dc.contributor.author | Witkowski, Maciej | |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T12:05:58Z | |
dc.date.available | 2021-01-18T12:05:58Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Witkowski Maciej (2016) Zanim doprowadzisz do pogromu: między doświadczeniem etnograficznym z badań terenowych w społecznościach romskich a antropologicznym tekstem naukowym. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 3, s. 102‒119 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›. | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33134 | |
dc.description.abstract | Autor prezentuje materiały empiryczne pozyskane w trakcie terenowych badań etnograficznych w latach
2011–2016 wśród Bergitka Roma w jednej z karpackich wiosek. Badaniami objęto także przedstawicieli organizacji non profit oferujących usługi w zakresie integracji Romów i miejscowych górali. Znane są obserwowane w całej Europie trudności związane z wprowadzaniem polityki integracji Romów. W ostatnich latach
znaczna liczba publikacji naukowych koncentruje się na „pragmatycznych” aspektach nowych sposobów
rozwoju kulturalnego odbywających się w ramach tak zwanej „demokratycznej” zmiany w obrębie społeczności romskich. Miała ona zaowocować poprawą jakości więzi między Romami i nie-Romami. Ocena
przedsięwzięć określanych jako „integrowanie Romów” jest różna dla poszczególnych podmiotów, posiadających różne intencje, doświadczenia i przekonania na temat racjonalności tego typu działalności. Autor
argumentuje, że antropolodzy w pewnych sytuacjach powinni być gotowi na zakwestionowanie ogólnego
sensu działań integracyjnych, co jednocześnie wydaje się trudne z moralnego punktu widzenia. W tekście
autor posługuje się rozróżnieniem między pojęciami „gęstych” i „rozrzedzonych” przekonań moralnych,
które zostało zaproponowane przez Kwame’a A. Appiaha w jego koncepcji „kosmopolitycznej etyki”. | pl_PL |
dc.description.abstract | This article is based on the long-term ethnographic field research (2011-2016) among Bergitka Roma in Carpathian Villages, an
engaged ethnography in a non-profit organization offering Roma integration services and in-depth interviews with main political actors
responsible for the adaptation of Polish strategy of Roma integration. The difficulties of introducing Roma integration are essential for
understanding the state of the current policy supporting Roma communities. A considerable number of scientific publications in recent
years focus on the “pragmatic” dilemmas of new ways of developing cultural “democratic” change within the Roma communities and
improving the quality of Roma/ non-Roma ties. The meaning of the activities referred to here, as “Roma’s integration” is different for
particular actors, possessing diverse intentions, experience, interests and ideas about the rationality of this type of activity. The author
argue that the anthropologists should be ready to challenge the general sense of practices of helping as a product of concrete social epistemology. However, in ethnographic practices it sometimes may seems difficult from the moral point of view. In the following he uses the
distinction between the concepts of “thick” and “thin” moral convictions which was proposed by Kwame A. Appiah in his conception of
“cosmopolitan ethics”. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | |
dc.subject | etyka badawcza | pl_PL |
dc.subject | Romowie | pl_PL |
dc.subject | antropologia | pl_PL |
dc.subject | obcość | pl_PL |
dc.subject | research ethics | pl_PL |
dc.subject | Roma | pl_PL |
dc.subject | anthropology | pl_PL |
dc.subject | strangeness | pl_PL |
dc.title | Zanim doprowadzisz do pogromu: między doświadczeniem etnograficznym z badań terenowych w społecznościach romskich a antropologicznym tekstem naukowym | pl_PL |
dc.title.alternative | Before You Bring a Pogrom: Between the Experience of Ethnographic Fieldwork in Roma Communities and Anthropological Scientific Text | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 102‒119 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Maciej Witkowski, dr, jest autorem prac poświęconych problematyce mniejszości kulturowych w Polsce, analizie
dyskursu i metodologii badań międzykulturowych. Od wielu
lat prowadzi badania poświęcone sytuacji Romów w Polsce,
które łączą w sobie klasyczne podejście etnograficzne z analizą
dyskursu medialnego. Jest członkiem European Association of
Social Anthropologists oraz Gypsy Lore Society.
