Ciało – podstawowe narzędzie pracy. Rola ciała w procesie negocjowania tożsamości pracownic agencji towarzyskich
Streszczenie
t
Słowa kluczowe
Celem artykułu jest refleksja nad problemem doświadczania własnego ciała
przez pracownice agencji towarzyskich. Podjęto w nim próbę zrekonstruowania percepcji ciała, które w sytuacji interakcji zawodowych jest rozumiane jako
kostium teatralny, umożliwiający odgrywanie nieakceptowanej roli prostytutki.
Ciała doświadczanego w kategoriach materii wymagającej nieustannego przekształcania, dopasowywania się do określonych warunków pracy, narażonej na
uszkodzenia mechaniczne oraz podlegającej zużywaniu się. Ciała, które w miarę uczenia się nowych technik zarządzania wrażeniem zaczyna być postrzegane jako narzędzie pracy, za pośrednictwem którego ma miejsce stopniowe przewartościowywanie podejmowanej przez kobietę aktywności i konstruowanie
nowych definicji odgrywanej roli. Wreszcie ciała wyabstrahowanego od intymności jednostki, doświadczanego jako partner interakcji pośredniczący w profesjonalnych kontaktach prostytutki z klientem. A major objective of this article is to analyze how escort agencies’ female workers experience their body within
the professional context. It represents the analytical attempt to reconstruct their way of perceiving and understanding the body that at the time of professional interaction in progress is considered a theatrical costume,
which facilitates performing the prostitute’s role. The body that is experienced as an object, which requires
constant reshaping, adjusting to working conditions, might get damaged, and worn out. The body that in the
aftermath of internalizing new techniques of impression management starts being perceived as a working tool
and enables, thus, the construction of new interpretative frames for the understanding of typical professional
interactions and one’s professional role. Finally, the body that is abstracted away from one’s intimacy, experienced as an interactional partner mediating escort’s professional interactions with her clients.
Collections