Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZysiak, Agata
dc.date.accessioned2021-01-07T13:41:13Z
dc.date.available2021-01-07T13:41:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationZysiak, Agata. 2015. „The Socialist Project for a New Intelligentsia and Its Limits. Academic Careers in the Polish Post-War University: A Biographical Perspective.” Przegląd Socjologii Jakościowej 11(3):90-108. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org).pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33042
dc.description.abstractThe paper examines the post-war period of reconstruction of the Polish academic system from the perspective of young academicians and students of that time. The generation born in the 1920s and early 1930s witnessed a profound change in Polish society, when its intelligentsia and universities had to face the dramatic events of post-WWII. The forthcoming reform of science and the higher education system was an attempt to build a socialist university and an egalitarian society. Those processes are often viewed as the political domination of academia, the captivity of professors, and seduction of students. It is a part of the story. On the contrary, it is argued herein that the academic field and its associated processes shaped the biographical paths of erstwhile scientists/academics as strongly, if not stronger, than the political factors which usually are brought to the forefront by researchers. Three chosen academic biographies present the complexity of those processes, and at the same time they reveal different patterns of the interplay between political changes, the university, the academic habitus and higher education reformpl_PL
dc.description.abstractTematem artykułu jest powojenna rekonstrukcja polskiej akademii z perspektywy młodych pracowników naukowych i studentów. Pokolenie urodzone w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku było świadkami fundamentalnej zmiany polskiego społeczeństwa, kiedy także inteligencja i uniwersytety musiały stawić czoła dramatycznym wydarzeniom związanym z II wojną światową. Nadchodząca reforma systemu szkolnictwa wyższego była próbą budowy socjalistycznego uniwersytetu i egalitarnego społeczeństwa. Te procesy są zazwyczaj widziane jako dominacja akademii przez pole polityczne, zniewolenie profesorów czy uwiedzenie studentów. Jest to część tego procesu. Jednak w opozycji do takiego ujęcia tematu artykuł proponuje tezę, iż to pole akademickie kształtowało biograficzne ścieżki przyszłych naukowców przynajmniej na równi – jeśli nie silniej – niż czynniki polityczne, których rolę zazwyczaj się podkreśla. Trzy wybrane biografie akademików przedstawiają nie złożoność tych procesów, ale także odmienne konstelacje między politycznymi zmianami, uniwersytetem, akademickim habitusem i edukację szkolnictwa wyższego.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectuniversitypl_PL
dc.subjectintelligentsiapl_PL
dc.subjectpost-war Polandpl_PL
dc.subjectbiographypl_PL
dc.subjectsocialist modernizationpl_PL
dc.subjectuniwersytetpl_PL
dc.subjectinteligencjapl_PL
dc.subjectPolska powojennapl_PL
dc.subjectbiografiapl_PL
dc.subjectsocjalistyczna modernizacjapl_PL
dc.titleThe Socialist Project for a New Intelligentsia and Its Limits. Academic Careers in the Polish Post-War University: A Biographical Perspectivepl_PL
dc.title.alternativeSocjalistyczny projekt nowej inteligencji i jego granice. Kariery akademickie na powojennym uniwersytecie w Polsce: perspektywa biograficznapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number90-108pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Poland; University of Michigan, U.S.A.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgata Zysiak, a sociologist of culture, is writing her PhD thesis at University of Lodz (Poland), focused on the post-war modernization of higher education. She is currently a visiting scholar at University of Michigan (USA). Her main areas of interests are urban studies, social memory, and historical sociology. She is involved in several research projects concerning the biographical method, local debates about modernity, and the social history of Lodz.pl_PL
dc.referencesArnason, Johann P. 2000. “Communism and Modernity.” Daedalus 129(1):61-90.pl_PL
dc.referencesBaranowski, Krzysztof. 1996. Inteligencja łódzka w latach II Rzeczypospolitej. Lodz: Wydawnictwo PŁpl_PL
dc.referencesBertaux, Daniel (ed.). 2004. On Living through Soviet Russia. Routledge Studies in Memory and Narrative, v. 12. London, New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre. 1988. Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesConnelly, John. 1999. “The Foundation of Diversity: Communist Higher Education Policies in Eastern Europe 1945-1955.” Pp. 125-139 in Science under Socialism, edited by K. Macrakis, D. Hoffman. Cambridge: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesConnelly, John. 2000. Captive University: The Sovietization of East German, Czech and Polish Higher Education, 1945-1956. Chapel Hill: University of North Carolina Press.pl_PL
dc.referencesConnelly, John. 2014. Zniewolony uniwersytet: sowietyzacja szkolnictwa wyższego w Niemczech wschodnich, Czechach i Polsce 1945- 1956. Translated by Witold Rodkiewicz. Warsaw: Polska Akademia Nauk.pl_PL
dc.referencesDziciuchowicz, Jerzy. 2009. “Ludność Łodzi od 1918 do lat 90. XX wieku.” Pp. 91-100 in Łódź: monografia miasta, edited by S. Liszewski. Lodz: ŁTN.pl_PL
dc.referencesFleming, Michael. 2010. Communism, Nationalism and Ethnicity in Poland, 1944-50. Basees/Routledge Series on Russian and East European Studies 58. London, New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesGrenfell, Michael. 2012. Pierre Bourdieu: Key Concepts. Durham: Acumen Publishing.pl_PL
dc.referencesGUS. 1964. Polska W Liczbach 1944-1964. Warsaw: GUS.pl_PL
dc.referencesHardy, Cheryl. 2012. “Hysteresis.” Pp. 126-146 in Pierre Bourdieu: Key Concepts, edited by Michael Grenfell. Durham: Acumen Publishing.pl_PL
dc.referencesHerczyński, Ryszard. 2008. Spętana nauka: opozycja intelektualna w Polsce 1945-1970. Warsaw: Semper.pl_PL
dc.referencesHübner, Piotr. 1983. I Kongres Nauki Polskiej jako forma realizacji założeń polityki naukowej państwa ludowego. Wroclaw: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesJakubowska, Longina. 2012. Patrons of history: Nobility, Capital and Political Transitions in Poland. Farnham: Ashgate Publishingpl_PL
dc.referencesKamiński, Aleksander. 1962. “Łódź kulturalna – uwagi wstępne.” Pp. 267-274 in Łódź w latach 1945-1960, edited by E. Rosset. Lodz: Wydawnictwo Łódzkie.pl_PL
dc.referencesKarpiński, Jakub. 2005. Ustrój komunistyczny w Polsce. Warsaw: Akademia Leona Koźminskiegopl_PL
dc.referencesKaźmierska, Kaja. 1999. Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej: analiza narracji kresowych. Warsaw: PAN.pl_PL
dc.referencesKaźmierska, Kaja. 2008. Biografia i pamięć: na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z zagłady. Cracow: „Nomos.”pl_PL
dc.referencesKenney, Padraic. 2012. Rebuilding Poland: Workers and Communists, 1945-1950. Ithaca, London: Cornell University Press.pl_PL
dc.referencesKersten, Krystyna. 1991. The establishment of Communist rule in Poland, 1943-1948. Berkeley: University of California Presspl_PL
dc.referencesKłoskowska, Antonina. 1970. Uniwersytet Łódzki 1945-1970. Warsaw, Lodz: PWN.pl_PL
