Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWitkowski, Maciej
dc.date.accessioned2021-01-18T12:05:58Z
dc.date.available2021-01-18T12:05:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationWitkowski Maciej (2016) Zanim doprowadzisz do pogromu: między doświadczeniem etnograficznym z badań terenowych w społecznościach romskich a antropologicznym tekstem naukowym. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 3, s. 102‒119 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33134
dc.description.abstractAutor prezentuje materiały empiryczne pozyskane w trakcie terenowych badań etnograficznych w latach 2011–2016 wśród Bergitka Roma w jednej z karpackich wiosek. Badaniami objęto także przedstawicieli organizacji non profit oferujących usługi w zakresie integracji Romów i miejscowych górali. Znane są obserwowane w całej Europie trudności związane z wprowadzaniem polityki integracji Romów. W ostatnich latach znaczna liczba publikacji naukowych koncentruje się na „pragmatycznych” aspektach nowych sposobów rozwoju kulturalnego odbywających się w ramach tak zwanej „demokratycznej” zmiany w obrębie społeczności romskich. Miała ona zaowocować poprawą jakości więzi między Romami i nie-Romami. Ocena przedsięwzięć określanych jako „integrowanie Romów” jest różna dla poszczególnych podmiotów, posiadających różne intencje, doświadczenia i przekonania na temat racjonalności tego typu działalności. Autor argumentuje, że antropolodzy w pewnych sytuacjach powinni być gotowi na zakwestionowanie ogólnego sensu działań integracyjnych, co jednocześnie wydaje się trudne z moralnego punktu widzenia. W tekście autor posługuje się rozróżnieniem między pojęciami „gęstych” i „rozrzedzonych” przekonań moralnych, które zostało zaproponowane przez Kwame’a A. Appiaha w jego koncepcji „kosmopolitycznej etyki”.pl_PL
dc.description.abstractThis article is based on the long-term ethnographic field research (2011-2016) among Bergitka Roma in Carpathian Villages, an engaged ethnography in a non-profit organization offering Roma integration services and in-depth interviews with main political actors responsible for the adaptation of Polish strategy of Roma integration. The difficulties of introducing Roma integration are essential for understanding the state of the current policy supporting Roma communities. A considerable number of scientific publications in recent years focus on the “pragmatic” dilemmas of new ways of developing cultural “democratic” change within the Roma communities and improving the quality of Roma/ non-Roma ties. The meaning of the activities referred to here, as “Roma’s integration” is different for particular actors, possessing diverse intentions, experience, interests and ideas about the rationality of this type of activity. The author argue that the anthropologists should be ready to challenge the general sense of practices of helping as a product of concrete social epistemology. However, in ethnographic practices it sometimes may seems difficult from the moral point of view. In the following he uses the distinction between the concepts of “thick” and “thin” moral convictions which was proposed by Kwame A. Appiah in his conception of “cosmopolitan ethics”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectetyka badawczapl_PL
dc.subjectRomowiepl_PL
dc.subjectantropologiapl_PL
dc.subjectobcośćpl_PL
dc.subjectresearch ethicspl_PL
dc.subjectRomapl_PL
dc.subjectanthropologypl_PL
dc.subjectstrangenesspl_PL
dc.titleZanim doprowadzisz do pogromu: między doświadczeniem etnograficznym z badań terenowych w społecznościach romskich a antropologicznym tekstem naukowympl_PL
dc.title.alternativeBefore You Bring a Pogrom: Between the Experience of Ethnographic Fieldwork in Roma Communities and Anthropological Scientific Textpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number102‒119pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMaciej Witkowski, dr, jest autorem prac poświęconych problematyce mniejszości kulturowych w Polsce, analizie dyskursu i metodologii badań międzykulturowych. Od wielu lat prowadzi badania poświęcone sytuacji Romów w Polsce, które łączą w sobie klasyczne podejście etnograficzne z analizą dyskursu medialnego. Jest członkiem European Association of Social Anthropologists oraz Gypsy Lore Society. Adres kontaktowy: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej ul. Cieplaka 1c, 41-300 Dąbrowa Górniczapl_PL
dc.referencesAmerican Anthropological Association (2016) Ethics Blog [dostęp 20 kwietnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://ethics. americananthro.org›.pl_PL
dc.referencesAppiah Kwame A. (2008) Kosmopolityzm: etyka w świecie obcych. Przełożyła Joanna Klimczyk. Warszawa: Pruszyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesBartosz Adam (1978) Niektóre elementy tradycyjnej gospodarki Cyganów. „Etnografia Polska”, nr 2, s. 131–142.pl_PL
dc.referencesEuropean Commision (2011) EU Framework for National Roma Integration Strategies up to 2020 [dostęp 12 września 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://ec.europa.eu/justice/policies/discrimination/docs/com_2011_173_en.pdf›.pl_PL
dc.referencesFicowski Jerzy (1985) Cyganie na polskich drogach. Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (2003) Zastane światło. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (2005) Interpretacja kultur: wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesGiri Ananta (2000) Audited Accountability and the Imperative of Responsibility: Beyond the Primacy of the Political [w:] Marilyn Strathern, ed., Audit Cultures: Anthrological Studies in Accountability, Ethics and the Academy. London, New York: EASA, s. 173–195.pl_PL
dc.referencesGiza-Poleszczuk Anna, Poleszczuk Jan (2001) Cyganie i politycy w Mławie – konflikt etniczny czy społeczny? [w:] Aleksandra Jasinska-Kania, red., Trudne sąsiedztwa. Z socjologii konfliktów narodowościowych. Warszawa: Scholar, s. 181–198.pl_PL
dc.referencesHannerz Ulf (2006) Powiązania transnarodowe: kultura, ludzie, miejsca. Przełożyła Katarzyna Franek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesHastrup Kirsten (2008) Droga do antropologii. Przełożyła Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesHolmes Douglas R., Marcus George E. (2009) Przeformułowanie etnografii: wyzwanie dla antropologii współczesności. Przełożył Konrad Miciukiewicz [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 645–662.pl_PL
dc.referencesKapralski Sławomir (2016) Od „kozła ofiarnego” do „ofiar zastępczych”: ewolucja postaw antyromskich w Polsce w latach 1980–1990 [w:] Beata Orłowska, Piotr Krzyżanowski, red., Cyganie/Romowie w Polsce. Dawne i współczesne konteksty 1964 r. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ, s. 182–198.pl_PL
dc.referencesKoral Jolanta (2012) Noc porcelanowa. „Dialog-Pheniben”, nr 5, s. 18.pl_PL
dc.referencesLubecka Anna (2005) Tożsamość kulturowa Bergitka Roma. Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesŁoś Piotr Szymon (2012) Z Mławą to nie jest takie proste. „Kwartalnik Romski”, nr 7/2, s. 9–11.pl_PL
dc.referencesMacIntyre Alasdair (2007) Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność? Przełożył Adam Chmielewski i in. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesMarcus George E. (1998) Ethnography through Thick and Thin. Princeton: Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesMirga Andrzej, Mróz Lech (1994) Cyganie: odmienność i nietolerancja. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMróz Lech (2007) Od Cyganów do Romów – z Indii do Unii Europejskiej. Warszawa: DIG.pl_PL
dc.referencesNowicka Ewa (1999) U nas dole i niedole. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesNowicka Ewa (2005) Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa: wątpliwości etyczne. „Człowiek i Społeczeństwo”, nr 24, s. 190–210.pl_PL
dc.referencesNowicka Ewa, Wrona Anna (2015) Regionalizm czy nowa etniczność? Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesOkely Judith (1986) The Traveller-Gypsies. Cambridge: UK.pl_PL
dc.referencesEuropejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (2011) Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie poprawy pozycji społecznej i integracji Romów w Europie. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 25 sierpnia 2011, nr C 248/16 [dostęp 18 lipca 2016 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://eur-lex.europa.eu/ legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52011AE0998›.pl_PL
dc.referencesRabinow Paul (2010) Refleksje na temat badań terenowych w Maroku. Przełożyli Karolina J. Dudek, Sławomir Sikora. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.pl_PL
dc.referencesShweder Richard A. (2003) Why Do Men Barbecue? Recipe for Cultural Psychology. Cambridge: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesSzewczyk Marcin (2013) Unia Europejska i Romowie: system wobec kultury etnicznej. Tarnów: Muzeum Okręgowe w Tarnowie.pl_PL
dc.referencesWalzer Michael (2012) Moralne maksimum, moralne minimum. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesWitkowski Maciej (2016) Polityka i antropologia: praktyki integrowania Bergitka Roma w karpackich wioskach w Polsce. Kraków: NOMOS.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmaciekw@ae.katowice.plpl_PL
dc.relation.volume12pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord