Kolektywny wymiar budowania zaangażowania w pracę seksualną kobiet świadczących usługi seksualne w agencjach towarzyskich
Abstract
W literaturze przedmiotu rozpoczęcie świadczenia usług seksualnych traktowane jest często jako efekt
pojedynczej decyzji wynikającej ze splotu uwarunkowań społecznych, ekonomicznych czy psychologicznych. Znalezienie czynników odpowiedzialnych za wejście na drogę prostytucji staje się wobec tego
podstawowym celem badań empirycznych (szczególnie ilościowych). Jednocześnie zdecydowanie mniej
uwagi poświęca się procesom adaptacji i socjalizacji wtórnej, które zachodzą w pierwszym okresie świadczenia usług seksualnych. Kluczowe znaczenie dla ich przebiegu mają intensywne interakcje nowicjuszki
z innymi aktorami współtworzącymi ów świat społeczny. Celem artykułu jest analiza tych subprocesów,
składających się na proces budowania zaangażowania w pracę seksualną, ze szczególnym uwzględnieniem
jego kolektywnego wymiaru w kontekście agencji towarzyskich.
Artykuł opiera się na jakościowych badaniach terenowych prowadzonych wśród pracownic agencji towarzyskich w jednym z dużych miast Polski. Zgromadzone dane analizowane były zgodnie z procedurami metodologii teorii ugruntowanej. In the literature on the subject, the beginning of providing sexual services is often regarded as an effect of one decision
arising from a collection of social, economic, or psychological conditions. Therefore, identifying the factors behind choosing
a path to prostitution becomes the basic aim for empirical studies (especially the quantitative ones). At the same time, considerably less attention is paid to the processes such as adaptation and secondary socialization, which take place in the initial stage
of providing sexual services—through intensive interactions the novice has with other actors that co-create the social world at
hand. The article is aimed at analyzing the above-mentioned sub-processes, which form the process of engaging in sex work, with
special emphasis put on its collective dimension within the context of escort agencies.
The paper is based on qualitative field research conducted among the workers of escort agencies in one of big Polish cities. The
collected data was analyzed in accordance with the procedures of grounded theory methodology.
Collections