dc.referencesKobos, Andrzej M. 2007. Po drogach uczonych: z członkami Polskiej Akademii Umiejętności rozmawia Andrzej M. Kobos. T. 1. Cracow: Polska Akademia Umiejętności.pl_PL
dc.referencesKotkin, Stephen. 1998. “1991 and the Russian Revolution: Sources, Conceptual Categories, Analytical Frameworks.” Journal of Modern History 70(2):384-425.pl_PL
dc.referencesLeder, Andrzej. 2014. Prześniona rewolucja ćwiczenie z logiki historycznej. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesMalia, Martin. 2008. Soviet Tragedy: a History of Socialism in Russia 1917–1991. New York: Simon and Schuster.pl_PL
dc.referencesMoja droga do nauki. 1996. T. 1. Lodz: ŁTN.pl_PL
dc.referencesNajduchowska, Halina and Elżbieta Wnuk-Lipińska. 1990. Nauczyciele akademiccy 1984. Warsaw: PWN.pl_PL
dc.referencesNatkowska, Monika. 1999. Numerus clausus, getto ławkowe, numerus nullus, „paragraf aryjski”: antysemityzm na Uniwersytecie Warszawskim 1931-1939. Warsaw: Żydowski Instytut Historyczny.pl_PL
dc.referencesPalska, Hanna. 1994. Nowa inteligencja w Polsce Ludowej: świat przedstawień i elementy rzeczywistości. Warsaw: PAN.pl_PL
dc.referencesPleskot, Patryk and Tadeusz Paweł Rutkowski (eds.). 2009. Spętana Akademia: Polska Akademia Nauk w dokumentach władz PRL. Warsaw: IPN.pl_PL
dc.referencesScott, Peter. 1995. The Meanings of Mass Higher Education. Buckingham: SRHE, Open University Press.pl_PL
dc.referencesSłabek, Henryk. 2001. “Wychodźstwo robotnicze: awans społeczny jednostek i zubożenie klasy?” Pp. 313-32.4 in Komunizm: ideologia, system, ludzie, edited by Tomasz Szarota. Warsaw: Neritonpl_PL
dc.referencesSłomczyński, Kazimierz M. 1973. “Rola wykształcenia w procesie ruchliwości wewnątrzpokoleniowej.” Pp. 103-123 in Struktura i ruchliwość społeczna, edited by K.M. Słomczyński and W. Wesołowski. Gdansk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesStoica, Augustin. 1997. “Communism as a Project for Modernization: The Romanian Case.” Polish Sociological Review 120:313-331.pl_PL
dc.referencesSwartz, David. 2012. Culture and Power: The Sociology of Pierre Bourdieu. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesŚwida-Ziemba, Hanna. 2003. Urwany lot: pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945- 1948. Cracow: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesŚwida-Ziemba, Hanna. 2010. Młodzież PRL: portrety pokoleń w kontekście historii. Cracow: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesSzczepański, Jan (ed.). 1960. Wykształcenie a pozycja społeczna inteligencji: praca zbiorowa. T. 2. Lodz: PWN.pl_PL
dc.referencesSzczepański, Jan. 1976. Szkice o szkolnictwie wyższym. Warsaw: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesSzczepański, Jan. 1993. Polskie losy. Warsaw: Polska Oficyna Wydawnicza “BGW.”pl_PL
dc.referencesWaniek, Katarzyna. 2012. Polish Immigrants to Germany: Biographical Analysis of Narrative Interviews with Young Polish People Who Left for Germany Between 1989 and 1999. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesŻarnowski, Janusz. 1965. O inteligencji polskiej lat międzywojennych. Warsaw: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesZawistowska, Alicja. 2012. Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Warsaw: Scholarpl_PL
dc.referencesZysiak, Agata. 2014. “The Desire for Fullness. The Fantasmatic Logic of Modernization Discourses at the Turn of the 19th and 20th Century in Lodz.” Praktyka Teoretyczna 3(13):41-69.pl_PL
dc.referencesZysiak, Agata. 2015. “Modernizing Science: Between a Liberal, Social, and Socialistic University - The Case of Poland and the University of Łódź (1945-1953).” Science in Context 28(2):215-236.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagatazysiak@gmail.compl_PL
dc.relation.volume11pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord