Show simple item record

dc.contributor.authorGolczyńska-Grondas, Agnieszka
dc.contributor.authorGrondas, Marek
dc.date.accessioned2021-01-29T10:04:11Z
dc.date.available2021-01-29T10:04:11Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationGolczyńska-Grondas Agnieszka and Marek Grondas. 2013. “Biographical Research and Treatment. Some Remarks on Therapeutic Aspects of Sociological Biographical Interviews.” Przegląd Socjologii Jakościowej 9(4):28-49. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org).pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33234
dc.description.abstractThe article is a result of the discussion between the sociologists and professional psychotherapist. The authors’ aim is to consider therapeutic functions of biographical interviewing with reference to professional psychological treatment assumptions. Therapeutic aspects of the narrator–scientist encounter are especially important in the research on traumatic collective and individual experiences (such as wars, exile, disability, poverty, etc.), when informants recall painful memories or talk about the distressing present. In the article, the issues of scientific and psychological treatment aims are discussed, as well as problems regarding the relationship between narrator–patient and researcher–therapist, and professional skills in the area of biographical interviewing and psychotherapy. Also, the authors consider potential advisability of “therapeutic” interventions undertaken by a researcher in the sociological interview course in the context of ethical principles and their presumable impact on narrators’ biographical and identity work resulting from the participation in the interview. The in-depth biographical interviews and narrative interviews collected in the project “Institutionalized identity? The processes of identity development on the basis of biographies rendered by adults raised in residential care,” Lodz, Poland 2011-2013” will provide the empirical background for our considerations.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł stanowi rezultat dyskusji między socjolożką a zawodowym psychoterapeutą. Celem autorów jest rozważenie terapeutycznych funkcji wywiadu biograficznego w odniesieniu do założeń profesjonalnej terapii psychologicznej. Terapeutyczne aspekty spotkania badacz–narrator mają szczególne znaczenie w przypadku przedsięwzięć badawczych, niejako „z założenia” uruchamiających traumatyczne wspomnienia lub refleksję nad aktualnym doświadczeniem badanych (np. biografie wojenne, uchodźców, osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób ciężko chorych i niepełnosprawnych). W tekście poruszono problematykę celów badań naukowych i celów terapii, problematykę relacji między narratorem/klientem i badaczem/terapeutą oraz zawodowych umiejętności niezbędnych dla prowadzenia wywiadów biograficznych i praktyki psychoterapeutycznej. Autorzy poruszają także problem celowości i zasadności ewentualnych interwencji o charakterze terapeutycznym podejmowanych przez badacza w trakcie wywiadu, zwłaszcza w kontekście norm etycznych i wpływu uczestnictwa w wywiadzie na przebieg pracy biograficznej i pracy nad tożsamością narratora. Empiryczne tło rozważań stanowią wywiady biograficzne z dorosłymi wychowankami domów dziecka zgromadzone w projekcie „Zinstytucjonalizowana tożsamość. Procesy formowania się tożsamości w świetle losów biograficznych dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, 2011–2014”pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4
dc.subjectBiographical Interviewingpl_PL
dc.subjectNarrative Interviewpl_PL
dc.subjectPsychotherapypl_PL
dc.subjectPsychological Treatmentpl_PL
dc.subjectCurative Factorspl_PL
dc.subjectwywiad biograficznypl_PL
dc.subjectwywiad narracyjnypl_PL
dc.subjectpsychoterapiapl_PL
dc.subjectczynniki leczące w psychoterapiipl_PL
dc.titleBiographical Research and Treatment. Some Remarks on Therapeutic Aspects of Sociological Biographical Interviewspl_PL
dc.title.alternativeBadania biograficzne a psychoterapia. Kilka uwag o terapeutycznych aspektach socjologicznych wywiadów biograficznychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number28-49pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Polandpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMONAR Society, Lodz, Polandpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgnieszka Golczyńska-Grondas, PhD, a sociologist at the Department of Applied Sociology and Social Work, University of Lodz, Poland. The main area of her research interests covers the phenomena of poverty and social exclusion, she is especially involved in biographical studies with underprivileged collectivities. Contact: Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódźpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarek Grondas, certified addiction specialist, educational trainer, and supervisor. He leads the Prevention, Treatment, and Therapy of Addictions Counseling Centre, MONAR Society in Lodz, Poland. Specialized in individual, family, and group psychotherapy in the area of drug and behavioral addiction. The author of many thematic articles, not only considering the issues of addiction but also civic education. The Chairman of MONAR Society Ethical Board. Contact: Stowarzyszenie MONAR Poradnia Profilaktyki, Leczenia i Terapii Uzależnień ul. Tuszyńska 106, 93-305 Łódźpl_PL
dc.referencesAleksandrowicz, Jerzy W. 1994. Psychoterapia medyczna: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.pl_PL
dc.referencesBabbie, Earl. 2006. Badania społeczne w praktyce. Translated by Witold Betkiewicz et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBerger, Peter L. 1973. Invitation to Sociology. A Humanistic Perspective. Harmondsworth, Victoria: Penguin Books.pl_PL
dc.referencesBetts, Sandra et al. 2009. “Biographical Counselling: Introduction.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion 1/2:6-58.pl_PL
dc.referencesBjörkenheim, Johanna and Synnove Karvinen-Niinikoski. 2009. “Biography, Narrative, and Rehabilitation.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion 1/2:113-127.pl_PL
dc.referencesBjörkenheim, Johanna, Johanna Levälahti, and Synnove Karvinen-Niinikoski. 2009. “Social Work Case Analysis of Biographical Processes.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion 3/4:123-146.pl_PL
dc.referencesChase, Susan E. 2005. „Narrative Inquiry. Multiple Lenses, Approaches, Voices.” Pp. 651-680 in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication.pl_PL
dc.referencesChase Susan E. 2009. „Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść głosów.” Pp. 15-56 in Metody badań jakościowych, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Translated by Filip Schmidt. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesCzabała, Czesław J. 2000. Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCzekaj, Krzysztof. 2007. Socjologia szkoły chicagowskiej i jej recepcja w Polsce. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa.pl_PL
dc.referencesDausien, Bettina et al. 2008 “The Analysis of Professional Practice, the Self-Reflection of Practitioners, and their Way of Doing Things. Resources of Biography Analysis and Other Interpretative Approaches.” Forum Qualitative Social Research 9(1), art. 61.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2005a. “Preface.” Pp. ix-xix in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2005b. “Introduction. The Discipline and Practice of Qualitative Research.” Pp. 1-32 in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2005c. “Methods of Collecting and Analyzing Empirical Materials.” Pp. 641-650 in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2009. “Część IV. Metody zbierania i analizowania materiałów empirycznych.” Pp. 5-14 in Metody badań jakościowych, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Translated by Filip Schmidt. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesErickson, Milton and Ernest L. Rossi. 1996. Lutowy człowiek. Rozwój świadomości i poczucia tożsamości w hipnoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesErikson, Erik. 2004. Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesFisher-Rosenthal, Wolfram. 2000. “Biographical work and biographical structuring in present-day societies.” Pp. 109-125 in Turn to Biographical Methods in Social Sciences. Comparative issues and examples, edited by Prue Chamberlayne, Joanna Bornat, and Tom Wengraf. Oxon, NY: Routledge.pl_PL
dc.referencesFontana, Andrea and James H. Frey. 2009. “Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania.” Pp. 81-127 in Metody badań jakościowych, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Translated by Marta Skowrońska. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesGolczyńska-Grondas, Agnieszka. Forthcoming. Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków domów dziecka. Kraków: ZW NOMOS.pl_PL
dc.referencesGolka, Marian. 2010. „Społeczna niepamięć. Pomiędzy zapominaniem a zamazywaniem.” Pp. 49-71 in Pamięć, przestrzeń, tożsamość, edited by Sławomir Kapralski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesGrzesiuk, Lidia, (ed.). 1994. Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHałas, Elżbieta. 1994. Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Charles E. Cooley, George H. Mead, H. Blumer. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesHermanns, Harry. 1987. “Narrative interview – A new tool for sociological field research.” Folia Sociologica 13:43-56.pl_PL
dc.referencesJankowski, Kazimierz. 1994. Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej… dwadzieścia lat później. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesKaźmierska, Kaja. 2004. “Ethical aspects of biographical interviewing and analysis.” Pp. 181-192 in Biographical Methods and Professional Practice. An international perspective, edited by Prue Chamberlayne, Joanna Bornat, Ursula Apitzsch. Bristol: The Policy Press University of Bristol.pl_PL
dc.referencesKaźmierska, Kaja. 2012. Biography and Memory. The Generational Experience of the Shoah Survivors. Boston: Academic Studies Press.pl_PL
dc.referencesKodeks Etyki Socjologa. 2012. Retrieved October 10, 2013 (http://www.pts.org.pl/public/upload/kodeks.pdf).pl_PL
dc.referencesMiller, William R. and Stephen Rollnick. 2002. Motivational Interviewing: Preparing People for Change. New York, London: The Guilford Press.pl_PL
dc.referencesMindell, Amy. 1996. Metaumiejętności. O sztuce psychoterapii. Translated by Tadeusz Szejko, Magdalena Tulli. Warszawa: Nuit Magique.pl_PL
dc.referencesRiemann, Gerhard. 2003. “A Joint Project Against the Backdrop of a Research Tradition: An Introduction to ‘Doing Biographical Research.’” Forum Qualitative Research 4(3), art. 18.pl_PL
dc.referencesRogers, Carl R. 1951. Client-centered Therapy: Its Current Practice, Implications, and Theory. London: Constable.pl_PL
dc.referencesRokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus: trajektorie wojenne Polaków. Analiza biograficzna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesRosenthal, Gabrielle. 2003. “The Healing Effects of Storytelling: On the Conditions of Curative Storytelling in the Context of Research and Counseling.” Qualitative Inquiry 6:915-933.pl_PL
dc.referencesRosenthal, Gabrielle, (ed.). 2008. The Holocaust In Three Generation Families. London: Cassel.pl_PL
dc.referencesSchütze, Fritz. 2009. “Biography Analysis on the Empirical Base of Autobiographical Narratives: How to Analyze Autobiographical Narrative Interviews.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion, part 1 1/2:153-242, part 2 3/4:5-77pl_PL
dc.referencesStatut Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 2005. Retrieved September 17, 2013 (http://www.ptp.org.pl/ modules.php?name=News&file=article&sid=28).pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska, Wielisława, (ed.). 1998. Żyć i pracować w enklawach biedy. Łódź: Agencja ProjektowoWydawnicza ANaGRAF.pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska, Wielisława, (ed.). 1999. (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta. Łódź: Agencja ProjektowoWydawnicza ANaGRAF.pl_PL
dc.referencesWłodarek, Jan and Marek Ziółkowski, (eds.). 1990. „Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii.” Pp. 3-9 in Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: PWN.pl_PL
dc.referencesYalom, Irvin D. 1980. Existential psychotherapy. New York: Basic Books.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys, Elżbieta. 1995. Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagrondas@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailmarek_grondas@wp.plpl_PL
dc.relation.volume9pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record