaktycznej
przestrzeni uniwersytetu. W tym celu odwołam się do wybranych autorów
i opracowań poświęconych tej problematyce. Następnie przedstawię
niektóre, głównie anglojęzyczne, przykłady badań w tym obszarze. Kolejna
część tekstu poświęcona będzie zagadnieniom metodologicznym.
Rozpocznę od określenia problemów badawczych – pytań o ukryty
program organizacji wybranych elementów fizycznej pozadydaktycznej
przestrzeni uniwersytetu, tj. wejścia do budynku, klatek schodowych,
korytarzy oraz holi. Następnie omówię wybrany typ oraz sposób badania,
czyli jakościową orientację badawczą, w której odwołam się do aktywności
fotografowania w celu zgromadzenia materiału badawczego. Analiza
danych wizualnych dostarczy mi podstaw do sformułowania wniosków
z badań, stanowiących próbę odpowiedzi na pytania badawcze. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | |
dc.subject | ukryty program | pl_PL |
dc.subject | fizyczna przestrzeń edukacji | pl_PL |
dc.subject | uniwersytet | pl_PL |
dc.subject | badania jakościowe | pl_PL |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.subject | autobiografia badacza | pl_PL |
dc.subject | analiza jakościowa | pl_PL |
dc.title | Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 41-61 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Martyna Pryszmont-Ciesielska, dr – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego; od stycznia 2004 roku sekretarz cyklicznej ogólnopolskiej konferencji naukowej „Forum Pedagogów”. Zainteresowania naukowe: edukacja dorosłych; socjologia edukacji (w tym ukryty program edukacji, teoria reprodukcji Pierre’a Bourdieu), metodologia badań nad edukacją (w tym podejście auto/biograficzne w badaniach edukacyjnych, etnografia edukacyjna, badania w działaniu). | pl_PL |
dc.references | Benton, Ted i Ian Crain (2003) Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu. Przełożył L. Rasiński. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu | pl_PL |
dc.references | Bergenhenegouwen, George (1987) “Hidden curriculum in the university”. Higher Education 16 | pl_PL |
dc.references | Bobrowska, Ewa (2006) “Ukryte programy jako efekt oddziaływania stereotypowych definicji sytuacji”. Pedagogika Społeczna: numer 3 | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre i Jean – Claude Passeron (2006) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przełożyła E. Neyman. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Costello, Carrie (2001) „Schoolde by the Classroom. The (Re)production of Social Stratification in Professional School Setting.” S. 45 – 59 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge | pl_PL |
dc.references | Dougherty, Kelvin i Floyd Hammack (1997) „Druga strona uczelni: nieakademickie efekty uczelni wyższej”. Przełożył P. Kwieciński. Acta Universitatis Nicolai Copernici Socjologia wychowania XIII Zeszyt: 317 | pl_PL |
dc.references | Gair, Marina I Guy Mullins (2001) “Hiding in Plaun Sight.” S. 21 – 41 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledge | pl_PL |
dc.references | Gatto, John (2000) Dumbing Us Down. The hidden Curriculum of Compulsory Schooling. Philadelphia: New Society Publishers | pl_PL |
dc.references | Giroux, Henry (1983) Theory and resistance in education: A pedagogy for the opposition. New York: Bergin and Garvey | pl_PL |
dc.references | Harper, Douglas (2005) „What’s New visually?” S. 747 – 762 in The Sage Handbook of qualitative research. Third Edition, (pod red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln. Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publications | pl_PL |
dc.references | Jackson, Philip (1983) “The Daily Grind.” S. 19 – 95 in The Hidden Curriculum and Moral Education. Deception or Discovery?, (pod red.) H. Giroux, D. Purpel. California: McCutchan Publishing Corporation | pl_PL |
dc.references | Janowski, Andrzej (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiP | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2005) „Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej”. Przegląd Socjologii Jakościowej. Tom I, Numer 1. Pobrany I 2007 r. (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php) | pl_PL |
dc.references | Kruszewski, Krzysztof (2002) „Kobietka i macho-chłopczyk: program przemycony”. Ruch Pedagogiczny numer: 1 – 2 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kltr@go2.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 5 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |