Show simple item record

dc.contributor.authorMartyna Pryszmont – Ciesielska, Martyna
dc.date.accessioned2020-12-02T13:41:07Z
dc.date.available2020-12-02T13:41:07Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationPryszmont – Ciesielska, Martyna (2009) “Ukryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu”. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom V Numer 2. Pobrany Miesiąc, Rok (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php)pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32678
dc.description.abstractTekst dotyczy problematyki ukrytego programu fizycznej przestrzeni, w której realizowana jest edukacja uniwersytecka. W pierwszej części podejmę próbę zdefiniowania pojęcia ukrytego programu w kontekście interesującego mnie obszaru studiów – fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu. W tym celu odwołam się do wybranych autorów i opracowań poświęconych tej problematyce. Następnie przedstawię niektóre, głównie anglojęzyczne, przykłady badań w tym obszarze. Kolejna część tekstu poświęcona będzie zagadnieniom metodologicznym. Rozpocznę od określenia problemów badawczych – pytań o ukryty program organizacji wybranych elementów fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetu, tj. wejścia do budynku, klatek schodowych, korytarzy oraz holi. Następnie omówię wybrany typ oraz sposób badania, czyli jakościową orientację badawczą, w której odwołam się do aktywności fotografowania w celu zgromadzenia materiału badawczego. Analiza danych wizualnych dostarczy mi podstaw do sformułowania wniosków z badań, stanowiących próbę odpowiedzi na pytania badawcze.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectukryty programpl_PL
dc.subjectfizyczna przestrzeń edukacjipl_PL
dc.subjectuniwersytetpl_PL
dc.subjectbadania jakościowepl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectautobiografia badaczapl_PL
dc.subjectanaliza jakościowapl_PL
dc.titleUkryty program fizycznej pozadydaktycznej przestrzeni uniwersytetupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number41-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMartyna Pryszmont-Ciesielska, dr – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego; od stycznia 2004 roku sekretarz cyklicznej ogólnopolskiej konferencji naukowej „Forum Pedagogów”. Zainteresowania naukowe: edukacja dorosłych; socjologia edukacji (w tym ukryty program edukacji, teoria reprodukcji Pierre’a Bourdieu), metodologia badań nad edukacją (w tym podejście auto/biograficzne w badaniach edukacyjnych, etnografia edukacyjna, badania w działaniu).pl_PL
dc.referencesBenton, Ted i Ian Crain (2003) Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu. Przełożył L. Rasiński. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiupl_PL
dc.referencesBergenhenegouwen, George (1987) “Hidden curriculum in the university”. Higher Education 16pl_PL
dc.referencesBobrowska, Ewa (2006) “Ukryte programy jako efekt oddziaływania stereotypowych definicji sytuacji”. Pedagogika Społeczna: numer 3pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre i Jean – Claude Passeron (2006) Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przełożyła E. Neyman. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesCostello, Carrie (2001) „Schoolde by the Classroom. The (Re)production of Social Stratification in Professional School Setting.” S. 45 – 59 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledgepl_PL
dc.referencesDougherty, Kelvin i Floyd Hammack (1997) „Druga strona uczelni: nieakademickie efekty uczelni wyższej”. Przełożył P. Kwieciński. Acta Universitatis Nicolai Copernici Socjologia wychowania XIII Zeszyt: 317pl_PL
dc.referencesGair, Marina I Guy Mullins (2001) “Hiding in Plaun Sight.” S. 21 – 41 in The Hidden Curriculum in Higher Education, (pod red.) E. Margolis. New York & London: Routledgepl_PL
dc.referencesGatto, John (2000) Dumbing Us Down. The hidden Curriculum of Compulsory Schooling. Philadelphia: New Society Publisherspl_PL
dc.referencesGiroux, Henry (1983) Theory and resistance in education: A pedagogy for the opposition. New York: Bergin and Garveypl_PL
dc.referencesHarper, Douglas (2005) „What’s New visually?” S. 747 – 762 in The Sage Handbook of qualitative research. Third Edition, (pod red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln. Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Publicationspl_PL
dc.referencesJackson, Philip (1983) “The Daily Grind.” S. 19 – 95 in The Hidden Curriculum and Moral Education. Deception or Discovery?, (pod red.) H. Giroux, D. Purpel. California: McCutchan Publishing Corporationpl_PL
dc.referencesJanowski, Andrzej (1995) Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: WSiPpl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2005) „Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej”. Przegląd Socjologii Jakościowej. Tom I, Numer 1. Pobrany I 2007 r. (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php)pl_PL
dc.referencesKruszewski, Krzysztof (2002) „Kobietka i macho-chłopczyk: program przemycony”. Ruch Pedagogiczny numer: 1 – 2pl_PL
dc.contributor.authorEmailkltr@go2.plpl_PL
dc.relation.volume5pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record