Adres kontaktowy:
Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górnicza | pl_PL |
dc.references | American Anthropological Association (2016) Ethics Blog [dostęp 20 kwietnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://ethics. americananthro.org›. | pl_PL |
dc.references | Appiah Kwame A. (2008) Kosmopolityzm: etyka w świecie obcych. Przełożyła Joanna Klimczyk. Warszawa: Pruszyński i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Bartosz Adam (1978) Niektóre elementy tradycyjnej gospodarki Cyganów. „Etnografia Polska”, nr 2, s. 131–142. | pl_PL |
dc.references | European Commision (2011) EU Framework for National Roma Integration Strategies up to 2020 [dostęp 12 września 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://ec.europa.eu/justice/policies/discrimination/docs/com_2011_173_en.pdf›. | pl_PL |
dc.references | Ficowski Jerzy (1985) Cyganie na polskich drogach. Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie. | pl_PL |
dc.references | Geertz Clifford (2003) Zastane światło. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Geertz Clifford (2005) Interpretacja kultur: wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Giri Ananta (2000) Audited Accountability and the Imperative of Responsibility: Beyond the Primacy of the Political [w:] Marilyn Strathern, ed., Audit Cultures: Anthrological Studies in Accountability, Ethics and the Academy. London, New York: EASA, s. 173–195. | pl_PL |
dc.references | Giza-Poleszczuk Anna, Poleszczuk Jan (2001) Cyganie i politycy w Mławie – konflikt etniczny czy społeczny? [w:] Aleksandra Jasinska-Kania, red., Trudne sąsiedztwa. Z socjologii konfliktów narodowościowych. Warszawa: Scholar, s. 181–198. | pl_PL |
dc.references | Hannerz Ulf (2006) Powiązania transnarodowe: kultura, ludzie, miejsca. Przełożyła Katarzyna Franek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Hastrup Kirsten (2008) Droga do antropologii. Przełożyła Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Holmes Douglas R., Marcus George E. (2009) Przeformułowanie etnografii: wyzwanie dla antropologii współczesności. Przełożył Konrad Miciukiewicz [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 645–662. | pl_PL |
dc.references | Kapralski Sławomir (2016) Od „kozła ofiarnego” do „ofiar zastępczych”: ewolucja postaw antyromskich w Polsce w latach 1980–1990 [w:] Beata Orłowska, Piotr Krzyżanowski, red., Cyganie/Romowie w Polsce. Dawne i współczesne konteksty 1964 r. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ, s. 182–198. | pl_PL |
dc.references | Koral Jolanta (2012) Noc porcelanowa. „Dialog-Pheniben”, nr 5, s. 18. | pl_PL |
dc.references | Lubecka Anna (2005) Tożsamość kulturowa Bergitka Roma. Kraków: Księgarnia Akademicka. | pl_PL |
dc.references | Łoś Piotr Szymon (2012) Z Mławą to nie jest takie proste. „Kwartalnik Romski”, nr 7/2, s. 9–11. | pl_PL |
dc.references | MacIntyre Alasdair (2007) Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność? Przełożył Adam Chmielewski i in. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Marcus George E. (1998) Ethnography through Thick and Thin. Princeton: Princeton University Press. | pl_PL |
dc.references | Mirga Andrzej, Mróz Lech (1994) Cyganie: odmienność i nietolerancja. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Mróz Lech (2007) Od Cyganów do Romów – z Indii do Unii Europejskiej. Warszawa: DIG. | pl_PL |
dc.references | Nowicka Ewa (1999) U nas dole i niedole. Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Nowicka Ewa (2005) Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa: wątpliwości etyczne. „Człowiek i Społeczeństwo”, nr 24, s. 190–210. | pl_PL |
dc.references | Nowicka Ewa, Wrona Anna (2015) Regionalizm czy nowa etniczność? Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Okely Judith (1986) The Traveller-Gypsies. Cambridge: UK. | pl_PL |
dc.references | Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (2011) Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie poprawy pozycji społecznej i integracji Romów w Europie. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 25 sierpnia 2011, nr C 248/16 [dostęp 18 lipca 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://eur-lex.europa.eu/ legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52011AE0998›. | pl_PL |
dc.references | Rabinow Paul (2010) Refleksje na temat badań terenowych w Maroku. Przełożyli Karolina J. Dudek, Sławomir Sikora. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki. | pl_PL |
dc.references | Shweder Richard A. (2003) Why Do Men Barbecue? Recipe for Cultural Psychology. Cambridge: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Szewczyk Marcin (2013) Unia Europejska i Romowie: system wobec kultury etnicznej. Tarnów: Muzeum Okręgowe w Tarnowie. | pl_PL |
dc.references | Walzer Michael (2012) Moralne maksimum, moralne minimum. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Witkowski Maciej (2016) Polityka i antropologia: praktyki integrowania Bergitka Roma w karpackich wioskach w Polsce. Kraków: NOMOS. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | maciekw@ae.katowice.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 12 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |